اینترنت در ایران/پایان نامه درباره بهبود تبلیغات آنلاین

دانلود پایان نامه

        اینترنت در ایران

اینترنت از اوایل دهه 70 به ایران راه پیدا کرد و همچون سایر کشورها در ایران نیز به سرعت گسترش یافت . با مرور وقایع مهم در تاریخ اینترنت در ایران به موارد قابل توجهی برخورد می کنیم که برخی از مهمترین این وقایع به شرح جدول 2-3 می باشد :

جدول2‑‏3  : برخی وقایع اینترنت در ایران

سال اتفاقات مهم
1368 مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات (IPM) به منظور ایجاد واداره پروژه های تحقیقاتی و اشاعه تماس علمی بین دانشگاه های ایران و موسسات بین المللی آغاز بکار کرد .
1371 تعداد کمی از دانشگاههای ایران از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان توسط مرکز تحقیقات فیزیک نظری واز طریق پروتکل UUCP به اینترنت وصل تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل کنند .
1372 مرکز تحقیقات فیزیک نظری و ریاضیات ، به عنوان تنها نهاد ثبت قلمرو(.ir) در ایران به رسمیت شناخته می شوند . این قلمرو مشخصه تعیین شده برای هویت ایران در فضای اینترنت است .
1373 اولین بولتن بورد(BBS) و اولین وب سایت ایرانی   داخل ایران توسط شرکت ندا رایانه راه اندازی می شود . همچنین این موسسه روزنامه همشهری را به زبان فارسی در اینترنت منتشر می کند . که این اولین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب می شود . در همین سال به دنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره کانادایی کدویژن (Cadvision) موسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را به عنوان اولین شرکت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز می کند .
1374 مجلس ایران تاسیس شرکت امور ارتباطات دیتا تحت نظر شرکت مخابرات ایران را تصویب می کند و مسئولیت توسعه خدمات دیتا در سطح کشور را به طور انحصاری در اختیار آن شرکت قرار می دهد .
1376 خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران(IRNA) وب سایت خود را از طریق شرکت مخابرات انگلستان انتشار میدهد . بعداً آنرا به آمریکا منتقل می کند تا بوسیله وب سرور شرکت GPG منتشر شود .
1377 پروژه یونیکد در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیک وهمکاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنی دانشگاه صتعتی شریف تحت عنوان فارسی وب آغاز می شود . هدف پروژه این است که با گنجاندن کامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونیکد، نشر فارسی در کامپیوتر مخصوصاً اینترنت  و وب استاندارد شود و اصولاً مشکل قلم (فونت های) غیر استاندارد موجود در نرم افزارهای ایرانی حل شود .
1379 شرکت IranGate.net در شهر اصفهان تاسیس می شود تا بعنوان یک ISP خدمات اینترنتی را بطور اختصاصی به شهرهای پر جمعیت غیر از تهران ارائه دهد .

در همین سال ایران بطور رسمی عضو کنسرسیوم یونیکد می شود .

1380 برای اولین بار پدیده وبلاگ نویسی در ایران آغاز می شود . درست یک سال بنابر آمار غیر رسمی تعداد وبلاگ نویسان از مرز 15000 نفر می گذرد .
1381 اولین سرویس وبلاگ نویسی ویژه فارسی زبانان در وب سایت Persianblog.com در ایران آغاز بکار می کند. هدف تیم ارائه دهنده این سرویس مجانی ایجاد محیطی کاملاً فارسی از جمله متن نویس سازگار با زبان فارسی ، تقویم شمسی وسیستم نظرخواهی فارسی و متمرکز نمودن وبلاگ نویسان فارسی زبان در یک سایت و در نتیجه افزایش بینندگان این وبلاگ است . در عرض 7 ماه نزدیک به 21000 ایرانی برای استفاده از این سرویس ثبت نام می کنند .
1385 قلمرو (دومین) فارسی ] .ایران[ توسط “مرکز تحقیقات فیزیک نظری” طراحی و در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

 

به دنبال ورود اینترنت به ایران تعداد کاربران آن نیز در کشور به طور فزاینده ای افزایش یافته است. به طوری که در سال 2007 تعداد کاربران اینترنت در ایران بالغ بر 19 میلیون نفر تخمین زده می شود . این رقم ضریب نفوذ 27 درصدی اینترنت در ایران را نشان می دهد که در مقایسه با کشورهای منطقه قابل توجه است .

2.1.1.       تبلیغات اینترنتی در ایران

در ایران اینترنت از سال 1376 بطور نسبتاً فراگیر به کار گرفته شده است و تعداد کاربران آن بطور فزاینده ای در طول سالیان اخیر افزایش یافته است . با وجود اینکه تعداد سایت های فارسی از رشد بسیاری برخوردار بوده است اما همچنان میزان تبلیغات اینترنتی این سایتها بسیار کم و ناچیز می باشد. این موضوع باعث شده مشکلات مالی فراوانی برای سایت ها بوجود آید چرا که یکی از مهمترین منابع درآمدی سایت ها در دنیا درآمدهای ناشی از تبلیغات است. مشکلات مالی سایت های ایرانی بسیاری از آنها را پس از مدتی به تعطیلی می کشاند و این به معنای از دست رفتن فرصتهای شغلی برای عده ای است . نکته قابل توجه دیگر این است که بازار تبلیغات اینترنتی سایت ها فقط محدود به یک کشور و یا یک منطقه خاص نیست. این به معنای دسترسی به بازاری بسیار گسترده است که متاسفانه به دلیل عدم استفاده مناسب سهم سایت های ایرانی از حجم درآمد ناشی از فعالیت های تبلیغاتی بسیار اندک است .

به طور کلی در هر فعالیت تبلیغی دو هدف عمده می تواند دنبال شود اول اینکه هر تبلیغی با هدف ایجاد ارتباط و ارسال پیامی انجام می شود . دوم اینکه هدف از انجام تبلیغ ، فروش محصول می باشد . اما یکی از وجوه ممیزه تبلیغات اینترنتی با تبلیغات سنتی در این است که امکان فروش محصول و یا خدمت را بلافاصله پس از تبلیغ و یا گاهی در حین نمایش تبلیغ فراهم می آورد . در واقع این امر امتیازی را برای این نوع از تبلیغات فراهم می آورد . ولی نکته در اینجا است که در ایران به دلیل فراهم نبودن زیرساخت های تجارت الکترونیک و فقدان مکانیزم ها و قوانین لازم ، مخاطبان امکان خریداری کالا و خدمتی را که تبلیغ آن را به صورت اینترنتی می بینند ، ندارند. این به معنای از دست رفتن یکی از مهمترین مزیت های تبلیغات اینترنتی است زیرا که چنانچه هدف از تبلیغ فقط اطلاع رسانی و ایجاد ارتباط باشد ، به دلیل همه گیر نشدن اینترنت در کشور ، رسانه های دیگری چون تلویزیون ، رادیو و روزنامه ها قطعاً تاثیرگذاری بیشتری خواهند داشت. نتیجه اینکه در چنین فضایی اینترنت به عنوان یک رسانه شانس خود را برای جذب تبلیغات بیشتر از دست می دهد.

از سوی دیگر تبلیغات اینترنتی هنوز در سبد (پورتفولیوی) شرکت های تبلیغاتی -که در بسیاری از موارد به عنوان مشاور تبلیغ دهندگان خدماتی را به آنها عرضه می کند – جایگاه مناسبی پیدا نکرده است . چرا که به دلیل هزینه های کم تبلیغ در اینترنت کارمزد شرکت های تبلیغاتی نیز در صورت دادن تبلیغی در اینترنت بسیار کم خواهد بود . از طرف دیگر عدم آشنایی این شرکت ها با مکانیزم های تبلیغات اینترنتی از جمله مکانیزم هایی جهت سنجش و اندازه گیری اثربخشی تبلیغات اینترنتی باعث شده است که این شرکتها تمایل کمتری به دادن تبلیغ در اینترنت داشته باشند . چرا که وجود مکانیزم های اندازه گیری اثربخشی تبلیغات در اینترنت یکی از مزیت های این نوع تبلیغات است و در صورتی که امکان استفاده از مزیت های تبلیغ در اینترنت در کشور فراهم نباشد ، بالطبع تبلیغ دهندگان نیز تمایلی برای ارایه تبلیغ در اینترنت نخواهند داشت . (بختایی و گلچین فر، 1388، ص.23-54)

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.