بانکداری الکترونیک:/پایان نامه عوامل موثر در انتخاب بانک

بانکداری الکترونیک

امروزه باتوجه به ورود تکنولوژی­های جدید در پردازش وتبادل داده­ها نیازهای جدیدی برای نحوه ارایه خدمات بانکی مطرح شده است. توسعه سریع در تکنولوژی اگربه طور مناسب وبه موقع باشد به توسعه اقتصادی کشور کمک می­کند.کشوری که دراستفاده از تکنولوژی­های جدید شکست می­خورد ویا حتی در پیاده سازی آن­ها تاخیر دارد از دیگران عقب می­ماند.اقتصاد جدید تحت تاثیر انقلاب الکترونیک کامپیوترها شبکه های کامپیوتری وتوسعه اینترنت قرار گرفته است. تغییرات تکنولوژی نه تنها بر تولید و تجارت تاثیر می­گذارد بلکه بر واسطه­های مالی و بانک­ها نیز تاثیر می­گذارد. (Andiry ,2001,5)

صنعت بانکداری امروزه به سرعت در حال تغییر است. باتوسعه اقتصاد بین­المللی و رقابتی شدن بازارها بانک­ها نیز تحت تاثیر قرار گرفته­اند.نیروی اصلی در این محیط تکنولوژی است که موجب شکستن موانع قانونی جغرافیایی وصنعتی شده و محصولات وخدمات جدیدی ایجاد کرده است.باگسترش فن­آوری اطلاعات و ارتباطات در عرصه­های مختلف زندگی بشر مفاهیم و پدیده­های جدیدی به­وجود آمده است که از جمله این مفاهیم می­توان به تجارت الکترونیک، بانکداری الکترونیک، خدمات الکترونیک، دولت الکترونیک، بیمه  الکترونیک و آموزش الکترونیک اشاره نمود. (National Coordination,1999,9)

 

بانکداری اینترنتی شامل سیستمی است که مشتریان موسسات مالی را قادر می­سازد که به حساب­ها دسترسی داشته، توانایی مبادله در کسب و کار، یا دسترسی به اطلاعاتی برای محصولات و خدمات مالی از طریق شبکه­ ­های خصوصی یا عمومی، از قبیل اینترنت را داشته باشند.( خان[1] ،2007، 86)

با موفقیت و رشد رو به جلو امنیت اینترنت و رشد تقاضاهای مصرف کنندگان برای این خدمات، بانک­های بسیاری در اقصی نقاط جهان به سمت اریه دسترسی کامل به حساب و معاملات از طریق اینترنت پیش رفته­اند.(لی و ورتینگتون[2]،2004، 4)

به جز برداشت پول نقد، بانکداری اینترنتی امکان دسترسی به هر نوع از معاملات بانکی را با کلیک بر روی موس فراهم می­نماید. بانکداری اینترنتی مزایایی را هم برای فراهم کننده و هم برای مشتریان فراهم می­آورد. از دیدگاه بانک مهمترین مزیت صرفه­جویی در هزینه است.

(Padachi etal;2008,14)

 

 

2-1-20- مقایسه بانکداری سنتی با بانکداری الکترونیک

با مقایسه ویژگی­های بانکداری الکترونیک و سنتی می­توان وجوه تمایز و تفاوت­های این دو و لزوم روی آوردن وسیع به بانکداری الکترونیک را بیشتر نمایان کرد.آنچه حایز اهمیت و در خور توجه است جنبه فعال و آینده­نگر بودن خصوصیات بانکداری الکترونیک در مقایسه با بانکداری سنتی است.بانکداری سنتی بیشتر با یک دید محافظه کارانه سعی دارد به شیوه­های مختلف هزینه­های بانک را کاهش دهد در صورتی که بانکداری الکترونیک ضمن ارایه جامع خدمات بانکی در فکر توسعه و تحول بر مبنای جلب رضایت مشتری و افزایش درآمد برمبنای ارایه خدماتی است که قبال آن­ها کارمزد دریافت می­شود.بنابراین هرچند در بانکداری الکترونیک هم کاهش هزینه­های بانکی مورد توجه قرار می­گیرد ولی تاکید عمده بر رشد درآمد بانک از طریق ارایه خدمات متنوع است.

در جدول2-1- ویژگی های بانکداری سنتی و بانکداری الکترونیک مقایسه شده است:

بانکداری الکترونیک بانکداری سنتی
●بازار نامحدود ازلحاظ مکانی و ارایه خدمات گسترده و متنوع بر اساس نیاز مشتری و وجود رابطه تنگاتنگ بین بانکی

●تمرکز بر هزینه ورشد درآمدها

●تاکید برکسب درآمد ازطریق کارمزد

●ارایه خدمات به صورت شبانه روزی

●کاهش در استفاده از نیروی انسانی و بوروکراسی اداری مبتنی بر اسناد و مدارک کاغذی.

 

●بازار محدود و رقابت بین بانک ها ارایه خدمات محدود و ارایه خدمات در یک قالب خاص و متکی بودن بر شعب

●تمرکز برکاهش هزینه ها

●کسب درآمد از طریق حاشیه سود(تسهیلات اعطایی)

●ارایه خدمات درساعت خاص(محدودیت ساعت اداری)

●متکی بر ساختار اداری مبتنی بر اسناد و کاغذ و استفاده از تعداد زیادی نیروی انسانی.

(حسنی، 1388، 30 )

[1] – Khan

[2] – Li & Worthington

این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.