تبليغات اينترنتي:/پایان نامه درباره فروش سایتهای اینترنتی

بيانيه­هاي خبري[1]

برخلاف موارد ذكر شده قبلي، بيانيه­هاي خبري شيوه­هاي دو طرفه نيست. بيانيه­هاي خبري در  سايت­هاي متعددي كه براي اين منظور ساخته شده‌اند، انتشار مي‌يابند. شركت­ها در زمينه محصولات خود، شامل تغييرات محصول، به روزرساني محصول، يا ارائه محصولات جديد، اقدام به انتشار اخبار مخصوص نموده و ضمن ارسال اين اخبار از طريق پست الكترونيكي براي مشتريان خود، آنها را در سايت­هاي مخصوص اخبار تجاري كه ويژه اين­گونه اخبار مي­باشد، منتشر مي‌نمايند.ن مونه معروف اين سايت­ها businesswire است.

ط) بازاریابی دهان به دهان

امروزه بازاریابی دهان به دهان در حال رشد بسیار سریعی است. بازاریاب ها درک کرده­اند که قدرت 10 مشتری که در پاتوق­های خود از خدمات آنها تعریف مثبت کنند، بسیار زیاد است و بسیار قیمتی است. حتی استفاده از وبلاگ جهت اعلام در سطح وسیع­تر نیز بسیار مؤثرتر خواهد بود. بسیاری از تجارت­ها در حال کم کردن بودجه تبلیغات سنتی خود و اختصاص آن به جلب بیشتر مشتریان فعلی خود هستند به این امید که آنها از طریق دهان به دهان، خدمات آنها را تبلیغ کنند و حتی امکاناتی نیز برای این­گونه مشتریان که راحت­تر این کار را انجام دهند، فراهم می­کنند.

 

 

ی) موتورهای جستجو

پس از Email، موتورهاي جستجو پر کاربردترین ابزار مورد استفاده در اینترنت است. به همین دلیل، اين موتورها و نحوه فعاليت آنها مورد توجه بسیاری از بازاریاب­ها و بنگاه­های تبلیغاتی است. وب سایت و تجارت بر خط زمانی مؤثر خواهد بود که مشتری ها بتوانند آن را از میان میلیون­ها وب سایت و تجارت مشابه، در جهان دیجیتالی، پیدا کنند. اکثر مردم جهت رسیدن به آنچه در اینترنت نیاز دارند، از موتورهای جستجو استفاده می­کنند. (گلچين فر و بختايي، 1384)

 

2-1-4- تبليغات اينترنتي

اينترنت همراه با رشد روزافزون خود، كاربردهاي فراواني در صنايع مختلف يافته است. امروزه اينترنت به عنوان رسانه‌اي قدرتمند در اختيار صنعت تبليغات قرار گرفته است. به دليل ويژگي‌ها و مزيت­هاي فراواني كه اينترنت در مقايسه با رسانه‌هاي سنتي دارد، تبليغات اينترنتي شاهد رشد فراواني در طي ساليان اخير بوده است.

 

2-1-4-1- تعريف تبليغات اينترنتي

تبليغات اينترنتي به استفاده از اينترنت به عنوان يك كانال و وسيله ارتباطي براي ارسال تبليغات در محيط وب اشاره دارد (گائو و ديگران 2002) در تعريفي ديگر، تبليغات اينترنتي را اين­گونه تعريف نموده‌اند: نمايش دادن نام­ها وعلائم تجاري، شعارها و تصاوير تبليغاتي در سايت­ها يا پايگاه­هاي پربيننده اينترنت، به نحوي كه به تحقق اهداف تبليغات كمك نمايد. در فرايند تهيه و اجراي تبليغات اينترنتي، شركت­هاي  تبليغاتي، ناشران اينترنتي و تبليغ‌دهندگان (سازمان­ها و شركت­هاي توليدي و خدماتي) درگيرند.

2-1-4-2- تاريخچه تبليغات اينترنتي

تبليغات اينترنتي براي اولين بار و بصورت بنر در 27 اكتبر سال 1994 و در سايت­هات واير[2] نمايش داده شد. زماني كه هات واير متوجه شد كه براي تبليغات مي‌بايست فضاي محدودي را در نظر گرفت، بنرهاي تبليغاتي بوجود آمدند. در آن زمان چهارده طراح تبليغاتي مبلغي معادل 30،000 دلار براي نمايش 12 هفته‌اي تبليغات خود پرداختند (كاي و مداف 1999). در سال 1995 وب بعنوان رسانه‌اي عمومي پذيرفته شد. شركت سان ميكروسيستم[3] در اين سال زبان جاوا را به عموم عرضه كرد. در سال 1996 الدزموبيل[4] اولين اتاق گفتگوي تجاري را راه­اندازي نمود.

تبليغات اينترنتي از زمان پيدايش در سال 1994 تا سال 2000 شاهد رشد بسيار زيادي بوده است. به طوري كه حجم درآمد تبليغات اينترنتي از رقم 267 ميليون دلار در سال 1996 به رقم 8087 ميليون دلار در سال 2000 رسيده است. ولي در بين سال­هاي 2001 و 2002 اين صنعت شاهد رشد منفي بوده است. روند رشد در سال 2003 تغيير جهت داده و از اين سال تا كنون اين صنعت شاهد رشد مثبت بوده است.

ميزان استقبال از تبليغ در اينترنت در صنايع مختلف به يك اندازه نبوده است. در اين ميان محصولات مصرفي بيشترين سهم را به خود اختصاص داده‌اند و كمترين سهم نيز به صنايع بهداشتي و پزشكي تعلق داشته است.

در ايران اينترنت از سال 1376 بطور نسبتاً فراگير به كار گرفته شده است و تعداد كاربران آن بطور فزاينده‌اي در طول ساليان اخير افزايش يافته است. با وجود اينكه تعداد سايتهاي فارسي از رشد بسياري برخوردار بوده است اما هم­چنان تعداد تبليغات اينترنتي اين سايت­ها بسيار كم و ناچيز است. اين موضوع باعث شده مشكلات مالي فراواني براي سايت­ها بوجود آيد چرا كه يكي از مهم­ترين منابع درآمد سايت­ها در دنيا، درآمدهاي ناشي از تبليغات مي‌باشد. مشكلات مالي سايت­هاي ايراني، بسياري از آنها را پس از مدتي به تعطيلي مي‌كشاند و اين به معناي از دست رفتن فرصت­هاي شغلي براي عده‌اي است. نكته قابل توجه ديگر اين است كه بازار تبليغات اينترنتي سايت­ها فقط محدود به يك كشور و يا يك منطقه خاص نمي‌باشد  اين به معناي دسترسي به بازاري بسيار گسترده است كه متأسفانه به دليل عدم استفاده مناسب سهم سايت­هاي ايراني از حجم درآمد ناشي از فعاليت­هاي تبليغاتي بسيار اندك است.

با توجه به ويژگي‌ها و ماهيت صنعت تبليغات اينترنتي ايران، چنين به نظر مي‌رسد كه پنچ گروه عمده در اين صنعت نقش ايفا مي‌كنند. اين پنج گروه شامل ناشران اينترنتي، سازمانهاي توليدي و خدماتي، شركتهاي تبليغاتي، دولت و  مخاطبين تبليغات مي‌باشند. (گلچين فر و بختايي، 1384

[1] – Press Release

[2] – hotwire

[3] – Sun Microsystem

[4] – Oldsmobile

این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.