ترویج فرهنگ بانکداری الکترونیک،پایان نامه درباره بانکداری الکترونیکی

دانلود پایان نامه

اثرات ترویج فرهنگ بانکداری الکترونیکی در جامعه

گسترش ابزارهای بانکداری الکترونیکی و تحقق فرهنگ استفاده از این نوع خدمات ، عواید زیادی برای افراد جامعه در کلیه سطوح خواهد داشت که می توان به مهمترین آنها به شرح زیر اشاره نمود که همگی در راستای منافع ملی  و کاهش هزینه های مشتریان  و بانکها می باشد (صالحی کیا ،1388 )

-کاهش حجم بایگانی فیزیکی

-کاهش مراجعات مشتریان به شعب بانکها

-تقویت شاخص سلامت  و بهداشت عمومی

-کاهش توسعه فیزیکی بانکها از لحاظ ساختمان ها و…

– صرفه جویی بسیار زیاد در مصرف کاغذ

-کاهش ترافیک شهری

– سوق پیدا کردن بانک ها به سوی فعالیت های جدید در امر مشاوره برای سرمایه گذاری های کلان اقتصادی

-کاهش مصرف سوخت(بنزین ،گاز و …) به عنوان یک سرمایه ملی

– حضور بیشتر افراد در منزل و در کنار خانواده

-کاهش آلاینده های محیطی در سطح شهر

– امکان انتقال سریعتر اطلاعات به نقاط مختلف کشور

-کاهش هزینه های عملیاتی بانکها

– شفاف شدن فعالیت های اقتصادی

-گسترش محدوده جغرافیایی فعالیت مشتریان

– افزایش تعداد معاملات

– ایجاد فرصت برای مشتریان جدید بانک

– افزایش امنیت و در نتیجه کاهش سوء استفاده ها و جرم  جنایات

-کاهش هزینه چاپ اسکناس  و ایران چک و امحای اسکناس های فرسوده

-کاهش مراسلات و نامه نگاری های بین بانکها و.

-کاهش زمان فعالیت مشتریان

 

2-14)عوامل بازدارنده در فرهنگ  بانکداری الکترونیک

عوامل بازدارنده و موانع فرهنگی قابل توجهی در جهت توسعه خدمات بانکداری الکترونیکی وجود دارند که مختصرأ می توان به اهم آن ها به شرح زیر پرداخت:

1)احتمال لو رفتن اطلاعات و اسرار شخصی مشتریان در اینترنت و عدم اطمینان عده زیادی از جامعه به این سیستم نوین.

2)مقاومت اغلب افراد در برابر استقرار سیستم بانکداری الکترونیکی به دلیل لزوم تغییر رفتار در کارکنان و مشتریان ،چون تغییر عادت (الگوی مصرف) برای این افراد خیلی سخت می باشد .

3)هزینه زا بودن بستر سازی فرهنگ بانکداری الکترونیکی  برای بانکها و موسسات مالی .

4)احساس بی نیازی بیشتر مشتریان سیستم بانکی به بانکداری الکترونیک به علت عدم آشنایی با مزایای خدمات بانکداری  الکترونیکی و نداشتن وقت کافی برای آموزش این خدمات.

5)بدبینی نسبی به خدمات بانکی الکترونیکی به علت آنکه در روابط سنتی ،اغلب مراودات  از طریق تماس رو دررو انجام می گیرد و از این کار احساس رضایت و آرامش بیشتری خواهند داشت،در حالیکه در استفاده از خدمات بانکی نوین این تماس نزدیک حذف می گردد و به جای آن ،یک نوع ابهام و تردید ایجاد  می شود.

6)پیچیده بودن درک روش استفاده از خدمات بانکداری الکترونیکی برای افراد زیادی از جامعه که موجب            بی توجهی  به این خدمات می گردد .

7)عدم آشنایی مدیران و کارکنان قدیمی بانکها با فناوری روز و مدرن و آموزش کم کارکنان سیستم بانکی در زمینه خدمات بانکداری الکترونیکی و نحوه استفاده از آن.

8)پایین بودن هزینه های بانکی برای مردم که موجب افزایش دفعات مراجعه به شعب بانکها و بی نیازی نسبت به استفاده از خدمات الکترونیکی کمتر می گردد.

9)نبود امکانات و تجهیزات قابل استفاده از کارت های الکترونیکی در سایر ادارات  و لزوم حضور فیزیکی ارباب رجوع ادارات به بانکها  و به دنبال آن افزایش هزینه ها.

10)استفاده از دو سیستم سنتی و الکترونیکی به صورت موازی در بانکها که باعث شده است که کارکنان به دلخواه  از روش سنتی استفاده کنند و به تبع آن ،اغلب مشتریان نیز از همین روش پیروی خواهند کرد.(مرکز فرهنگ سازی وآموزش بانکداری )

(فابا)،مجله بانکداری الکترونیک،شماره10 تا15،سال88-87

 

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.