تعریف جو روانشناسی:/پایان نامه درباره جو سازمانی مدارس ابتدایی

دانلود پایان نامه

تعریف جو روانشناسی :

درک شخصی از موقعیت شغلی خود، احساس فرد نسبت به اثر متقابل یک عمل حقیقی و فهم همان عمل، جو روانشناسی از نظر ابعادی مثل انزوا، تأخیر، نشاط ذکاوت، صمیمیت، تکیه بر تولید، اعتماد و ملاحظات فرد اندازه­گیری می­شود.

 

(کویزو دکوتیس[1] 1991): هشت بعد مفهوم جو روانشناسی را استخراج کردند:

  • استقلال[2]: مفهوم خودکفایی و اعتماد به نفس به همراه احترام به پردازش کار، اهداف و اولویت­ها.
  • همبستگی[3]: مفهوم با هم بودن و تقسیم وظایف در ساختار سازمان، به همراه اشتیاق اعضا برای کمک کردن.
  • اعتماد[4]: با مفهوم آزادی برقراری ارتباط صمیمانه با اعضای بالادست در مورد مسائل حساس و شخصی یا چشم داشت این که به این ارتباطات صحیح تجاوز نشود.
  • فشار[5]: مفهوم درخواست و نیاز زمانی با احترام به تکمیل عملیات و استاندارهای اجرایی .
  • پشتیبانی[6]: مفهوم بردباری و اغماض نسبت به رفتار اعضا از طرف مافوق، به منظور این که فرد بدون ترس و جریمه از اشتباهاتش درس بگیرد.
  • شناخت[7]: مفهوم این است که سهم فرد در سازمان (وظایف و حقوق او) درک شودند.
  • نوآوری[8]: مفهوم این که تغیر و خلاقیت تشویق می­شوند و شامل خطر کردن برای ورود به موارد جدید یا مواردی که فرد در آن­ها بی­تجربه است.

 

  • انصاف[9]: مفهوم اینکه فعالیت­های سازمانی بطور عادلانه تقسیم شده و دلخواهی نیست. در کل می­توان گفت جو سازمانی را می­توان با توجه به درک فردی از جو روانشناسی اندازه­گیری کرد. (ریچاردام بورتن، 1995).
  • ساختارهای ارزش رقیب و جو:

زاموتو و کرا کوور[10] (1991) برای سنجیدن جو حاکم و ربط دادن آن به ویژگی­های سازمانی از ساختار ارزش­های رقیب استفاده می­کنند. آنها از ویژگی­های سازمانی (تمرکز، یکپارچه سازی، برنامه­های بلند مدت)، معیارهای جو حاکم (اعتماد، برخورد، الگوی، انصاف در پاداش دهی، مقاومت در برابر تغیر، اعتبار رهبری و قربانی کردن) و ابعاد راهبردها (جهت یابی واکنشی، کنش مثبت) استفاده می­کنند تا فرهنگ را به فرهنگ گروهی، فرهنگ توسعه، فرهنگ پردازش داخلی و فرهنگ منطق، گروه­بندی کنند. برای تحقیق، آنها جو حاکم را جزئی از فرهنگ می­دانند.

ابعاد جو حاکم بورتن
کویزو دکوتیس 1991 زاموتوو کراکوور 1991
استقلال

همبستگی

اعتماد / پشتیبانی

قشار

انصاف

نوآوری

شناخت

اعتبار

برخورد

اعتماد

قربانی کردن

انصاف در پاداش دهی

مقاومت در برابر تغیر

دلگرمی

 

ابعاد این دو گروه­بندی مشابه­اند و تمامیت آن­ها یکسان است. اعتماد و انصاف در هر دو آمده، همبستگی و برخورد موارد متضادی هستند که اطلاعات مشابهی به ما می­دهند. (کمبود یکی افزون دیگری است) استقلال می­تواند اعتبار را به دنبال داشته باشد. (ریچار دام بورتن، 1995) با تحلیلی تجربی به جو سازمانی و با توجه به داده­های 1000 کمپانی دانمارکی، گونه­شناسی ارزش­های رقیب را بدست آورده­اند.

[1].Koys and Decotiis

[2] .Autonomy

[3] .Cohes on

[4] .Trust

[5] .Pressure

[6] .Support

[7] .Recognitian

[8] .Innovatian

[9] .faimess

[10] .Zammuto and kreckover

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.