زنجیره تامین:/پایان نامه درباره تکنیک‌های MADM

هدف از اين فصل ارائه كلياتي از مباني نظري پژوهش شامل آشنايي با تامين‌كنندگان و نقش و اهميت آنها در زنجيره تامين و فرايند خريد، مراحل انتخاب تامين‌كننده مناسب، آشنايي با روش‌های تصميم‌گيري چند شاخصه همچنين آشنايي با پيشينة پژوهش شامل پژوهش‌های انجام شده در زمينه مراحل مختلف انتخاب تامين‌كننده در گذشته مي‌باشد

2-2-1 تامين‌كنندگان

2-2-1-1: تامين‌كنندگان در زنجيره تامين

با تغيير بازارها، تغيير روز افزون نيازها و سليقه مشتريان و تبديل شدن محيط كسب و كار به محيطي كه در آن سازمان‌ها بايد از كمترين فرصت بيشترين بهره را بگيرند و براي بقا و موفقيت خود بجنگند، توجه به عوامل موفقيت‌زا كه توجه به آن سازمان‌ها را در مسير موفقيت و پيشگامي قرار مي‌دهد، سخت مورد توجه قرار گرفته است]58[. سازمان‌ها مي‌دانند كه حيات آنها وابسته به مشتري است و بايد در مقابل تغييرات حاكم انعطاف‌پذيري لازم را داشته باشند. در اين مسير سازمان‌ها به شيوه‌هاي مختلف به بازبيني و بازنگري استراتژي‌هاي خود پرداخته‌اند و رمز بقا را در رضايت‌مندي هر چه بيشتر مشتريان خود يافتند. بنابراین شرايط رقابت‌پذيري، انعطاف‌پذيري و تنوع محصولات مورد توجه سازمان‌ها و به ويژه سازمان‌هاي توليدي قرار گرفته است. در اين راستا يكي از فلسفه‌هايي كه مورد توجه قرار گرفت، فلسفه‌ي مديريت زنجيره تامين بوده است]41[. در اين نگرش ارضاي نيازهاي مشتري، تنها، وظيفه سازمان نيست بلكه اعضاي زنجيره نيز بايد به شكلي موثر در اين امر دخيل باشند. هم چنين نه يك تامين‌كننده بلكه مجموعه‌اي از تامين‌كنندگان به منظور مشاركت مد نظر قرار مي‌گيرند]73 [در يك زنجيره تامين حضور تامين‌كنندگان در راس هرم و به عنوان سر‌آغاز توليد و ارائه خدمات حائز اهميت است. با توجه به نقش كليدي تامين‌كنندگان در فرايند پشتيباني از توليد، توزيع و ارائه خدمات به متقاضيان كالا فرايندهايي مانند: تدارك، تامين به موقع كالا يا خدمات، دستيابي به كيفيت بيشتر و هزينه تمام شده كمتر، رضايت مشتريان و… تنها در سايه انتخاب تامين‌كنندگان مناسب كه بتوانند همگام با سازمان در جهت دستيابي به اهداف ذكر شده تلاش كنند، امكان پذير خواهد بود]80[. آنچه امروزه مشاهده مي‌شود رقابت بين سازمان‌ها در حال تبديل به رقابت بين زنجيره‌هاي تامين است كه اين به معني همكاري نزديك‌تر اعضاي زنجيره‌تامين براي به دست آوردن مزيت رقابتي مي‌باشد. در اين حالت ارتباط يا به عبارتي به اشتراك گذاري اطلاعات يك معيار كليدي براي شركت هاي خريدار در انتخاب تامين‌كنندگان مي‌باشد و سازمان‌ها مي‌بايست يك ارتباط بلند‌مدت با تامين‌كنندگان اصلي خود را جايگزين ارتباط كوتاه‌مدت كنند.

این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.