سبک باروک در برندسازی:/پایان نامه درباره شعار تبلیغاتی بانک

دانلود پایان نامه

. سبک باروک[1]  در برندسازی:

کلمه باروک از زبان اسپانیایی وارد واژگان فرانسه شد که در زبان فنی جواهرسازی به معنای “مروارید غیر غلطان”است.در فرهنگ لغت برای معنای مجازی آن واژهای :عجیب،غیرعادی،نامنظم،بی قاعده ذکر شده است.از سال 1860 این کلمه برای جریان ادبی و هنری به کار رفت که در اروپا و آمریکای لاتین از اواخر قرن شانزدهم تا اوایل قرن هجدهم رواج داشت و به طور کلی به هر چیز غیر کلاسیک و غیررایج اطلاق می شود.(پاکباز،روبین،(1381)،دایره المعارف هنر،زیر باروک)سن سیمون[2]،باروک را«خلق کار های غیر متداول»تعریف کرد و این گرایش ،تمامی هنرها ،به ویژه هنر مجسمه سازی ،موسیقی و معماری را تحت تاثیر قرار داد.در برندسازی نیز می توان آن را سبکی غیر کلاسیک و غیر منتظره فرض کرد.برندهایی که بسیار شیک و تزیین شده  و پر از خطوط منحنی است؛نشانگر این سبک است.در این سبک معمولا برند را با عناصر بصری به شدت اغراق کرده و آن را به صورت بسیار عجیب و غیر عادی به نمایش می گذارد.(سید حسینی،رضا،(1381)،مکتب های ادبی،بخش باروک)

در سبک برندسازی باروک،سازندگان و مدیران برند تنها به تصویر سازی از شکوه و عظمت برند،کالا و خدمت می اندیشند.آنچنان که در برندهای ساختمان ها ،برج ها و مکان های با شکوه می توان مشاهده کرد.

در برندسازی به سبک باروک دو ایده بیشتر از همه مدنظر است.خلق فضاهای مناسب برای بازاریابی و ایجاد مکان های کوچکی برای تفکر و اندیشه برند.از این رو در آثار برندسازی این سبک شاهد پدید آمدن برند های با شکوه و بزرگ هستیم و به شکوه و عظمت برند بسیار اهمیت می دهند.

آرم ها و لوگوهایی که به این سبک تهیه می شمند،نیز به دنبال شکوه و عظمت در تمامی مراحل و تصمیم های تبلیغاتی است.در این سبک برنامه ریزان برند با پدیدآوردن برندهای غول پیکر،قصد دارند عموم مردم را به سمت خود جذب کنند و جاذبه های برند و محصول را به رخ مردم بکشند.برندهایی که در این سبک استفاده می شوند،با عناصر بصری بسیار غول پیکر و بزرگ تجسم می شوند تا بتواند ابهت برند را به نمایش بگذارد.البته برخی از مجریان تبلیغاتی نیز عنوان می کنند که اغراق بخشی از برندسازی است که موجب شکوه و زیبایی آن می شود و در واقع چاشنی برندسازی می دانند که باید به کار گرفته شود.آنها معتقدند که واژه تیزر(TEASER)از واژه (TEASE)به معنای سر به سر گذاشتن گرفته شده است .لذا از این دید می توان قدری اغراق را در تبلیغ وارد کرد.در برنامه برندسازی به این سبک نیز ،هدف نهایی این است که به مخاطبان ابهت شرکت و افتخار استفاده از کالا تلقین شود.همچنین برخی از شرکت ها این گونه به مخاطبان وانمود می کنند که ما به شما کالا نمی فروشیم ،شخصیت می فروشیم.( خویه و دیگران،1391،171-173)

 

2-4-3-3 . سبک ناتورالیسم [3]در برندسازی:

ناتورالیسم از لحاظ ادبی بیشتر به تقلید دقیق و مو به موی طبیعت اطلاق می شود.ناتورالیسم مکتبی است که فقط به وصف زیبایی های طبیعت می پردازد و زشتی ها را نادیده می گیرد.برندسازی ناتورالیسم نیز به همین گونه در اثر خود به دنبال اطلاع رسانی کامل و موبه موی زیبایی ها و نکته های ریز و حساس برند ،کالا و خدمات است.این سبک برندسازی دنباله کلاسیک شمرده می شود و در بازاریابی به آن رشته از روش های برندسازی گفته می شود که معتقد به قدرت محض کیفیت واقعی کالا و خدمات است و نیروی برتر را از کیفیت واقعی کالا و خدمات می داند.

اما به عنوان مکتب ادبی ناتورالیسم به مکتبی گفته می شود که امیل زولا[4] و طرفدارانش پایه و اساس آن را گذاشتند .در این نوع ادبیات و هنر کوشیده اند روش تجربی و قطعیت علمی را در ادبیات رواج دهند و به ادبیات و هنر جنبه علمی بدهند.(سید حسینی،رضا،(1381)مکتب های ادبی)

ویژگی های آثار برندسازی ناتورالیستی:

1/در آثار برندسازی ناتورالیستی هیچ گونه مزایا و سجایای غیر واقعی وجود ندارد و زاییده قوانین علمی و کیفیت ذاتی عوامل است.

2/از جمله مواردی که در برندسازی ناتورالیستی به آن توجه زیادی می شود،بیان امور جزیی است.سازندگان این سبک کوچک ترین حرکت ها و رفتار قهرمانان محصول و ایده خود را از نظر دور نمی دارند و برندها شبیه واژه های فنی و علمی می باشند.زیرا نشان و لوگوها را به زبان علمی و با تشریح جزییات نشان می دهند و کوچک ترین نکته ای از محصول و برند از چشمان او مخفی نمی ماند.

3/احساس ها و افکار برندسازی در این نوع آثار نتیجه مستقیم دگرگونی های خصوصیات بازاریابی محصول است.نمایش وضعیت کالاها و خدمات یا عوامل برندسازی نیز بنا به قوانین بازاریابی حاصل شده است.

4/در این آثار بیشتر نام ها و نشان ها به همان زبان محاوره آورده می شود و می توان گفت ناتورالیستها نخستین کسانی هستند که آوردن زبان عامیانه را در برندها رایج کردند.سهولت درک ادبیات عامیانه ،بعضا موجب فراگیر شدن این سبک برندسازی می شود.( خویه و دیگران،1391،175-176)

[1] Baroque

[2] Saint Simon

[3] Naturalism

[4] Emile Zola

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.