سرکه سیب از تخمیر طبیعی سیب خردشده به دست میاد و فواید مختلفی واسه سلامتی و زیبایی داره که بعضی از اونا عبارت ان از سم زدایی از بدن، نورانی و نرم کردن مو، سفید کردن دندانا، تنظیم PH بدن، ازبین بردن شوره ی سر و… . اما یکی از مهم ترین خواص سرکه سیب که حسابی هم سروصدا به پا کرده، کمک به افزایش سوخت وساز بدن و کاهش وزنه. اما سرکه سیب واقعا چقدر می تونه به کاهش وزن کمک کنه؟ و به چه روشایی میشه از اون استفاده کرد؟ با ما همراه باشین تا با نحوه ی درست مصرف سرکه ی سیب آشنا شید.

 

اینترنت پر از گزارش هاییه که میگن سرکه سیب می تونه پاسخی واسه تموم نگرانیای کاهش وزن ما باشه. بیایید ببینیم این ادعاها چقدر درست هستن!

ادعاهای عادی

  1. مصرف حدود یک قاشق غذاخوری سرکه سیب قبل از وعده ی غذایی، مانع هضم نشاسته به وسیله بدن شما می شه، به کنترل قند خون کمک می کنه و درنتیجه به کاهش وزن منجر می شه.
  2. پکتین (منبعی از فیبر رژیمی) موجود در سرکه سیب به شما کمک می کنه که احساس سیری کنین و اشتهایتان رو سرکوب می کنه.
  3. سرکه سیب واسه هضم مفیده؛ چون غنی از آنزیم هاییه که به بدن شما کمک می کنن تا غذا رو جدا سازی کنه.

اون قدر خوبه که باید امتحانش کنین یا اون قدر خوبه که باورکردنی نیس؟

با توجه به تحقیقات انجام شده روی سرکه سیب مثل اینکه، درحالی که اضافه کردن مقداری سرکه سیب به رژیم غذایی تون ممکنه به شما کمک کنه که در عرض چند ماه حدود ۱ کیلوگرم وزن کم کنین، اما سرکه سیب در آب کردن چربیا معجزه نمی کنه. یکی از معدود تحقیقات منتشرشده که به بررسی اثر سرکه سیب بر کاهش وزن پرداخته، دریافت که مصرف روزانه ی مقداری سرکه سیب به مدت ۳ ماه، در کل باعث ازدست دادن ۴۵۰ تا ۹۰۰ گرم وزن شد – در مقایسه با گروه کنترل که به جای سرکه سیب، آب مصرف کرده بودن و هیچ وزنی ازدست ندادند. تموم شرکت کنندگان در این مطالعه افراد چاقی بودن که به جز چاقی، مشکل سلامتی دیگری نداشتن. ضمنا چند مطالعه هم نشون میدن که سرکه ی سیب واسه افراد گرفتار به دیابت مفیده. محققان دریافتند که سرکه سیب می تونه سطوح قند خون رو پایین بیاره و این درمان مفیدی واسه مبتلایان به دیابته.

مطلب مرتبط :   مکمل کلاژن به سلامتی و جوون سازی پوست کمک می کنه؟

اگه می خواید ترفند آب با سرکه سیب قبل از وعده ی غذایی رو امتحان کنین، حتما این کار رو انجام بدین. چه سرکه سیب خودش به طور مستقیم به کاهش وزن منجر شه و چه نه، شما با این کار عادت می کنین که قبل از یک وعده ی غذایی آب بخورین و این ممکنه واسه کاهش وزن مفید باشه، چون آب می تونه از میزان گرسنگی شما کم کنه. ضمنا ممکنه در خیلی از اوقات احساس گرسنگی کنین اما درواقع گرسنه نباشید و این حس به خاطر کم شدن آب بدن تون باشه؛ چون احساس گرسنگی و تشنگی هردو از یک بخش از مغز به نام هیپوتالاموس بین که تشخیص اونو واسه بدن سخت می کنه.

پس مصرف مقداری آب اضافی قبل از یک وعده ی غذایی می تونه به تنظیم اشتهای شما کمک کنه، جلوی پرخوریتان رو بگیره و درنهایت به کاهش وزن منجر شه. فقط حتما یک قاشق غذاخوری سرکه ی سیب رو با کمه کم ۴۵۰ میلی لیتر آب رقیق کنین، چون سرکه ی سیب ماده ای خیلی اسیدیه و مصرف مستقیم اون می تونه به مینای دندان و مری شما آسیب برسونه. اگه قصد دارین مصرف سرکه ی سیب رو به طور منظم شروع کنین، فکر خوبیه که این تصمیم رو با دکتر تون درمیان بذارین.

چه راه دیگری واسه تأثیرگذاری سرکه سیب در کاهش وزن هست؟

سرکه سیب طعم و مزه ی جالبی به غذاها می ده و درعین حال کالری خیلی پایینی داره. هر قاشق غذاخوری سرکه سیب فقط حدود ۳ کالری داره. بهتره از سرکه سیب نپخته ارگانیک استفاده کنین. معمولا این نوع سرکه سیب شفافیت کمتری نسبت به سرکه سیب معمولی داره و محققان میگن که مواد مغذی و آنزیمای موجود در اون طی مراحل آماده سازی، رقیق نمی شن.

مطلب مرتبط :   شانس واقعا هست؟

اگه به هر دلیل دوست ندارین از مخلوط سرکه سیب و آب استفاده کنین، می تونین اونو در دستورات غذایی مختلف امتحان کنین، مثلا:

از سرکه سیب به جای سس در سالادهایتان استفاده کنین. طعم سرکه سیب برخلاف بقیه انواع سرکها به خاطر وجود سیب در تهیه ی اون کمی به شیرینی می زنه. واسه استفاده در ساندویچ رپا (ساندویچی که از نون گرد پیچیده شده دور بعضی مواد تهیه می شه) هم مناسبه. در زمانی که می خواید سرکه سیب رو جانشین سس سالاد کنین، می تونین اونو با مقدار کمی آب انار، روغن زیتون، سیر خردشده، نمک و فلفل مخلوط کنین.

اما یکی از روشای جالب واسه استفاده از سرکه سیب، اضافه کردن اون به سس باربکیوی خانگیه. فقط کافیه ۲ قاشق چای خوری سرکه سیب رو با یک چهارم فنجون سس گوجه فرنگی، ۲ قاشق غذاخوری کچاپ، ۲ قاشق غذاخوری شکر قهوه ای و کمی پودر سیر مخلوط کنین.



 


دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید