عرق کردن واکنش طبیعی بدن در شرایط مختلف بدنی ما مثل ورزش کردن ، بودن در هوا و محیط گرم و … است. اما خیلی از آدما اینطور تصور می کنن که در زمانی که عرق می کنن کالری سوزی بیشتری واسه اونا رخ می ده. در این مقاله می خواهیم به بررسی این سوال بدیم و شما رو با فواید و خطرات عرق کردن آشنا کنیم.

 

در اثر عرق کردن چه مقدار کالری سوزانده می شه؟

بعضی مدعی ان با فعالیتایی مثل بیکرام یوگا (شکلی از تمرینات یوگا که در اتاقی با دمای بالا انجام شده و باعث تعریق شدید می شه) که باعث عرق کردن می شن، میشه در یک ساعت ۱۰۰۰ کالری سوزاند. اما شاید این ادعا اشتباهه. طبق مطالعه ای، در یک کلاس ۹۰ دقیقه ای بیکرام، یوگا زنان به طور متوسط ۳۳۰ و مردها ۴۶۰ کالری انرژی سوزاندند. این مقدار برابر پیاده روی سریع مسافتی در حدود ۵٫۳ کیلومتره که تقریبا یک ساعت طول می کشه.

بعضی فعالیتای با تعریق کم یا بی تعریق هم می تونن موجب سوزاندن کالری بشن. فعالیتایی مثل شنا کردن، بلندکردن وزنه ههای سبک و ورزش کردن در هوای سرد زمستون با اینکه معمولا باعث تعریق زیادی نمی شن، ولی به کالری سوزی کمک می کنن.

البته عرق کردن می تونه ابزاری واسه اندازه گیری شدت یا سختی تمرینات باشه. کالج پزشکی ورزشی آمریکا پیشنهاد می کنه، بزرگ سالان سالم ۵ روز در هفته و در هر نوبت نیم ساعت تمرین ورزشی ملایم بکننن. شدت این تمرین باید در حدی باشه که باعث عرق کردن فرد بشه.

چرا بعضی افراد بیشتر از بقیه عرق می کنن؟

میزان عرق کردن به عوامل مختلفی بستگی داره. این عوامل عبارت ان از:

  • ژنتیک؛
  • عوامل محیطی؛
  • سن؛
  • سطح آمادگی بدنی؛
  • وزن.

در بین این عوامل وزن و سطح آمادگی بیشترین اثر رو در میزان عرق کردن در طول یک تمرین ورزشی داره. اگه وزن تون بیشتر باشه، بدن تون مجبوره انرژی بیشتری صرف کنه. این باعث افزایش تعریق می شه، چون بدن تون باید توده بیشتری رو خنک بکنه.

مطلب مرتبط :   نوشیدن آب به لاغر شدن کمک می کنه؟

هرچه ازلحاظ سلامت جسمی در سطح بهتری باشین، بدن تون زودتر شروع به تعریق می کنه. چون بدن تون در این حالت به طور مؤثرتری می تونه دماش رو تنظیم کنه. هرچه زودتر عرق کنین، بدن تون سریع تر خنک می شه. این به افرد کمک می کنه تا تمرینات طولانی تر یا سنگین تری رو بکننن.

فواید عرق کردن چیه؟

فایده اصلی عرق کردن خنک کردن بدنه. بعضی فواید دیگر عرق کردن عبارت ان از:

  • کمک به سلامت پوست: تمرینات ورزشی سنگین جریان خون رو در بدن افزایش میدن. این موجب می شه اکسیژن و مواد مغذی بهتر جریان یابند و سلولای پوست رو تغذیه کنن.
  • فهمیدن اینکه به رقابت کشیده می شید یا نه: اگه در طول تمرین کردن عرق می کنین، یعنی شاید تمرینات تون به گونه ایه که شما رو به رقابت می کشه. اما اگه احساس گیجی، خستگی شدید یا درد می کنین، یعنی شاید دارین بیش ازحد به خودتون فشار میارید.

خطرات عرق کردن

۱. کم آبی بدن

با عرق کردن احتمال کم آبی بدن زیاد می شه. آب وهوای گرم و مرطوب هم میزان تعریق رو افزایش میدن. اگه نیم لیتر عرق می کنین، باید نیم لیتر آب بخورین. واسه تجدید مایعات بدن تون صبر نکنین تا احساس تشنگی به سراغ تون بیاد. واسه جلوگیری از کم آب شدن بدن یک بطری آب همراه تون داشته باشین و در طول تمرین کم کم از اون بخورین.

کم آبی شدید بدن خطرناکه. در صورت بروز علائم زیر، فورا به دکتر مراجعه کنین:

  • خستگی شدید یا کنفوزیون (یه جور حالت گیجی و کاهش هوشیاری)؛
  • احساس سرگیجه پس از ایستادن که پس از چند ثانیه ازبین نمی ره؛
  • ادرارنکردن به مدت ۸ ساعت؛
  • تپش قلب سریع و ضعیف؛
  • تشنج؛
  • کاهش هوشیاری.
مطلب مرتبط :   میوه ها

۲. هایپرهیدروز

اگه همیشه بیش ازحد عرق می کنین، شاید به هایپرهیدروز گرفتار هستین. اگه عرق کردن شدید، فعالیتای روزمره تون رو با مشکل روبرو کرده، به دکتر مراجعه کنین. اگه شبا یا به طور یهویی بی دلیل مقدار زیادی عرق می کنین، به دکتر مراجعه کنین.

اگه همراه با عرق کردن علائم زیر رو تجربه می کنین، بی معطلی به دکتر مراجعه کنین:

  • تب ۴۰ درجه سانتی گراد و به بالا؛
  • درد قفسه سینه؛
  • تنگی نفس؛
  • تپش قلب سریع.

چیجوری میشه به طور سالم کالری سوزاند؟

واسه کاهش وزن باید کالری مصرفی تون بیشتر از کالری دریافتی تون باشه. تقریبا ۳۵۰۰ کالری برابر ۴۵۰ گرم چربیه. پس واسه کاهش ۴۵۰ گرم وزن باید ۳۵۰۰ کالری بیشتر از کالری دریافتی تون، بسوزونین.

بهترین راه واسه کاهش وزن انجام یک سبک زندگی پرتحرکه. داشتن یک رژیم غذایی سالم و مصرف غذاهای فراوری نشده و ورزش منظم (نیم ساعت در روز و ۵ روز در هفته) بهترین و سالم ترین راه واسه رسیدن به وزن مطلوب تونه.

سخن آخر

شاید عرق کردن باعث شه به سرعت وزن کم کنین. کشتی گیران و اسب دوانان واسه کاهش وزن سریع از این تکنیک استفاده می کنن.

به هر حال کالری مصرفی با عرق کردن دهن باز کن نیس و در کل راه سالمی واسه کاهش وزن به حساب نمیاد. طبق مطالعه ای لاغری سریع به کمک سونا کارکرد ورزشی زنان رو کم می کنه. البته هنوز به تحقیقات بیشتری در این مورد نیازه.

اگه قصد کاهش وزن دارین، باید این کار رو کم کم بکنین. باید در رژیم غذایی تون غذاهای سالم و فراوری نشده رو بذارین و به طور منظم ورزش کنین. دکتر تون می تونه به شما در داشتن سبک زندگی سالم کمک کنه.



 


دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید