از قدیم گفتن که خوردن نمکِ زیاد باعث تشنگی و مصرف آب بیشتر می شه. حالا سوال اینه که خوردن نمک زیاد روی اشتها هم اثر می ذاره یا نه؟ محققان سعی کردن تا نقش نمک در افزایش وزن و گرسنگی رو بیشتر کشف کنن. خیلی از تحقیقات گذشته به این موضوع پرداخته که نمک باعث افزایش میزان خوردن می شه یا نه؟

دانشمندان تا کنون بیشتر به نقش نمک در افزایش فشار خون پرداخته بودن، اما چند وقتیه که به اثر این ماده غذایی در بیشتر خوردن هم پرداخته ان. پس اگه شمام از اون دسته عزیزانی هستین که نمک زیاد مصرف می کنین و حتی قبل از قاشق و چنگال به دست گرفتن شروع به نمک زدن می کنین، حتما این مقاله رو تا انتها بخونین:

 

مصرف نمک در فضا چیجوری عمل می کنه؟!

گروهی از محققان در مطالعه ای جدید، واسه پی بردن به نقش مصرفِ زیاد نمک در تشنگی سعی زیادی کردن، اما فهمیدن، افرادی که به میزان زیادی نمک مصرف می کنن، به نسبت بقیه کمتر آب می خورن. این دوستان نمک دوست، گرسنه تر هم می شن. همین میل بیشتر به غذا، در بلندمدت باعث پرخوری و اضافه وزن میشه.

بعد از گذشت چندین هفته، میزان مصرف نمک به ۹ گرم در روز کاهش پیدا کرد و در سومین قسمت از این تحقیق، مصرف نمک روزانه ی فضانوردان به ۶ گرم رسید. نتایج بررسیای محققان نشون می داد که هر چقدر میزان نمک مصرفی کاهش پیدا می کنه، فضانوردان بیشتر آب می خورن. اول این نتیجه کمی عجیب و باورناپذیر به نظر می رسین. نکته غافل گیرکننده دیگر این بود که فضانوردان هنگام استفاده ی بیشتر از نمک در رژیم خود، همیشه از گرسنگی شکایت داشتن. این در حالی بود که مقدار غذای اونا تغییری نداشت و فقط بر مصرف میزان نمک افزوده شده بود.

نمک چه تأثیری در سلامت داره؟

سدیم، ماده سازنده نمک طعام نقش خیلی مهمی در رژیم غذایی داره. نمک فقط باعث طعم دهی به غذا نمی شه، بلکه باعث کارکرد درست ماهیچها و اعصاب می شه و به نگه داشتن تعادل مایعات در بدن کمک می کنه، اما وقتی میزان مصرف نمک بالا برود، فشار خون هم راهی مثل رو طی می کنه و زیاد می شه. در طول زمان، فشار خون بالا می تونه موجب نتایج جدی و تهدیدکننده واسه بدن و سلامت باشه. سکته ی مغزی، حملات قلبی، مریضیای کلیوی و بقیه مشکلات سلامت ازجمله مشکلات مصرف نمک هستن.

مطلب مرتبط :   فشار خون بالا باعث سردرد می شه؟

به گفته کارشناسان، واسه تنظیم فشار خون بدن، مصرف کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم نمک در روز پیشنهاد می شه. یعنی مقدار نمکی که در روز مصرف می کنیم، باید به اندازه تقریبا یک قاشق چای خوری باشه. واسه بیشتر بزرگسالان هم مصرف نمک نباید از ۱۵۰۰ میلی گرم در روز تجاوز کنه. البته بیشتر افراد بزرگ سال خیلی بیشتر از این میزان، نمک مصرف می کنن. مثلا در کشوری مثل آمریکا این مقدار در روز به ۳۴۰۰ گرم می رسه. درزمان سالای گذشته، محققان به نقش نمک در چاقی زیاد پرداخته ان و به دستاوردهای زیر رسیدن:

  • در سال ۲۰۱۵ میلادی، محققان چینی و ژاپنی گزارش دادن که مصرف زیاد نمک در کودکان و بزرگسالانی که نمک بیشتری مصرف می کنن، باعث افزایش چربی می شه. یعنی، مصرف بیشتر نمک در کودکان ۲۸ درصد و در بزرگ سالان تا ۲۶ درصد بیشتر باعث افزایش چاقی می شه. دلیل این موضوع واسه دانشمندان قطعی نشده، اما اونا دریافته ان که مصرف بیش ازحد نمک باعث تغییر روش سوختن چربی در بدن می شه.
  • مطالعه ای از طرف محققان استرالیایی هم نشون داده که مصرف بیش ازحد نمک باعث افزایش ۲۳ درصدی چاقی در کودکان مدرسه ای می شه. مثل اینکه، این افزایش اشتها به خاطر بهبود طعم غذا با نمک شکل میگیره. علاوه بر اینکه بعد از تشنه شدن، کودکان مدرسه ای به جای مصرف آب، نوشابهای پرکالری می خورن و همین باعث افزایش وزن اون هاس.
  • مطالعه استرالیایی دیگری در سال ۲۰۱۶ نشون داد که مصرف بیش ازاندازه ی نمک باعث افزایش ۱۱ درصدی مصرف غذا و کالریا می شه. چون نمک باعث خوش طعم تر شدن غذا می شه و میزان مصرف رو بالا می بره.

کلا بنا به تحقیقای کارشناسان، نمک باعث افزایش اشتها می شه. البته تموم این نظرات طبق شواهده و نمیشه گفت که نمک شک نداشته باشین باعث اینجور نتیجه ای در بدن می شه. پس واسه اینکه نمک رو از نظر علمی علتی واسه چاقی بدونیم باید، تحقیقات منظم و دقیقی صورت بگیره.

لوری رومن (Lori Roman)، مدیر مؤسسه نمک، می گه: «تحقیقات مرکز ما بر مشکلات نمک ادامه داره. مثلا در تحقیقای خود دریافته ایم که دامداران واسه کاهش اشتهای دام و محدود کردن غذای اونا، اقدام به دادن نمک می کنن. موندگاری این تحقیقات نشون می ده که احتمال اینکه وجود رابطه ای بین چاقی و مصرف نمک وجود داشته باشه، خیلی درست هم نیس».

رابطه نمک و موشا چیجوریه؟

مطلب مرتبط :   می تونیم شخصیتمان رو تغییر دهیم؟

در مطالعه ای که در مثل سازی سفر فضایی انجام شد، دقیقا مشخص نشد که دلیل اینکه فضانوردان آب کمتری می خورن، با مصرف بیشتر نمک و افزایش اشتهای اونا چه ارتباطی داره. پس محققان به سراغ موشا رفتند. موشا با مصرف بالای میزان نمک، از راه کبد ماده ای به نام اوره تولید می کنن. این ماده باعث حفظ تعادل آب موجود در بدن می شه. اما تولید اوره، انرژی زیادی می خواد. یعنی واسه تولید اون، به مواد غذایی به ویژه پروتئین نیازه. این موضوع می تونه افزایش اشتهای فضانوردان رو توجیه کنه.

اینکه، فضانوردان میلی به نوشیدن آب نداشتن اما اشتهایشان افزایش پیدا کرده بود، خیلی جالبه. پس مشخص می شه هنوز مسائل خیلی هست که ما از اون بی خبریم. پس باید ابعاد مختلف این رابطه (رابطه بین نمک و اشتها) بررسی بشه. درواقع باید به شکل ی کنترل اشتها و تشنگی در بدن بیشتر پرداخته شه. به گفته دانشمندان، کنترل اشتها خیلی پیچیدهه و باید تحقیقات دیگری به این موارد بده.

دانشمندان فکر می کنن: «گرسنگی دائمی در زمان سعی واسه کاهش وزن می تونه نشونه مصرف نکردن درست نمک باشه. پس لازمه تا در خوردن نمک دقت بیشتری شه. کاهش میزان مصرف نمک می تونه تأثیرگذار باشه».

مصرف نمک رو کاهش بدین

به قول کارشناسان تغدیه، کنترل و تنظیم میزان نمک مصرفی در رژیم غذایی کمی رقابت برانگیزه، اما پیشنهادایی در این مورد هست که می تونه به شما کمک زیادی کنه:

  • سعی کنین، غذاهای فراوری نشده ی گیاهی استفاده کنین. غذاهای خونگی درست کنین و یادتون باشه، رستورانا از غذاهای فراوری شده و پرنمک استفاده می کنن.
  • از مصرف چاشنیا و سُسایی که پر از نمک هستن هم پرهیز کنین. سس گوجه فرنگی، سویا و… نمونه ای از این مواد هستن.
  • واسه اینکه ذائقه تون عادت کنه، میزان مصرف نمک رو کم کم کاهش بدین. مثلا اگه به یک باره شروع به حذف نمک از غذای خود کنین، غذا بی مزه می شه و از این کار روی گردان می شید.
  • از سبزیجات و گیاهان خشک و تازه مثل سیر، فلفل سیاه و… استفاده کنین. هر چقدر ادویه بیشتری استفاده کنین، نیاز به مصرف نمک کمتر می شه.
  • قبل از خوردن نمک نزنید. اول کمی از غذای خود بچشید، بعد نمک اضافه کنین. شاید اصلا احتیاجی به نمک اضافه نباشه.



 


دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید