کلاژن یکی از داغ ترین مواد در دنیای زیبایی و سلامت الان که به شکلا و شکلای مختلف از اون استفاده می شه. بعضیا اونو تزریق می کنن، بعضی می خورند و بعضی هم واسه مصارف پوست و زیبایی از اون استفاده میکردن. با ما همراه باشین درمورد تحقیقاتی که روی مکمل کلاژن و تاثیراتی که می تونه روی سلامت بدن و زیبایی داشته باشه بیشتر بدونین.

  • مزوتراپی چیه و چه تاثیری بر لاغری، زیبایی و جوانی داره؟
  • ۱۰ مرطوب کننده طبیعی پوست که معجزه می کنن
  • ۹ خوراکی سالم که باعث جوش زدن شما می شه

کلاژن واقعا چیه؟

کلاژن یه جور پروتئین ساختاریه که در بافتای هم بند پیدا می شه. پس یعنی در موها، پوست، ماهیچها، استخوان و حتی رگای خونی هست. درواقع، کلاژن حدود بیشتر از ۳۰ درصد پروتئین ساختاری بدن رو می سازه. کلاژن از اسیدهای آمینه تشکیل می شه. یعنی از بنیانای اصلی ساخت پروتئین مثل گلیسین، پروتین و لیسینه. این ماده به بازسازی ماهیچها، استخوان و مفاصل و سلامت پوست و مو کمک می کنه. کارشناسان میگن کلاژن مثل چسبیه که همه چیز رو به هم وصل و پیوسته نگه می داره.

بدن ما به طور طبیعی از اسیدهای آمینه، ویتامینا و مواد معدنی (ویتامین A، ویتامین C و مِس) که مصرف می کنیم، کلاژن می سازه. علاوه بر اینکه با خوردن بقیه موادغذایی مثل پروتئینای جانوری لبنیات، تخم مرغ و گوشت هم کلاژن در بدن تولید می شه. هر چقدر سن بالاتر میره، تولید کلاژن در بدن کاهش پیدا میکنه. طوری که وقتی به وسطای ده بیست زندگی می رسیم، دیگر بدن به سرعت گذشته نمیتونه خودش رو بازسازی کنه. شاید باور نکنین، اما به همین زودی بدن از ساخت کلاژن مثل سابق دست می کشه و سالی ۱ درصد، سطح کلاژن سازی افت می کنه و کاهش پیدا میکنه.

افت کلاژن سازی در بدن مسئله خیلی مهمی نیس و چیزی طبیعی قلمداد می شه. ۷۵ درصد از پوست ما رو کلاژن می سازه. پس بدیهیه بعد از اینکه تولید پروتئین کاهش پیدا میکنه، کم کم شاهد چروک شدن، آویزون و شل شدن پوست و حتی ظهور سلولیتا هستیم. بعضی، افت کلاژن رو در فرسودگی مفاصل، نازک شدن غضروفا و کاهش سرعت بازسازی و بهبود ماهیچه های هم موثر میدونن.

مطلب مرتبط :   شانس واقعا هست؟

مکمل کلاژن چیجوری عمل می کنه؟

مکمل کلاژن به شکل تزریقی و موضعی مدت هاست که هست، اما این داروها فقط یک قسمت از بدن رو پوشش میدن (مثلا فقط چروکای پیشانی). اخیرا این طور گفته می شه که مصرف کلاژن می تونه به سلامت عمومی بافتای بدن با تقویت سلامت استخوانا کمک کنه، باعث بازسازی ماهیچها و تقویت پوست شه.

البته بعضی از کارشناسان میگن، مصرف مکمل کلاژن دقیقا کارکردی مثل چیزی که بیان می شه، نداره. هیچ پژوهشی نشون نداده که خوردن مکمل کلاژن به شکل خودکار باعث انتقال اون به بافتای بدن می شه. دلیل اینه که کلاژن پروتئینی از جنس اسیدهای آمینهه. پس وقتی کلاژن مصرف می کنیم، آنزیمای موجود در مجاری دستگاه گوارش، اونو به اسیدهای آمینه جدا سازی می کنن و زنجیره های اسید آمینه بعد از مصرف کلاژن، اونو وارد جریان خون می کنن. پس حتما نتیجه مصرف مکمل کلاژن، برابر چیزی که فکر می کنیم نیس. درواقع، ما نمی تونیم، کلاژن رو به نقطه ای مشخص از بدن پخش کنیم.

اسیدهای آمینه بنابه نیاز بدن و نقاطی مثل قلب و مغز که بیشترین نیاز رو دارن، در بدن پخش می شن. البته هنوز هیچ تحقیقی هم مبنی بر اثر مثبت مصرف مکمل کلاژن روی قلب و مغز صورت نگرفته.

با حقایقی درباره مصرف مکمل کلاژن آشنا بشین

تحقیقات انجام شده روی اثرات مصرف و خوردن کلاژن محدوده. دلایلی مبنی بر تاثیرگذاری کلاژن خوراکی روی پوست هست، اما پژوهشی مبنی بر تاثیرگذاری مکمل کلاژن بر بازیابی بدن در تمرینات ورزشی صورت نگرفته. تحقیقی محدود در مجله ای موسوم به «تحقیقات و ایده های تازه پزشکی» منتشر شد که نشون می داد، مصرف مکمل کلاژن در بین دانشجویان ورزشکار باعث کاهش درد مفاصل شده. اینجور نتیجه ای نویدبخشه، اما به خاطر اینکه تنها ۹۷ ورزشکار در این بررسی شرکت داشتن، نمیشه روی نتایج حاصل به طور قطعی حساب کرد.

مطلب مرتبط :   هورمون ها بر استرس اجتماعی اثر می ذارن؟

پژوهشی دیگر هم در مجله «انجمن رژیم آمریکا»، نشون می ده استفاده از کلاژن در تقویت عضلات چهارسر ران ، بازوها ، کمر و عضلات دیگر نقش داره. اما واقعیت اینه که تنها مصرف کلاژن اینجور نتایجی رو در برندارد، بلکه مصرف انواع دیگر پروتئین هم کارکردی مثل نشون می ده. اگه روی مصرف مکمل کلاژن واسه حل مشکلات رودوی خود امید بسته اید، باید منتظر باشین، چون هنوز تحقیقات، نتیجه این تاثیرگذاری رو ثابت نکرده ان.

میشه روی مصرف مکمل کلاژن حساب و سرمایه گذاری کرد؟

اگه به سراغ اجناس مکمل کلاژن در بازار رفته باشین، حتما میدونید که این اجناس ارزون نیستن. مثلا کلا اگه با درنظر گرفتن قیمت جهانی این موضوع رو بررسی کنین، متوجه می شید که خیلی از برندها واسه مصرف ۱ ماه از اجناس مکمل کلاژن در حدود ۵۰ دلار دریافت می کنن. مبلغی که تقریبا ۲ برابر هزینه تهیه ی مکملای پروتئینی در ماه. پس به جای استفاده و خرید این مکملا بهتره به مصرف موادی روی بیارین که به طور طبیعی شامل کلاژن هستن. پس مصرف ماهی سالمون، مرغ یا استیک رو فراموش نکنین. این مواد دارای مقدار زیادی اسید آمینه هستن و به بدن تون کمک می کنن تا کلاژن بیشتری تولید کنه.

از مصرف الکل، کشیدن سیگار و استفاده نکردن از کرمای ضدآفتاب دست بکشین تا از خراب کردن کلاژن در بدن جلوگیری شه. باور کنین رعایت این موارد خیلی ارزون تر از خرید پودر مکمل کلاژن واسه تون تموم می شه. اما اگه خیلی به مصرف مکمل کلاژن اصرار دارین، یادتون باشه که خیلی از اجناس این بخش از طرف سازمان غذا و دارو تأیید نشده ان و ادعاهای خیلی از این اجناس و برندها کذبه و نتیجه ای که عنوان می شه با مصرف این مواد به دست نمیاد. درصورت خرید مکملا روی بسته بندی اونو بخونین و مطمئن بشین که از طرف مرجعی معتبر مثل سازمان غذا و دارو به تأیید رسیدن.



دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید