شاید شنیدین که میگن شخصیت ما از اول کودکی شکل میگیره و بعد از اون دیگر قابل تغییر نیس. اما مثل همیشه کارشناسان بعد از بیشتر از یک قرن کشف کردن که اینطور هم نیس و خوشبختانه می تونیم اگه بخوایم شخصیتمان رو، یا کمه کم بخشی از شخصیت و رفتارهایمان رو، تغییر بدیم.

 

اما اصلا شخصیت چیه؟ شخصیت، الگوهای کلی واسه فکر کردن، احساس کردن و رفتارهاست که هرکی رو به شخصی منحصربه فرد تبدیل می کنه. وقتی می گیم کسی «شخصیت خوبی» داره، منظورمان اینه که بودن در کنار اون دوست داشتنی، جالب و دلپذیره. همه ما می خواهیم واسه بقیه جذاب باشیم، پس باید علاوه بر ظاهر به فکر شخصیتمان هم باشیم. قسمت زیادی از موفقیت و خوشحالی ما به رابطه ما با بقیه وابسته و شخصیت ما تعیین می کنه که آدما رو به خودمون جذب کنیم یا فراری دهیم. پس یک کاغذ و قلم وردارین و شروع کنین.



بخش اول: شناسایی صفات

  1. بشینین و یک لیست از صفتای مثبتتون تهیه کنین. سعی کنین اونا رو به ترتیبی شماره گذاری کنین که مطمئنید بیشتر از همه این صفات رو دارین. مثلا شنونده ی خوبی بودن، صمیمی و آسون بودن، درون گرا بودن، متفکر و هوشمند بودن.
  2. یک لیست از صفات منفی تون تهیه کنین. اینا همون چیزایی هستن که بقیه به اونا واکنش نشون میدن، یا چیزایی که فکر می کنین سر راه شما قرار دارن، مثلا خجالتی بودن، عصبی بودن، یا پرحرف بودن. فقط یادتون باشه که صفات مثبت و منفی در موقعیتای مختلف متفاوت هستن. مثلا صمیمی یا پرحرف بودن از نظر من ممکنه مثبت باشه ولی خیلی روی اعصاب شما باشه. تغییرات شخصیتی باید طبق نظرات و خواستهای خود شما باشن. مطمئنا درست کردن این لیست از لیست صفات مثبت سخت تره. پس عجله نکنین و سر فرصت ویژگیای رفتاریتان رو وقتی که تنها هستین یا وقتی که با بقیه هستین در نظر بیارین و چیزایی رو که فکر می کنین بد هستن، لیست کنین.
مطلب مرتبط :   سن والدین روی تربیت فرزندان تأثیرگذاره؟

  1. دور چیزایی که اصلا یا کمه کم فعلا نمی خواهید تغییر بدین خط بکشین. همه چیز رو که نمی خواهید یا نمی تونین با هم تغییر بدین، پس فعلا اونایی رو که اولویت کمتری دارن بی خیال شید.
  2. کنار چیزایی که می خواید تغییر بدین یا بهتر کنین ستاره بذارین. مثلا ممکنه شخص باهوشی باشین، اما بخواهید باهوش تر شید، پس کنار باهوش ستاره یا قلب بذارین.
  3. موارد ستاره دار رو اولویت بندی کنین. بهتره که تغییرات رو آروم آروم انجام بدین، مثلا هر بار یکی از موارد رو انتخاب کنین و به خودتون قول بدین با تکرار و تمرین روی همون یک مورد کار کنین.

بخش دوم: تغییر رفتارها

  1. صفتی رو که می خواید تغییر بدین، انتخاب کنین. مثلا فرض کنین که خجالتی هستین و اول از همه می خواید کمتر خجالتی باشین.
  2. لیستی از رفتارهایی تهیه کنین که نشون دهنده ی خجالتی بودن شمان. مثلا خیلی زود از مهمانیا پا می شید، سر صحبت رو با کسی باز نمی کنین، نظر نمی بدین، از آدمای جدید دوری می کنین یا واسه هیچ کاری داوطلب نمی شید.
  3. رفتارهایی مخالف با لیست قبلی انتخاب کنین و پیش بگیرین. مثلا واسه یک نقش جدید سرِ کارتون داوطلب شید یا به مهمانیای بیشتری برید.
  4. از کسی که تشویق می کنین و این ویژگی شخصیتی رو داره، الگوبرداری کنین. بهتره که این کار رو واسه یک ویژگی انجام بدین، نه واسه همه ویژگیا. یعنی یک نفر رو واسه همه ویژگیای شخصیتی انتخاب نکنین، چون قراره منحصربه فرد باشین نه اینکه خودتون رو به شکل یک نفر دیگر دربیاورید. هر چند همیشه می تونین از آدمایی که شخصیت خوبی دارن، چیزای خوب یاد بگیرین.
  5. همیشه به خودتون یادآوری کنین که رفتارهای جدید رو ادامه بدین. واسه خودتون یک شعار جدید اختراع کنین، مثلا «اجتماعی خواهم شد». روی موبایلتان هم یادآورهایی بذارین که بیشتر با مردم رابطه برقرار کنین.

بخش سوم: خودتون رو بهتر کنین

۱. مثبت فکر کنین و مثبت رفتار کنین. رفتار منفی اطمینان و تعهد شما به بهتر شدن رو کم می کنه.

مطلب مرتبط :   مکمل کلاژن به سلامتی و جوون سازی پوست کمک می کنه؟

۲. چیزای جدید یاد بگیرین. به یک سازمان، کلاس، کلوپ، تیم یا گروه جدید ملحق شید. اگه همون کارهای قبلی رو بکنین، احتمال اینکه به رفتارای قبلی هم برگردید زیاده. اما چون آدمای جدید از شما انتظار هیچ رفتار خاصی ندارن، احتمال اینکه در عادت کردن به یک رفتار جدید موفق باشین بیشتر می شه.

۳. به خودتون سخت نگیرید. شخصیت آدم یک شبه عوض نمی شه. به خودتون کُلی وقت و فضا بدین تا یک رفتار رو به بخشی از شخصیتتان تبدیل کنین.

۴. خودنمایی کنین. شاید شنیدین که به هر چیزی خیلی خودنمایی کنین به واقعیت بدل می شه. یک ضرب المثل انگلیسی هست که می گه !Fake it till make it” یعنی اونقدر خودنمایی کنین تا آخرش اون رفتار واقعی شه. بعضی وقتا که ادای کسی رو در میارید که با شما فرق زیادی داره، دوستان، موقعیتا و موفقیتای جدیدی هم به وجود خواهند اومد. اما یادتون باشه ویژگی ای که به داشتنش خودنمایی می کنین با اهدافتان همراستا باشه، جوری نشه که آخرش عادت بدِ ادا درآوردن رو هم به عادات بدتون اضافه کرده باشین. این کار به خیلی از آدما کمک می کنه. اگه شخصی با ویژگی مثبتی که می خواید نمی شناسید، فیلمی تماشا کنین که اینجور شخصیتی داشته باشه. بعد از یه مدت که ادای خجالتی نبودن یا آروم بودن رو دربیاورید، برایتون طبیعی می شه.

۵. بعد از یک ماه دوباره بشینین و ببینین چقدر موفق بودین. وقتی که حس کردین در یکی از ویژگیا استاد شدین، ویژگی دیگری انتخاب کنین و از نو شروع کنین. مثلا اگه چند دوست جدید پیدا کردین و حالا دیگر سرِ کار نظراتتان رو میگید، تبریک می گیم، شما موفق بودین. وقت رو از دست ندین، این بار یک ویژگی منفیِ بزرگ تر رو انتخاب کنین و دست به کار شید.

برگرفته از:

دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید