کارآفرینی/پایان نامه درباره شخصیت وکارآفرینی

دانلود پایان نامه

کارآفرینی

1-2-2- تعاریف کارآفرینی

به مانند سایر بحث‌ها در علوم انسانی، از کارآفرینی تعاریف مختلف و متعددی شده است (احمد پور، 1381). وجود تعاریف و تعابیر مختلف و متنوع از کارآفرینی، از سویی بیانگر گستردگی و اهمیت موضوع بوده که می‌تواند از زوایای مختلف مورد بررسی قرار گیرد. و از سویی دیگر نشان دهنده پویایی موضوع است که می‌تواند زمینه ارائه مدل ها، تئوری‌ها و نظرات متفاوتی را فراهم آورد. ذیلاً به ذکر چند مورد از تعاریف مختلف ارائه شده در مورد کارآفرینی پرداخته می‌شود:

واژه کارآفرینی از ریشه فرانسوی (Entrepreneur) به معنی متعهد شدن و نیز اصطلاحاً به معنی واسطه یا دلال نشات گرفته، و مفهومی است که تاکنون از دیدگاه‌های مختلف و متعددی مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری بر این باورند که کارآفرینی موتور محرکه توسعه اقتصادی کشورهای توسعه یافته و نیز در حال توسعه است. سه دلیل مهم توجه به موضوع کارآفرینی، تولید ثروت، توسعه تکنولوژی و اشتغال مولد است. این در حالی است که در موارد زیادی به اشتباه این مفهوم را صرفاً معادل اشتغال زایی تعریف کرده‌اند.

از اواخر دهه 70 در بسیاری از کشورهای پیشرفته به علت تغییر در ارزشها و گرایش‌های جامعه و به عبارتی تغییرات جمعیت شناختی، موجی از کسب و کارهای کوچک و افراد خود اشتغال به وجود آمدند، به گونه‌ای که این موضوع باعث شده است تا مقوله کارآفرینی از جنبه‌های متعدد و به وسیله رشته‌های مختلف علمی نظیر اقتصاد، مدیریت، جامعه شناسی و روانشناسی مورد مطالعه و بحث قرار گیرد.”آميت و ديگران ” سوق دادن منابع به سوي ظرفيت هايي كه ايجاد ثروت می‌نمايند را در بطن مفهوم كارآفريني  می‌دانند.

بنابراين كارآفريني فرآيند كسب سود از تركيب جديد، منحصر به فرد و ارزشمند منابع در محيطي همراه با ابهام و عدم قطعيت می‌باشد. كارآفرينان، افرادي هستند كه نوآوري می‌كنند، فرصت‌های تجاري را شناسايي و خلق و تركيبات جديدي را از منابع را ارئه می‌نمايند تا در محيط عدم قطعيت از اين نوآوري سود كسب كنند (Amit  et al, 1993).

پيتر دراكر معتقد است كه كارآفرين كسي است كه فعاليت اقتصادي كوچك و جديدي را با سرمايه خود شروع می‌نمايد. كارآفرين ارزش‌ها را تغيير می‌دهد و ماهيت آن‌ها را دچار تحول می‌نمايد. همچنين مخاطره پذير است و به درستي تصميم گيري می‌نمايد. براي فعاليت خود به سرمايه نياز دارد ولي هيچگاه سرمايه‌گذار نيست، كارآفرين همواره به دنبال تغيير است و به آن پاسخ می‌دهد و فرصت‌ها را شناسايي می‌كند.كارآفريني به عقيده دراكر همانا به كار بردن مفاهيم و فنون مديريتي، استانداردسازي محصول، به كارگيري ابزارها و فرآيندهاي طراحي و بنا نهادن كار بر پايه آموزش و تحليل كار انجام شده است. او كارآفريني را يك رفتار می‌انگارد نه يك صفت خاص در شخصيت افراد.

“ويليام باي گريو” معتقد است كه كارآفرين كسي است كه يك فرصت را در می‌يابد و براي پيگيري آن فرصت، يك سازمان راه‌اندازي می‌كند و فرآيند كارآفريني تمام وظايف، فعاليت‌ها و عملياتي را كه با درك فرصت و ايجاد يك سازمان به منظور پيگيري آن فرصت‌ها ارتباط مي‌يابد، دربرمي‌گيرد (Bygrave, 1994).

در مجموع این که، بهترین تعریفی که می‌توان از کارآفرینی ارائه کرد این است که کارآفرینی عبارت است از : فرآیند نوآوری و بهره‌‌گیری از فرصت‌ها با تلاش، پشتکار بسیار و همراه با پذیرش ریسک‌های مالی، روانی و اجتماعی، که البته با انگیزه کسب سود مالی، توفیق طلبی، رضایت شخصی و استقلال صورت می‌پذیرد (Histrich, 2002).

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.