پنج شنبه, مهر ۰۳, ۱۳۹۹

بک لینک (backlink) چیست و چه مزایایی دارد؟

طراحی سایت - سئو - بهینه سازی سایت

بک لینک دقیقا چیست؟

پس از گذشت مدتها از به وجود آمدن تعاریفی همچون بک لینک و چیزهای دیگر در سئو٬ کمتر در وب فارسی به معنای دقیق آنها توجه کرده ایم و بعضی اوقات آنها را با چیزهای دیگر اشتباه گرفته ایم. یکی از این مفاهیم٬ بک لینک است که در حال حاضر تعریف آن در بین مدیران سایت ها و شاید برخی مشاورین سئو کمی با آنچه که در واقعیت هست تفاوت دارد.
در ابتدا٬ بد نیست نگاهی به نتیجه گوگل در مورد جست وجوی What is a backlink نگاهی بیاندازیم:
ویکی پدیا٬ منبع تعاریفی که گوگل در نتایج جست وجوی خود نشان می دهد است. ویرایشگران ویکی پدیا می گونید که

بک لینک یک لینک خروجی از یک صفحه به صفحه دیگر است. هرچه بک لینک بیشتری به سایت شما روانه شود٬ سایتتان محبوب تر خواهد بود.

به نظر من٬ بک لینک یعنی لینک هایی که یک سایت دیگر به سایت شما می دهد و یا شما با استراتژی های خاصی که برخی از آنها را در بخش لینک بیلدینگ یک ادمین می توانید ببینید٬ می گیرید. حالا این بک لینک ها می توانند از سایت های مرتبط و غیرمرتبط باشند و یا تاثیر مثبتی بر روی سایتتان داشته باشند و یا حتی باعث افت رتبه آن شوند.

بک لینک های خوب و بد

چه بک لینک هایی مفید هستند؟

در یک کلام٬ بک لینک هایی که به صورت طبیعی توسط نویسنده/مدیر سایت به سایت شما با یک متن و عبارت مرتبط به سایت شما ایجاد شده باشند بک لینک خوب نامیده می شود. این بک لینک ها نباید از سایت های اسپم بیایند٬ نباید تعداد لینک های خروجی آن سایت بسیار زیاد باشد٬ نباید از سایتی با اعتبار بسیار پایین که شبیه اسپم است بیاید٬ نباید سایت لینک دهنده  با سایت شما از نظر ارتباط موضوعی خیلی غریبه باشد و فاکتورهای دیگری که مهم ترین آنها موارد ذکر شده بود.

چه بک لینک هایی مضر هستند؟

مگر می شود که لینکی مضر باشد؟ بله. روزانه بسیاری از سایت های اسپم به دنیا می آیند و با دریافت و ایجاد لینک های غیرطبیعی و اسپم به نتایج بالای گوگل می آیند و سپس پنالایز می شوند! بک لینک های مضر آنهایی هستند که از سایت های غیرمرتبط می باشند٬ دارای تعداد لینک های خروجی بسیار زیادند٬ از سایت هایی با IPهایی که اسپم شناخته شده اند هستند٬  Anchor text شما را بسیار تکرار کرده اند و خودشان نیز تولید محتوا نمی کنند.

چه چیزهایی در کیفیت یک لینک موثر هستند؟

Anchor text: انکر تکست٬ همان متن یا عبارتی است که به یک صفحه دیگر لینک می شود. حالا چگونه تاثیر می گذارد؟ وقتی با عبارتی مرتبط با صفحه ای که می خواهید به آن لینک بدهید٬ انگار یک سیگنال به گوگل فرستاده اید که این انکرتکست با این صفحه مرتبط است و گوگل می تواند رتبه آن کلمه را با توجه به دیگر فاکتورها افزایش دهد.
Domain Authority: این فاکتور توسط شرکت Moz به وجود آمده است. سن دامنه٬ تعداد لینک های ورودی٬ کیفیت لینک ها٬ فعالیت سایت در شبکه های اجتماعی و .. در افزایش یا کاهش این فاکتور دخیل هستند. این امتیاز می تواند در مشخص کردن کیفیت یک لینک دخیل باشد.
Page Authority: اعتبار صفحه همانند Domain athority توسط شرکت Moz ارائه می شود که در مورد لینک های ورودی٬ کیفیت آنها و اعتبار کلی همان صفحه مشخص می شود.
دریافت لینک از سایت های کشورتان: اگر سایتی با زبان فارسی دارید٬ بهتر است لینک هایی که می گیرید از سایت هایی باشند که دارای دامنه .ir هستند. چون شانس شما را برای دریافت رتبه بالاتری در نتایج جست و جوی ایران افزایش می دهند. اما ممکن است باعث افزایش رتبه شما در نتایج جست وجوی بین المللی نشوند.
تعداد لینک های داخل صفحه: این که گوگل بداند لینک های خروجی از یک سایت طبیعی هستند یا خیر٬ توسط فاکتورهای زیادی مشخص می شود. اما در کل٬ تعداد لینک های خروجی از صفحه ای که از آن لینک می گیرید٬ نباید خیلی زیاد باشد و باید نسبت آن با محتوا حفظ شده باشد.
پیج رنک آن صفحه: البته در این که دیگر پیج رنک اهمیتی ندارد شکی نیست٬ اما همچنان یک سیگنال نسبتا تایید شده در افزایش تاثیر لینک هاست. دقت کنید که پیج رنک به صورت مستقیم بر روی رتبه شما تاثیر نمی گذارد٬ بلکه به صورت غیرمستقیم می تواند موثر باشد.
Relations: یکی از مواردی که خیلی ها در آن دچار اشتباه می شوند٬ بحث رابطه های بین لینک هاست. لینک ها مشخصه ای به نام Rel دارند که می توانیم با آن به موتورهای جست و جو بگوییم که از Link Juice و PR juice ما چیزی برای آن صفحه ببرند یا خیر. حال ممکن است که موتورهای جست و جو رتبه آن صفحه را به واسطه لینکی که شما به آن داده اید افزایش دهند٬ اما از پیج رنک شما چیزی برای آن صفحه نبرده باشند. در حالت عادی نیازی نیست که حتما در لینک “rel=”dofollow را ذکر کنیم. خود لینک ها به صورت پیش فرض Dofollow هستند. اما اگر بخواهیم آن ها را Nofollow کنیم٬ باید طبق تصویر زیر این کار را انجام دهیم:
یادمان باشد که لیست فاکتورهای یک لینک خوب به همین جا ختم نمی شود و شاید گوگل ده ها فاکتور دیگر نیز داشته باشد.

اشتباهات رایج در مورد بک لینک

بک لینک همان تبلیغات متنی است!

متاسفانه چیزی که این روزها بسیار آن را می بینیم٬ افرادی هستند که فکر می کنند بک لینک در همان تبلیغات متنی که اکثرا در سایت های ایرانی جا افتاده است خلاصه می شود و هرکس که اسمی از بک لینک آورد٬ یعنی ماهیانه چند هزار تومان بدهیم تا سایتی لینک مارا در بخش تبلیغات متنی خود بگذارد! این تعریف کاملا غلط است. تبلیغات متنی هم یکی از روش های خرید بک لینک به حساب می رود که از طرف گوگل کاملا مردود اعلام شده و باعث افت و پنالایز سایت شما نیز می شود. به شما توصیه می کنم حتما نوشته “چرا نباید بک لینک بخریم؟” را بخوانید!

بک لینک بد است و نباید بک لینک گرفت!

جمله دیگری که بعضی مواقع به گوش خورده است٬ اشتباه گرفتن مفهوم اصلی بک لینک است. خود بک لینک به خودی خود بخش مهمی از سئو را در دست دارد. بخشی که دیگران شما را پیشنهاد می کنند و گوگل این پیشنهادات را در نتایج جست و جوی خود تاثیر می دهد تا سایت شما رتبه خوبی داشته باشد. حالا چگونه می توان گفت که بک لینک بد است؟ با این ماجرا موافقم که بک لینک غیرطبیعی بد است٬ اما همه بک لینک ها هم که بد نیستند!

هرچه بیشتر بهتر!

دیگر زمان آن که به کمیت فکر کنیم به پایان رسیده است و باید کیفیت بیشتر بک لینک ها را مد نظر خود قرار دهیم. هرچه کیفیت یک لینک دریافتی بالاتر رود٬ تاثیر آن بر روی رتبه سایت شما نیز بالاتر می رود. ممکن است با دریافت چند لینک خوب رتبه ای کسب کنید که دیگر سایت ها با هزاران بک لینک نتوانند آن را بدست بیاورند!

ارتباط بین صفحات مهم نیست!

با  توجه به تستی که انجام دادیم٬ دریافت لینک از صفحات غیرمرتبط می تواند باعث خارج شدن سایت شما از نتایج جست وجوی  کلمه کلیدی ای که برای آن سایت خود را آماده کرده اید بشود. در مقابل٬ با دریافت فقط چند لینک مرتبط توانستیم رتبه یک سایت را به سرعت افزایش دهیم. در حالتی که برای سایت شماره یک٬ شاید صدها لینک با کیفیت اما از سایت های غیرمرتبط گرفته بودیم (این سایت به خاطر لینک های غیرمرتبط در حال حاضر در ۱۰۰ نتیجه اول وجود ندارد)
عبارت بک لینک ( backlink ) از پرکاربرد ترین کلمه ها در زمینه بهینه سازی موتور های جست و جو می باشد.(سئو چیست؟)
بسیاری از وبلاگ نویسانی که به تازگی یک وب سایت یا وبلاگ را راه اندازی کرده اند در تلاشند تا با مفهوم بک لینک آشنا شوند.
بک لینک چیست؟
بک لینک ها ( backlinks ) ، لینک های ورودی به یک صفحه ی اینترنتی ( webpage ) هستند.
زمانی که یک صفحه ی اینترنتی به صفحه ی دیگری لینک می دهد ، آن را “بک لینک” می نامند.در گذشته بک لینک ها معیار اصلی رتبه بندی صفحات اینترنتی در موتور های جست و جو بودند.یک صفحه با بک لینک های بسیار ، رتبه بهتری در موتورهای جست و جو نظیر گوگل کسب می کرد.این امر به مرور زمان با تغییرات بسیاری مواجه شد و هم اکنون عوامل بسیاری در رتبه بندی صفحات اینترنتی در موتورهای جست و جو تاثیرگذار هستند.
در ویکی پدیا بک لینک به صورت زیر تعریف شده است :

backlink for a given web resource is a link from some other website (the referrer) to that web resource (the referent).A web resource may be (for example) a website, web page, or web directory

یک بک لینک برای یک منبع اینترنتی ، لینکی از یک وبسایت دیگر (ارجاع دهنده) به آن منبع اینترنتی می باشد(مرجع).یک منبع اینترنتی برای مثال می تواند یک وبسایت ، یک صفحه و یا یک دایرکتوری وب باشد.

در این قسمت اصطلاحات رایج مرتبط با “بک لینک” که باید آنها را بدانید آورده شده است :
لینک جوس (link juice) : زمانی که یک صفحه ی اینترنتی به هر کدام از مقاله ها و یا صفحه اصلی وب سایت شما لینک دهد ، لینک جوس عبور می دهد.این لینک جوس به بهبود رتبه مقاله کمک می کند و همچنین اعتبار دامنه ( domain authority ) شما را افزایش می دهد.به عنوان یک وبلاگ نویس شما می توانید با بهره گرفتن از تگ نوفالو ( no-follow ) ، عبور لینک جوس را متوقف کنید.
لینک های نوفالو ( no-follow links : زمانی که یک وبسایت به وبسایتی دیگر لینک می دهد اما آن لینک ، تگ نوفالو (no-follow) دارد به این معناست که لینک جوس عبور نمی دهد.گفته می شود که لینک های نوفالو (no-follow) در رتبه بندی یک صفحه مفید نیستند اما امروزه ثابت شده که تاثیرگذارند و همین طور برای داشتن یک لینک بیلدینگ مناسب ، علاوه بر داشتن لینک های فالو ، لینک های نوفالو نیز باید داشت!
به طور کلی ، وبمستر ها زمانی از تگ نوفالو ( no-follow ) استفاده می کنند که قرار است به وبسایتی غیر قابل اعتماد لینک دهند.
به طور مثال: لینک هایی که از طریق کامنت گذاری بر روی وبسایت های دیگر ایجاد می شوند.
لینک های دوفالو ( do-follow link : به صورت پیش فرض ، تمامی لینک هایی که به یک پست وبلاگ و یا وبسایت اضافه می کنید ، لینک های دوفالو ( do-follow ) هستند و لینک جوس عبور می دهند.
به لینک های دوفالو ، فالو نیز گفته می شود.
دامنه های ریشه لینک دهنده ( linking root domains : مرتبط می شود به تعداد بک لینک هایی که از دامنه های منحصر به فرد (یونیک) به وبسایت شما ارجاع داده می شود.حتی اگر وب سایتی برای ده ها بار به وب سایت شما لینک داده باشد ، تنها یک “دامنه ریشه” در نظر گرفته می شود.
لینک های کم کیفیت : لینک های کم کیفیت ، لینک هایی هستند که از سایت های خودکار ، اسپم (spam) و یا حتی سایت های پورنو دریافت می گردند.چنین لینک هایی بیشتر ضرر می رسانند تا منفعت!
این یکی از مواردی است که هنگام خرید بک لیک باید به آن توجه نمایید.
لینک های داخلی ( Internal Links ) : لینک هایی که در یک دامنه ی یکسان از صفحه ای به صفحه ی دیگر می روند ، لینک های داخلی نام دارند. این فرایند به لینک سازی داخلی ( internal linking ) و یا ( interlinking ) نیز معروف است.
مثال : اگر با کلمه “سئو” به یک وبسایت لینک داده شود ، انکر تکست آن بک لینک ، “سئو” خواهد بود.

فواید بک لینک ها در سئو :

قبل از این که راجع به فواید بک لینک ها صحبت کنیم باید بدانید که طی چندین سال گذشته ، بسیاری از چیز ها درباره بک لینک ها تغییر کرده است.
در گذشته ، حتی لینک های کم کیفیت در رتبه بندی وب سایت ها تاثیر مثبت می گذاشت. از زمانی که گوگل الگوریتم پنگوئن ( Penguin algorithm ) را توسعه داد ، چشم انداز بک لینک به طور کلی تغییر یافت.
مهم است که بک لینک ها از سایت های معتبر دریافت شوند و همچنین داخل متن باشند که به آن contextual گویند.اگر به طور مثال وبسایتی درباره ی ماهی ها دارید و در وبسایت های دیگری که درباره میمون ها هستند لینک میسازید ، این لینک ها تاثیرگذار هستند اما نه به اندازه بک لینک های مرتبط.هدف شما باید گرفتن لینک از سایت های مرتبط و معتبر باشد.
حال بیاید نگاهی داشته باشیم به اینکه چرا ساخت بک لینک برای وبسایت مهم است :
۱-  افزایش رتبه به صورت طبیعی ( ارگانیک )
بک لینک ها کمک می کنند تا در موتور های جست و جو رتبه بهتری داشته باشید.
اگر محتوای شما لینک های ارگانیک از وبسایت های دیگر دریافت کند ، آن محتوا به طور طبیعی در موتور های جست و جو رتبه ی بالاتری خواهد داشت.
۲- ایندکس سریع تر
بک لینک ها به ربات های موتور های جست و جو کمک می کنند تا لینک هایی که به وبسایت شما داده شده است را پیدا کرده و سایت شما را بهینه تر crawl کنند(بخزند).
داشتن بک لینک ، بخصوص برای وبسایت های تازه راه اندازی شده اهمیت ویژه ای دارد ؛ زیرا بک لینک ها به سریع تر پیدا شدن و ایندکس شدن وبسایت کمک می کنند.
۳- ترافیک ارجاعی ( Referral Traffic )
یکی از فواید اصلی بک لینک ها این است که در گرفتن ترافیک ارجاعی کمک می کنند.
ترافیک ارجاعی معمولا هدفمند است و بونس ریت ( Bounce Rate ) کمی دارد!

چگونه بک لینک گرفتن را شروع کنیم :

حال که متوجه شدید “بک لینک” چست ، چه ارتباطی با سئو دارد و چرا از اهمیت ویژه ای برخوردار است ، بیایید چند تکنیک ساده جهت ساخت بک لینک برای وبسایت خود را بیاموزیم.
اصل مهمی که باید درباره ی بک لینک در سئو به خاطر بسپارید این است که تعداد بک لینک ها اهمیت چندانی ندارد و امر مهم تر کیفیت بک لینک هاست.
روش هایی جهت گرفتن بک لینک های با کیفیت :

  1. مقاله های عالی بنویسید
  2. کامنت گذاری کنید
  3. وبسایت خود را در دایرکتور های وب ( web directories ) ثبت نمایید
  4. از روش لینک سازی “لینک شکسته” استفاده کنید

سه مورد از موارد بالا در زیر توضیح داده شده است :
۱- مقاله های عالی بنویسید
بهترین و آسان ترین روش جهت گرفتن بک لینک برای وبلاگ و یا وبسایت شما ، نوشتن مقالات مفید است.
اگر مقاله های فوق العاده ای بنویسید ، مردم به صورت طبیعی به آن ها لینک می دهند.
آموزش ها ( Tutorials ) و لیست ده مقاله ی برتر ( top-ten list articles ) از مثال های خوبی هستند که پتانسیل گرفتن بک لینک از دیگر وبسایت ها را دارا هستند.
نکته ی مهم: چنین مقالاتی بر اساس تحقیقات مناسب و مثال های عملی نوشته می شوند.
۲- کامنت گذاری کنید
نظرات یک روش عالی ، آسان و همچنین رایگان برای گرفتن بک لینک هستند.در وبلاگ ها و انجمن هایی که دو فالو هستند ، شروع به کامنت گذاری کنید.
نظر دادن به شما کمک می کند تا بک لینک های معتبر و یک طرفه ، ترافیک بیشتر و دید بهتری در موتور های جست و جو کسب کنید.
اما اسپمر نباشید! نظرات خوبی بدهید.
برای دریافت لیست بک لینک های رایگان جهت کامنت گذاری از صفحه روبرو دیدن کنید : بک لینک رایگان
جهت خرید بک لینک نیز از صفحه روبرو دیدن کنید : خرید بک لینک
۳- وبسایت خود را در دایرکتور های وب ( web directories ) ثبت نمایید
ثبت وبلاگ و یا وبسایت خود در دایرکتوری های وب یکی از روش های ساده ی دیگر جهت گرفتن بک لینک می باشد.
با این حال امروزه این روش دیگر بسیار محبوب نیست ؛ زیرا یافتن یک دایرکتوری وب قانونی کار راحتی نیست.
از دایرکتوری های وبی که جهت قرار گیری لینک سایت شما در دایرکتوری خود درخواست بک لینک می کنند ، به شدت دوری کنید.
همچنین مهم است: اگر از هر گونه شیوه ی ثبت خودکار استفاده می کنید ، فورا آن را متوقف کنید. ارسال های خودکار باعث می شوند که وبلاگ شما به عنوان اسپم ( spam ) شناسایی شود و می تواند به اعتبار دامنه ( domain authority ) شما ضربه بزند و یا حتی وبلاگتان را به طور کلی از موتور های جست و جو حذف کند.
امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد تا “مفاهیم بک لینک در سئو” و “اهمیت گرفتن بک لینک” برای وبلاگ خود را متوجه شده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *