مناظر کارت امتيازي متوازن:/پایان نامه درباره تحلیل پوششی داده‌

دانلود پایان نامه

مناظر کارت امتيازي متوازن

2-14-1 منظر مالی

سنجه­هاي مالي از اجزاء مهم روش ارزيابي متوازن به ويژه در سازمان­هاي انتفاعي هستند. سنجه­هاي اين منظر مشخص مي­کنند، که اجراي موفقيت آميز اهدافي که در سه منظر ديگر تعيين شده­اند نهايتاً به چه نتايج و دستاورد مالي منجر خواهند شد. ما مي­توانيم همه­ي تلاش خود را صرف بهبود رضايتمندي مشتريان، ارتقاء کيفيت و کاهش زمان تحويل محصولات و خدمات کنيم ولي اگر اين اقدامات به نتايج ملموسي در گزارش­هاي مالي ما منجر نشود، ارزش چنداني نخواهند داشت. از سنجه­هاي اين منظر می‌توان به سودآوري، رشد درآمد، و ارزش افزوده اقتصادي اشاره نمود.

 

2-14-2 منظر مشتری

سازمان‌ها به هنگام انتخاب سنجه­هايي براي منظر مشتري در مدل ارزيابي متوازن خود بايد به دو پرسش حياتي پاسخ دهند: مشتريان هدف، چه کساني هستند؟ و ارزش پيشنهادي ما در خدمت رساني به آن‌ها چيست؟ بسياري از سازمان­ها معتقدند که مشتريان خود را مي­شناسند و مي­دانند که براي آن‌ها چه محصولات و خدماتي عرضه مي­کنند ولي در واقع، همه چيز را براي همه مشتريان عرضه مي­کنند. مايکل پورتر معتقد است که عدم تمرکز بر بخش خاصي از مشتريان و ارزش‌های آن‌ها موجب مي­شود تا سازمان‌ها نتوانند به مزيت رقابتي دست يابند. سازمان­ها معمولاً از ميان مضامين استراتژيک زير، مضمون مورد نظر خود را در منظر مشتري انتخاب مي­کنند.

  • برتري عملياتي: سازمان­هايي که برتري عملياتي را انتخاب مي­کنند، بر کاهش بهاي تمام شده، ارتقاء کاربري محصول و سهولت استفاده از محصولات و خدمات خود متمرکز مي­شوند.
  • رهبري محصول: سازمان­هايي که استراتژي رهبري محصول را انتخاب مي­کنند، بر نوآوري مستمر و عرضه­ي بهترين محصول يا خدمات در بازار تأکيد مي­ورزند.
  • صميميت با مشتري: در اين استراتژي، ارضاء خواسته­ها و نيازهاي مشتري و ارائه راه­حل براي مسائل آن‌ها و حفظ رابطه‌ی بلند­مدت برد-برد با مشتريان از اهداف اساسي سازمان است.

فارغ از انتخاب هر يک از مضامين استراتژيک فوق، سنجه­هايي که در اين منظر توسط شرکت‌ها به طور وسيع مورد استفاده قرار مي­گيرند عبارتند از: رضايت مشتري، وفاداري مشتري، سهم بازار و جذب و نگهداري مشتري.

دانلود پایان نامه
این نوشته در مقالات و پایان نامه ها ارسال شده است. افزودن پیوند یکتا به علاقه‌مندی‌ها.