بیشتر ما با شنیدن کلمه «ماساژ» یاد شکستن قولنج یا مشت ومال می­ افتیم! اثرات ماساژ اصولی روی آرامش و کاهش درد به اثبات رسیده، اما فکر می کنین لاغری با ماساژ امکان پذیره؟ واسه یافتن جواب این سؤال و فراگرفتن نکاتی درباره ی ماساژ، ادامه این مقاله رو بخونین.

 

لاغری با ماساژ شکم

لنف یکی از مایعات زیستی بدنه که در جنگ با مریضیا نقش داره. ماساژ لنفاوی یه جور از ماساژه که با وارد کردن ضربات کوچیک، باعث حرکت و تعادل مایع لنف در بدن می شه. در این ماساژ، ضربات کوچیکی به شکم هم وارد می شه که در فرانسه بعضی وقتا به خاطر کاهش وزن مورد استفاده قرار میگیره. اما دلایل علمی زیادی واسه تأیید لاغری با ماساژ شکم وجود نداره. در سال ۲۰۱۰ در مجله «European Academy of Dermatology and Venereology» مطالعه ای منتشر شد که نشون داد ماساژ لنفاوی، دستکاری کردن بافت پیوندی و ماساژ مکانیکی، باعث می شن تا کمی از ضخامت چربی زیر پوست کم کرده شه. این کاهش ضخامت در حدود ۲ میلیمتر بود، پس شاید ماساژ لنفاوی اثر زیادی روی کاهش وزن و از دست دادن چربی نداره.

ماساژ همراه با رایحه درمانی و کاهش وزن

پژوهشی در سال ۲۰۰۷ در مجله «Korean Academy of Nursing» به چاپ رسید که نشون می ده ماساژ منظم شکم همراه با رایحه درمانی به وسیله مخلوط روغنای گریپ فروت و سرو، بیشتر از روغن دانه گریپ فروت به تنهایی، در کاهش چربی شکم و دور کمر مؤثره. از طرفی، چون این مطالعه خوب طراحی نشده بود و گروه شاهد و گروه موردِ مطالعه دقیقا هم ارزِ هم نبودن، ممکنه دلیلی غیر از رایحه درمانی روی نتایج اثر گذاشته باشه. واسه همین، واسه تأیید این نتایج، به تحقیقای بیشتری نیازه.

مطلب مرتبط :   غذاهای سوخته سرطان زا هستن؟

ماساژ شکم و یبوست

طبق مطالعه ای که در اکتبر ۲۰۱۱ در مجله «Bodywork and Movement Therapies» منتشر شد، ماساژ شکم به عبور سریع تر غذا از روده کمک می کنه، بنایراین ممکنه باعث درمان یبوست شه. رفع گرفتگی روده به معنای کاهش وزن واقعی نیس اما می تونه در داشتن ظاهر و حس بهتر به شما کمک کنه. چون یبوست باعث انسداد روده و وَرَم شکم می شه، پس درمان این مشکل می تونه به شما ظاهری لاغرتر ببخشد.

ماساژ با وسایل تحریک الکتریکی و کاهش وزن

شاید ایده ی هیجان انگیزی به نظر برسه که یکی از اون وسایل تحریک الکتریکی رو بخرین و واسه ماساژ شکم یا هر جای دیگر بدن از اون استفاده کنین، چون فکر می کنین با این کار باعث عضله سازی و کاهش چربی در بدن خود می شید! اما خریدن این وسیله ها به پولی که هزینه می کنین، نمی ارزه. در سال ۲۰۰۲ مطالعه ای در مجله «Strength and Conditioning Research» به چاپ رسید که نشون داد این وسیله ها هیچ تأثیری روی کاهش وزن و کاهش چربی بدن ندارن.

اهمیت رژیم غذایی سالم و ورزش

به جای اینکه به لاغری با ماساژ شکم فکر کنین، بیشتر ورزش کنین و کالری کمتری استفاده کنین. سعی کنین کمه کم ۵ روز از هفته به مدت ۳۰ الی ۶۰ دقیقه، تمرینات ورزشی تقریبا شدیدی داشته باشین. کمه کم دو روز در هفته هم تمرینات قدرتی بکنین. این کار باعث سوزاندن کالری بیشتر می شه و به شما کمک می کنه به جای سوزاندن عضله، چربی بسوزونین. واسه اینکه در هفته حدود نیم کیلو وزن کم کنین، باید روزانه ۲۵۰ الی ۵۰۰ کالری کمتر استفاده کنین. خوردن غذاهای فرآوری شده، پُرچرب و شیرینی جات رو محدود کنین و در مقابل خوراکیایی با فیبر بالا (مثل میوه، سبزی و غلات کامل) و پروتئین زیاد بخورین تا هم احساس سیری کنین و هم کالری کمتری دریافت کنین.

مطلب مرتبط :   قرص های ضدبارداری باعث ریزش مو می شن؟

چند نکته ی مهم

ماساژ با اینکه واسه بیشتر افراد بی خطره، اما در افراد گرفتار به مشکلات خونی، لخته ی خون در پا، مشکل قلبی یا کلیوی، مریضیای پوستی واگیردار و عفونتای بافت پیوندی یا عروق سطحی خطر آمیزه. افرادی که تازگیا تحت عمل جراحی قرار گرفتن، افراد گرفتار به سرطان، رماتیسم مفصلی و پوکی استخوان باید با دکتر خود مشورت کنن تا مطمئن شن ماساژ واسه شون خطری نداره. ماساژ شکم در افراد باردار، مبتلایان به عفونت ادراری و افرادی که به فشار خون بالا، فتق شکم، اندومتریوز، عفونت التهابی لگن یا افتادگی رحم دچارند، ممنوعه.

برگرفته از: livestrong

 


دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید