محاله اهل شکلات صبحانه باشین و ادعا کنین که تابه حال نوتلا نخورده اید! این شکلات محبوب در سراسر دنیا دارای طرفداران پروپاقرصیه که هیچوقت به نوتلا نه نمیگن. طبق ادعای شرکت تولیدکننده، اگه همه ظرفای نوتلاهای تولیدشده در فقط یک سال رو کنار هم بچینید، می تونین کمربندی نوتلایی بزرگ تر از محیط زمین بسازید. در ایران هم پدیده نوتلاخواری به ویژه زمانی به اوج خود رسید که یک باره سروکله ی نوتلابارها پیدا شد و مصرف دسرهای نوتلایی رو بیش ازپیش رواج داد. جالب اینجاست که خیلی از مردم تصور می کنن که چون شکلات نوتلا فندقیه، پس دلیلی نداره که سالم نباشه. همراه ما باشین، در این مطلب می خوایم به تشریح ارزش غذایی و مواد تشکیل دهنده نوتلا بدیم تا بینیم این خوراکی در رژیم غذایی سالم می گنجد یا نه.

 

  • خواص کره بادام زمینی؛ ۱۶ اتفاقی که با خوردن این خوراکی در بدن میفته
  • ۲۵ خوراکی خارق العاده که شما رو مثل ملوان زبل قوی می کنه
  • مواد غذایی مضر واسه مغز کدوم خوراکیا هستن؟

نوتلا چیه؟

نوتلا یه جور کرم کاکائویی فندقی شیرین شده که به وسیله شرکت ایتالیایی فِرِرو (Ferrero) تولید می شه. این شرکت که سومین تولیدکننده ی بزرگ شکلات در جهانه، در زمان جنگ جهانی دوم به دست پییترو فِرِرو (Pietro Ferrero)، نانوای خوش ذوق ایتالیایی، بنیان گذاشته شد. چون کاکائوی کافی در اون زمان پیدا نمی شد، فِرِرو جالب دید که به کرم شکلات پودر فندقاضافه کنه تا پودر کاکائوی کمتری استفاده شه.

الان نوتلا در سراسر دنیا برند نام آشناییه و روز به روز هم بر محبوبیتش در بین مردم اضافه می شه. نوتلا رو معمولا روی نون تست، پن کیک و وافِل می مالند، اما به طورکلی افزودنی پرمصرفیه که در دستورهای خیلی مختلفی کاربرد داره. این محصول بیشتر به عنوان تاپینگ یا رومال دسر شناخته می شه، اما شرکت فِرِرو در تلاشه که نوتلا رو به عنوان تاپینگ صبحانه و چیزی مثل مربا جا بندازه.

شاید این تغییر خیلی مهم به نظر نرسه، درحالی که اتفاقا تغییر قابل تأملیه و می تونه روی برداشت مصرف کنندگان از ارزش غذایی این محصول اثر بزاره. درصورتی که نوتلا از تاپینگ دسر به تاپینگ صبحانه تغییر پیدا کنه، شرکت می باید برچسب اطلاعات غذایی محصول رو به روزرسانی کنه.

این اطلاعات هم حالا برحسب ۲ قاشق غذاخوری (۳۷ گرم) در هر وعده محاسبه شدن، اما واسه تاپینگ صبحانه باید برحسب ۱ قاشق غذاخوری (۱۸.۵ گرم) در هر وعده محاسبه شن. پس چون اندازه وعده کاهش پیدا میکنه، قاعدتا مقدار محاسبه شده ی کالری، قند و چربی هم در هر وعده کاهش پیدا می کنه. مشکل اینجاست که خیلی از مصرف کنندگان در مطالعه دقیق برچسب اطلاعات غذایی تنبلی می کنن و ممکنه که ارزش غذایی محصول رو بی دقت به اندازه هر وعده فهمیده باشن.

اگه دقت کرده باشین، نوتلا در به عنوان یک صبحانه سالم و سریع به ویژه مخصوص کودکان معرفی می شه، این درحالیه که به دلیل قند بالا انتخاب خیلی مناسبی واسه وعده ی آسون روز نیس.

ارزش غذایی و ترکیبات نوتلا چیه؟

فرمول ساخت نوتلا از ترکیبات آسون ای تشکیل شده :

  • شکر: بیشترین قسمت نوتلا رو شکر تشکیل می ده. محتویات قندی نوتلا یا حاصل چغندرقنده یا نیشکر که به کشور تولیدکننده ی اون بستگی داره.
  • روغن پالم: روغن پالم یا نخل یه جور روغن گیاهیه که از میوه درخت نخل گرفته می شه. بافت کرمی و پخش پذیری نوتلا هم دقیقا به دلیل وجود روغن پالمه.
  • فندق: در ترکیبات نوتلا از خمیر ۱۰۰ درصد خالص فندق استفاده می شه. هر ظرف نوتلا شامل تقریبا ۵۰ عدد فندق شیرین خمیرشدهه.
  • کاکائو: بیشتر دانه های کاکائوی مصرف شده در تولید نوتلا از آفریقای غربی تأمین می شه. دانه های کاکائو رو پس از فرآوری و تبدیل به پودر کاکائو با بقیه مواد ترکیب می کنن تا طعم آشنای شکلات به خود بگیره.
  • شیر خشک بی چربی: این ماده حاصل حذف آب از شیر پاستوریزه ی بی چربیه. موندگاری شیرخشک از شیر معمولی خیلی بالاتره و احتیاجی به نگهداری در یخچال نداره.
  • لِسیتین سویا: لِسیتین سویا یه جور ماده اِمولوسیون کنندهه، به این معنی که مانع جدا ترکیبات و حفظ بافت لطیف و منظم نوتلا می شه. این ماده چرب از دانه های سویا گرفته می شه و ازجمله افزودنیای عادی به حساب میاد.
  • وانیلین: وانیلین یه جور ماده طعم دهندهه که به طور طبیعی در عصاره ی دانه وانیل هست، اما در ترکیبات نوتلا از وانیلین مصنوعی استفاده می شه.
مطلب مرتبط :   غذاهای سوخته سرطان زا هستن؟

با اینکه نوتلا از پایه به عنوان شکلات فندقی تبلیغ می شه، اما اگه به برچسب اطلاعات غذایی نوتلا دقت کنین، خواهید دید که شکر اولین ماده ذکرشده در فهرست ترکیبات اینه، چراکه ۵۷ درصد وزن نوتلا در اصل از شکر تشکیل می شه.

۲ قاشق غذاخوری نوتلا (۳۷ گرم) شامل مقادیر زیره:

  • کالری: ۲۰۰؛
  • چربی: ۱۲ گرم؛
  • قند: ۲۱ گرم؛
  • پروتئین: ۲ گرم؛
  • کلسیم: ۴ درصد شاخص نیاز روزانه (RDI)؛
  • آهن: ۴ درصد شاخص نیاز روزانه (RDI).

درسته که در نوتلا مقادیری کلسیم و آهن هم هست، اما درعوض مقادیر کالری، چربی و قند در این محصول به اندازه ای زیاده که باعث می شه نوتلا دارای ارزش غذایی زیادی نباشه.

نوتلا خوراکی سالمیه؟

نوتلا بیشتر به عنوان صبحانه ای آسون و سریع تبلیغ می شه که از ترکیبات سالم و باکیفیتی مثل فندق و شیر خشک برخورداره، اما هیچوقت در نوتلا به بقیه ترکیبات این محصول ازجمله شکر و روغن زیاد که اتفاقا درصد بیشتری از اونو تشکیل میدن، هیچ اشاره ای نمی شه. در طعم خوشمزه نوتلا هیچ شکی نیس، ولی این خوشمزگی چیزی از واقعیت ناسالم نوتلا کم نمی کنه.

مضرات نوتلا

۱. قند بالا

همونجوریکه گفتیم، شکر بیشترین قسمت نوتلا رو تشکیل می ده. هر ۲ قاشق غذاخوری نوتلا (۳۷ گرم) شامل ۲۱ گرم قند یا برابر ۵ قاشق چای خوری شکره. حتما میدونید که مصرف مواد غذایی شامل قند اضافه چقدر واسه سلامتی مضره. طبق پیشنهاد ی انجمن قلب آمریکا، زنان و کودکان نباید بیشتر از ۶ قاشق چای خوری قند افزوده (۲۵ گرم) در روز مصرف کنن. این مقدار واسه مردها ۹ قاشق چای خوری (۳۸ گرم) پیشنهاد شده. با این اوصاف، خانوم یا کودکی که در وعده ی صبحانه فقط ۲ قاشق غذاخوری نوتلا (۳۷ گرم) مصرف کنه، خیلی آسون به خط قرمز مقدار مجاز مصرف قند افزوده در روز نزدیک می شه.

مصرف بی روش قند افزوده با مریضیای مختلفی ازجمله چاقی، دیابت، مریضیای قلبی، بیماریای کبدی، نابودی عقل و حتی بعضی انواع سرطان مثل سرطان مری در ارتباطه. قند افزوده ازجمله عوامل اصلی چاقی کودکان به حساب میاد. پس جای دودلی نیس که در مصرف مواد غذایی شامل قند افزوده باید احتیاط کرد، حتی اگه نوتلا باشه!

۲. کالری و چربی بالا

فقط ۲ قاشق غذاخوری نوتلا (۳۷ گرم) کافیه تا ۲۰۰ کالری در بدن ذخیره کنین. به خاطر اینکه نوتلا بافت کرمی شیرینی داره، خیلیا بیشتر از این مقدار مصرف می کنن و قاعدتا کالری به مراتب بیشتری هم وارد بدن شون می شه. این درحالیه که مصرف روزانه ی ۲ یا بیشتر از ۲ قاشق غذاخوری نوتلا با عوارضی مثل اضافه وزن همراهه و این خطر خصوصا در کودکان باید جدی تر گرفته شه.

اما چرا نوتلا این قدر پرکالریه؟ کالری زیاد نوتلا از چربی بالای اون نشئت میگیره. پس از قند، روغن پالم دومین ماده اصلی تشکیل دهنده ی نوتلاست. بدن ما آدما شک نداشته باشین بی نیاز از چربی نیس، اما چربی بیش ازحد می تونه وزن و افزایش خطر دچار شدن به مریضیای قلبی، دیابت و بعضی انواع سرطان بینجامد.

نوتلا «طبیعی تر» از اجناس مثل

نوتلا بیشتر بر سادگی و کیفیت ترکیبات اون تأکید دارن. به غیر از وانیلین که یه جور مصنوعی از طعم دهنده ی وانیله، بقیه ترکیبات نوتلا از مواد طبیعی تشکیل شدن. بعضی بر این باورند که نوتلا کمه کم به دلیل ترکیبات آسون و محدود اون انتخاب مناسب تری در مقایسه با بقیه کرمای با درصد فرآوری بالاست.

مطلب مرتبط :   میوه ها

مثلا، اگه نوتلا رو با خیلی از آیسینگا و فراستینگا (هر دو از انواع کرمای تزئینی کیک و شیرینی به حساب می رن) مقایسه کنیم، خواهیم دید که نوتلا از ترکیبات محدودتری تشکیل شده و مثلا شامل شربت ذرت که فروکتوز خیلی بالایی داره یا روغنای هیدروژنه و رنگای خوراکی مصنوعی که واسه سلامتی مضرند، نیس. پس نوتلا می تونه انتخاب جذاب تری خصوصا واسه اون دسته از مصرف کنندگانی باشه که از مصرف مواد غذایی شدیدا فرآوری شده یا شامل ترکیبات مصنوعی زیاد پرهیز می کنن.

نوتلا جانشین کره ی آجیل نیس

با اینکه نوتلا شامل خمیر فندقه، اما نباید به عنوان جانشین کره ی طبیعی مغزهایی مثل بادام زمینی، بادام درختی یا بادام هندی مصرف شه. کالری و چربی کره ی بادام هم کم نیس، اما مثل این کرها به مراتب از نوتلا سالم ترن. بعضی انواع کرهایی که از مغرها گرفته می شن هم ممکنه شامل روغن و قند افزوده باشن، اما انواع طبیعی کره ی آجیل معمولا فقط از خود مغز و بعضی وقتا مقداری نمک تشکیل می شن.

مثلا، هر ۲ قاشق غذاخوری کره ی بادام درختی طبیعی (۳۲ گرم) شامل مقادیر زیره:

  • کالری: ۲۰۰؛
  • چربی: ۱۲ گرم؛
  • پروتئین: ۵ گرم؛
  • قند: کمتر از ۱ گرم؛
  • منگنز: ۳۸ درصد شاخص نیاز روزانه (RDI)؛
  • منیزیم: ۲۴ درصد RDI؛
  • فسفر: ۱۶ درصد RDI؛
  • مس: ۱۴ درصد RDI؛
  • ریبوفلاوین (ویتامین ب۲): ۱۲ درصد RDI؛
  • کلسیم: ۸ درصد RDI؛
  • فولات: ۶ درصد RDI؛
  • آهن: ۶ درصد RDI؛
  • پتاسیم: ۶ درصد RDI؛
  • زینک: ۶ درصد RDI.

همونجوریکه می ببینن، کره ی طبیعی بادام درختی شامل خیلی از مواد مغذی مورد نیاز بدنه. قند بیشتر کرهای آجیل کمتر از ۱ گرم در هر وعدهه، درحالی که هر وعده ی نوتلا دست کم ۵ قاشق چای خوری شکر (۲۱ گرم) در بدن جمع می کنه. پس کره ی طبیعی مغزها خیلی سالم تر و مغذی تر از نوتلاست.

آخرش نوتلا بخوریم یا نه؟

مشکل اینجاست که نوتلا به پای ثابت صبحانه ی خیلی از خونوادها تبدیل شده. مصرف روزمره ی نوتلا باعث افزایش میزان قند افزوده ی مصرفی در هر روز می شه و این درحالیه که بیشتر مردم در مصرف قند افزوده از حد مجاز بالاتر می رن.

مثلا، گفتیم که طبق پیشنهاد ی انجمن قلب آمریکا، زنان و کودکان نباید بیشتر از ۶ قاشق چای خوری قند افزوده (۲۵ گرم) در روز مصرف کنن و مردها هم تا بیشترین حد ۹ قاشق چای خوری (۳۸ گرم) مجازند. اما مثلا، میانگین آمریکاییا ۱۹٫۵ قاشق چای خوری (۸۲ گرم) قند افزوده در روز مصرف می کنن و این مقدار در کودکان آمریکایی روزانه حدود ۱۹ قاشق چای خوریه.

احتیاجی به گفتن نیس که در مصرف مواد غذایی قندی باید با احتیاط تر بود. تا حد امکان سعی کنین که به مصرف مواد غذایی کم قندتر روی بیارین و مصرف نوشیدنیای شیرین شده رو به کمه کم برسونین. درمورد نوتلا هم باید بگیم که با اینکه به عنوان کرم صبحانه تبلیغ می شه، اما بهتره که این محصول رو به عنوان کرم دسر و با رعایت میونه روی استفاده کنین. به هرحال اگه عاشق نوتلا هستین، اشکالی نداره که هرازگاهی خودتون رو به خوردنش دعوت کنین. ولی اینکه گول رو نخورید و آگاه باشین که نوتلا درمجموع انتخاب سالمی واسه رژیم غذایی خودتون و کودک تون نیس.

کلام آخر

هرچقدر هم که نوتلا خوشمزه باشه، این واقعیت رو که پر از قند، چربی و کالریه، نباید ندیده گرفت. پس به نفع سلامتی خودتونه که از مصرف صبحانه ای نوتلا دوری کنین و درعوض هرازگاهی از این کرم کاکائویی هوس انگیز در کنار دسر، اونم به مقدار متعادل، استفاده کنین.



دسته بندی : Uncategorized

دیدگاهتان را بنویسید