برگزیده

راهنمای مبتدیان برای کارت‌های گرافیک و نحوه کمک به تقویت تصاویر رایانه شما

  • کارت گرافیک یک کارت توسعه برای رایانه شما است که وظیفه نمایش تصاویر را بر روی صفحه نمایش دارد.
  • پردازنده‌های گرافیکی پیشرفته برای بازی، ردیابی پرتو، تولید گرافیک و حتی استخراج ارزهای دیجیتال استفاده می‌شوند.
  • در اینجا مروری کوتاه بر هر آنچه که باید در مورد کارت‌های گرافیک بدانید آمده است.

در بدو تولد عصر کامپیوتر، کامپیوتر IBM به دلیل معماری ماژولار با اجزای قابل تعویض تا حد زیادی به کامپیوتر استاندارد تبدیل شد.

مانند IBM اصلی، اکنون مادربرد هر رایانه شخصی دارای اسلات هایی است که هر سازنده شخص ثالثی می تواند اجزای مورد نیاز برای اجرای رایانه شخصی را در آن قرار دهد. از جمله این مؤلفه‌ها: کارت گرافیک، که وظیفه نمایش تمام تصاویری را که روی صفحه می‌بینید بر عهده دارد.

چیست یک کارت گرافیک 1
کارت‌های گرافیکی مدرن انویدیا بزرگ هستند و به دلیل قدرت پردازش بسیار زیاد، به خنک‌سازی زیادی نیاز دارند.
انویدیا

چه باید در مورد کارت گرافیک بدانید

یک کارت گرافیک شبیه یک نسخه کوچکتر از مادربرد کامپیوتر به نظر می رسد – این یک برد مدار چاپی است که دارای پردازنده، رم و سایر قطعات است. معمولاً یک کارت گرافیک به عنوان واحد پردازش گرافیکی یا GPU نامیده می شود، اما در واقع GPU فقط یک جزء (البته جزء اصلی و تعیین کننده) کارت گرافیک است.

خرید کارت گرافیک

در واقع، پردازنده‌های گرافیکی به دو شکل عمده وجود دارند:

  • یک GPU یکپارچه در مادربرد تعبیه شده است و نمی توان آن را ارتقا داد یا جایگزین کرد. این را در لپ تاپ ها و رایانه های شخصی رومیزی ارزان قیمت خواهید یافت. این گرافیک‌ها معمولاً عملکرد متوسطی دارند و برای کارهایی مانند بازی یا تولید گرافیک حرفه‌ای عملکرد خوبی ندارند.
  • یک GPU مجزا روی یک کارت گرافیک نصب شده است که به شکاف توسعه رایانه روی مادربرد می رود. این نوع کارت گرافیک قابل تعویض است، بنابراین می توان آن را با توسعه کارت های گرافیک جدیدتر ارتقا داد و به جلوگیری از منسوخ شدن رایانه شخصی کمک می کند.

کارت‌های گرافیک مدرن دستگاه‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که از جهاتی مانند رایانه‌های مستقل عمل می‌کنند. آنها تعداد زیادی محاسبات را انجام می دهند و معمولاً پیچیده ترین اجزای یک رایانه هستند – به ویژه کارت های گرافیک سطح بالا که برای بازی و پردازش گرافیکی پیشرفته بهینه شده اند.

آنها نه تنها مسئول ترسیم گرافیک‌های دو بعدی معمولی مانند ویندوز و اسناد هستند، بلکه بهترین کارت‌های گرافیک مدرن می‌توانند گرافیک‌های سه‌بعدی واقعی و با وضوح بالا را بدون نیاز به پیش‌رندر کردن محتوا، در زمان واقعی تولید کنند. آنها برای تولید گرافیک، مانند عکاسی و تولید فیلم، ضروری هستند، زیرا می توانند تعداد زیادی پیکسل را در زمان واقعی دستکاری و پردازش کنند.

به طور فزاینده ای، کارت های گرافیک نیز قادر به انجام تکنیکی به نام ردیابی پرتو هستند. Ray tracing شکلی از گرافیک سه بعدی است که در آن صحنه ها با ردیابی مسیر هر پرتو نور در یک صحنه و مدل سازی دقیق تأثیر آن بر مواد و بافت های تصویر ارائه می شود. گرافیک‌های ردیابی پرتو به‌طور باورنکردنی واقع‌گرایانه هستند و قبلاً فقط با مقادیر زیادی از قدرت پردازشی می‌توانستند از قبل ارائه شوند. از آنجایی که کارت‌های گرافیکی با قابلیت ردیابی پرتو به کاهش قیمت ادامه می‌دهند، بازی‌های ویدیویی به طور فزاینده‌ای به گرافیک‌های ردیابی پرتو تکیه می‌کنند تا تصاویری با کیفیت سینمایی را ارائه دهند که در زمان واقعی ارائه می‌شوند.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   دستیابی به رضایتمندی مشتری با روش های جدید
چیست یک کارت گرافیک 2
ردیابی اشعه در زمان واقعی به طور گسترده ای جام مقدس رندر گرافیک کامپیوتری مدرن در نظر گرفته می شود.
انویدیا

انواع کارت گرافیک

تقریباً همه کارت‌های گرافیک توسط دو برند رقیب توسعه می‌یابند: Nvidia و AMD. مهم نیست که چه نوع کارت گرافیکی را خریداری می کنید یا در داخل رایانه شخصی خود پیدا می کنید، تقریباً مطمئناً مستقیماً توسط یکی از این شرکت ها یا توسط یک شرکت شخص ثالث که مجوز این فناوری را صادر کرده است فروخته می شود.

خرید gpu

این امر خرید کارت گرافیک را آسان‌تر می‌کند، زیرا در حالی که شرکت‌های زیادی کارت‌های گرافیک را می‌فروشند، همیشه می‌توانید مستقیماً آنها را با هم مقایسه کنید، زیرا همه آنها از یک معماری اساسی استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر، یک پردازنده گرافیکی Nvidia GeForce 2070 بدون توجه به اینکه آن را از Asus، MSI، Gigabyte یا Nvidia خریداری کنید، کم و بیش یکسان رفتار خواهد کرد.

AMD رقیب نزدیک انویدیا است و این دو شرکت گاهی اوقات در عملکرد برتر از یکدیگر جهش می کنند. اما به عنوان یک قانون کلی، بهترین کارت های AMD عملکردی مشابه بهترین کارت های انویدیا دارند.

< /div>

برنامه های کاربردی برای کارت های گرافیک

پیچیدگی و قدرت پردازش پردازنده‌های گرافیکی مدرن به این معنی است که کارت‌های گرافیکی اغلب پیچیده‌ترین و با کارایی بالا در یک رایانه هستند که با CPU (واحد پردازش مرکزی) رایانه رقابت می‌کنند یا از آن فراتر می‌روند.

کارت‌های گرافیک رده بالا تمام کارهای سنتی را انجام می‌دهند، از جمله رندر کردن گرافیک‌های معمولی که روزانه استفاده می‌کنید. آنها همچنین گرافیک سه بعدی پیشرفته را در زمان واقعی برای بازی های رایانه ای ارائه می کنند.

متخصصان گرافیک به کارت‌های گرافیکی سطح بالا نیز متکی هستند. این روزها، برنامه‌های تولید عکس، ویدئو و گرافیک برای انجام پردازش تصویر پیشرفته، از جمله عکاسی محاسباتی، به کارت گرافیک، و نه CPU کامپیوتر، متکی هستند که از هوش مصنوعی و پردازش کامپیوتری برای دستیابی به نتایجی استفاده می‌کنند که قبلاً فقط می‌توانست انجام شود. در لنز” زمانی که عکس یا فیلم گرفته شد.

پردازنده‌های گرافیکی موجود در کارت‌های گرافیک نیز گاهی به دلیل قدرت پردازش خام خود برای انجام کارهای غیر گرافیکی استفاده می‌شوند. برای مثال، ماینرهای رمزارز، برای انجام فرآیند استخراج پیچیده سکه، به رایانه‌هایی با کارت‌های گرافیکی پیشرفته متکی هستند.