عمومی

۱-۶: اهداف اساسی از انجام تحقیق

 

آن هوبرتی دونکان[۲۱] (۱۹۸۸) در رساله دکتری خود تحت عنوان “بررسی شناسایی شایستگی­های مطلوب رهبری برای مدیران اجرایی آینده انجمن ها و کالج های آمریکایی[۲۲]” به بررسی شناسایی شایستگی­های مطلوب رهبری مدیران ارشد پرداخته است. در این بررسی از روش مصاحبه استفاده شده که از مدیران ارشد عملیاتی و اجرایی که در ۱۰ انجمن و کالج آمریکایی حضور داشتند در مصاحبه استفاده شد. یافته ­های این تحقیق را می توان اینگونه بیان کرد. نیاز به توسعه فهرستی از شایستگی­ها و ویژگی­های مطلوب رهبری برای مدیران ارشد اجرایی که به توسعه فهرستی از شایستگی های رهبری و اهداف عملکردی برای مدیران ارشد اجرایی منجر می­ شود. این فهرست شایستگی­ها: ۱٫ یک مکانیزم سیستماتیک برای توسعه ارزیابی معیارها به منظور ارتقای برنامه ­های رهبری؛ و ۲٫ اثربخشی هزینه را فراهم کرده است.

دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه

 

دونالد هیلاییر[۲۳] (۲۰۰۷) در تحقیق خود تحت عنوان “بررسی شایستگی­های کلیدی رهبری در سازمان­ های مسکن[۲۴]” بیان کرد که برنامه ­های توسعه رهبری فعالیت­های آموزشی سازمانی و فردی به منظور حفظ و تقویت موقعیت رقابتی سازمان را بهبود می­بخشد. هدف اصلی این بررسی ارزیابی برنامه ­های موجود توسعه رهبری در سازمان­ های مسکن در حوزه شایستگی­های کلیدی، به منظور شناسایی آنچه که ممکن است موجود نباشد، و به منظور درخواست پیشنهاداتی برای تقویت برنامه ­های موجود توسعه رهبری می­باشد. هدف تعیین تفاوت­ها در اهمیت ادراک شده از مهارت­ های کلیدی رهبری و درجه­ای که این فرآیندهای آموزشی این مهارت ­ها را توسعه می­ دهند بود. بیشترین تفاوت در اهمیت و توسعه مهارت فردی برای مدیریت زمان و حداقل تفاوت برای توسعه استانداردهای نام تجاری کل سازمان­شان بود. نتایج همچنین تفاوتی را در اهمیت و توسعه مهارت­ های رهبری از طریق حوزه­ای از شایستگی­ها با کمترین شکاف در حوزه رهبری و بیشترین شکاف در مباحث مالی نشان داد. سازمان­ های مسکن همچنین ممکن است از طریق برگزاری دوره­ ها و برنامه ­های توسعه رهبری بیشتر که متمرکز بر مهارت­ های رهبری در حوزه شایستگی مهارت­ های اجتماعی و دانش اجتماعی، خود مدیریتی، و رهبری است منتفع شوند.

 تصویر درباره جامعه شناسی و علوم اجتماعی

در ایران طی چند سال اخیر مدیران، سازمان­ها، پژوهشگران و دانشجویان توجه بیشتری به مقوله برنامه­ ریزی جانشین­ پروری که یکی از مباحث و موضوعات بسیار حائز اهمیت در مدیریت است نشان داده ­اند.

 

در سال ۱۳۸۷ آقای مهدی حسین نژاد در پایان نامه خود به بررسی میزان آمادگی شرکت مپنا (توسعه ۲) برای اجرای برنامه جانشین­ پروری، و طراحی چارچوب کلی برنامه پرداخت. در این تحقیق به طور کلی از دو منظر به برنامه جانشین­ پروری پرداخته می‌شود. منظر اول، بعد سیستمی این برنامه و ویژگی‌‌های آن در هر یک از بخش­های مختلف می‌باشد. منظر دوم، به بحث در مورد عوامل مؤثر بر آمادگی برای تغییر می‌پردازد. در این تحقیق روش اصلی مصاحبه بود و در کنار آن اسناد و مدارک موجود در شرکت مطالعه‌ می­شوند. اسناد مطالعه شده شامل استراتژی سازمان، دستورالعمل حقوق و دستمزد، فرم‌های ارزیابی عملکرد، پروژه های انجام شده در بعد واحد منابع انسانی، دستورالعمل کار گروه‌های آموزشی می‌باشند. در تجزیه­وتحلیل اطلاعات جمع ­آوری شده در مصاحبه ها، از روش تحلیل تِم یا تحلیل محتوا استفاده شده است. در بررسی اطلاعات بدست آمده از مصاحبه ها و همچنین مطالعه اسناد و مدارک موجود در شرکت، نتایجی در مورد سیستم ارزیابی عملکرد، آموزش و توسعه، و رویه‌های پرداخت حقوق و دستمزد و پاداش شرکت استخراج شده است.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   نکاتی که برای خرید آینه قدی، میز آرایش و میز تلوزیون باید در نظر بگیرید

 

۱-۵: سئوالات تحقیق

 

    1. معیارهای شایستگی رهبری موجود و مطلوب چیست؟

 

  1. شایستگی­های رهبری مورد نیاز برای ایجاد برنامه جانشین­ پروری کدامند؟

در این پژوهش به دلیل استفاده از سوالات تحقیق، از فرضیات تحقیق استفاده نکرده ایم.

 

۱-۶: اهداف اساسی از انجام تحقیق

 

هدف از این مطالعه کیفی:

 

    1. درک و توصیف از پدیده نوظهور شایستگی­های رهبری را افزایش دهیم.

 

    1. شایستگی­های رهبری که در شرکت ارزش­گذاری شده را شناسایی کنیم.

 

    1. دانش و تجربیات از مدیران با تجربه به متخصصین جوان انتقال دهیم.

 

    1. آمادگی شرکت پالایش گاز پارسیان برای پیاده ­سازی برنامه جانشین­ پروری را تعیین کنیم.

 

  1. بهبود برنامه ­های توسعه رهبری در شرکت پالایش گاز پارسیان می­باشد.

شایستگی رهبری موجود

 

شایستگی­ رهبری مطلوب

 

شایستگی­های رهبری مورد نیاز برای ایجاد برنامه جانشین­ پروری

 

ارزش‌های محوری شرکت پالایش گاز پارسیان

 

توسعه رهبری

 

شکل ۱-۱: مدل مفهومی تحقیق

 

۱-۷: مدل مفهومی تحقیق

 

۱-۸: نتایج حاصل از تحقیق

 

نتایج این تحقیق با توجه به شناسایی شایستگی­های رهبری به بهبود برنامه ­های توسعه رهبری در سازمان کمک خواهد کرد و اطلاعات بسیار مفیدی را برای کمیته­ های موجود در شرکت و واحد منابع انسانی شرکت فراهم می­ کند. همچنین، میزان آمادگی شرکت را برای اجرای طرح برنامه­ ریزی جانشن­پروری مورد بررسی قرار می­دهد. نتایج این تحقیق همچنین می تواند در درک مدیران و رهبران ارشد شرکت از این نیاز که یک پیوندی را بین برنامه ­های جانشین­ پروری سازمان و مسیر پیشرفت توسعه شغلی کارکنان و مدیران ایجاد کنند بکار گرفته شود.

 

۱-۹: روش انجام پژوهش

 

۱-۹-۱: روش تحقیق

 

روش تحقیق از نظر پارادایم­های روش­شناسی، روش تحقیق کیفی و از نوع تفسیری بوده، به لحاظ هدف از نوع کاربردی، به لحاظ فلسفه­ های پژوهش از نوع اثبات­گرایی، و به لحاظ استراتژی­ های پژوهش روش تئوری مفهوم­سازی بنیادین[۲۵] می­باشد.

 

تئوری مفهوم­سازی بنیادین، یکی از استراتژی­ های پژوهش محسوب می­ شود که از طریق آن تئوری بر مبنای مفاهیم اصلی حاصل از داده ­ها، شکل می­گیرد. استراوس و کاربین، نویسندگان “رویه­ ها و فنون تئوری مفهوم سازی بنیادین” این تئوری را به شرح زیر تشریح می­ کنند: “تئوری مفهوم­سازی بنیادین نوعی استراتژی کیفی است که برای تدوین تئوری در مورد یک پدیده به صورت استقرایی، مجموعه ­ای سیستماتیک از رویه­ ها را به کار می­برد.” این استراتژی پژوهش بر سه عنصر: “مفاهیم[۲۶]“، “مقوله­ها (طبقه ها)[۲۷]“، و “قضیه­ها[۲۸]” یا آنچه که از ابتدا “فرضیه ­ها[۲۹]” نامیده می­شد، استوار است (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۸۶: ۱۳۰).

 

۱-۹-۲: روش ­های گردآوری اطلاعات

 

جهت گردآوری اطلاعات در زمینه مبانی نظری و ادبیات تحقیق موضوع، از منابع کتابخانه‌ای، مقالات، کتاب­های مورد نیاز و نیز از شبکه جهانی اطلاعات استفاده شده است و به منظور جمع‌ آوری داده ها و اطلاعات برای تجزیه ­وتحلیل از روش مصاحبه استفاده گردیده است.

 

۱-۹-۳: قلمرو تحقیق