مطالب عمومی سری اول

۱۰۰ رشته علوم پزشکی جدید در دانشگاه آزاد

ما هم چون روال هر هفته نگاهی داره با داغ ترین خبرا و اتفاقای که در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور در میدون علم و فناری داره انجام میشه. گزارش این هفته هم که در آستانه فصل تحصیلی ۹۵-۹۶ ارائه می شه، بسته خبری متنوعی از آخرین گزارشات از محافل آکادمیک کشوره. با ما در این گزارش همراه باشین.

شرایط بورسیه دانشگاه های علوم پزشکی اعلام شد

خبر اول اینکه دبیر شورای گسترش دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تازگیا اعلام کرد: کسب حد نصاب نمره علمی در کنکور سراسری، مهم ترین شرط بورسیه در دانشگاه های علوم پزشکی هستش.

ایشون، اخباری مبنی بر دادن امتیاز خاص به بعضی افراد رو منکر شد.
این مقام مسئول اضافه کرد که ورود به دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور واسه کلیه دانشجویان مثل شهریه پرداز، بورسیه، آزاد و چیزای دیگه ای به جز اینا، فقط از راه کسب حد نصاب قبولی در آزمون سراسری صورت میگیره و تا کنون هیچ گونه درخواستی از راه دانشگاه ها یا سازمانا یا نهادایی که مبادرت به دادن بورس می کنن، مبنی بر پذیرش افراد با نمره پایین تر از حد نصاب ارائه نشده.

آخرین خبرا مبنی بر پذیرش دانشجویان پزشکی رو از راه سایت رسمی وزارت بهداشت دنبال کنین.

جهاد دانشگاهی ایران، عضو کنسرسیوم محتوای ملی شد

خبر بعدی این که مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی از عضویت ۵ ساله این مرکز در کنسرسیوم محتوای ملی خبر داد. جالبه بدونین، براساس تفاهم نامه ای که میان موسسه فرهنگی تبیان به عنوان دبیرخانه کنسرسیوم محتوای ملی و مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی انجام شد، با هدف تامین دسترسی محققان به منابع دیجیتال مورد اطمینان در وب، فعالیتای زیادی در دستور کار قرار داره.

جالبه بدونین: گنجینه با ارزشی از منابع علمی طبقه بندی شده در بخشای تخصصی در تارگاه SID، زمینه مطلوبی رو واسه محققان کشور جفت و جور می کنن تا با دسترسی آسون به این منابع، نیازای علمی خود رو بر طرف کنن. کنسرسیوم محتوای ملی رو در این نشانی دنبال کنین.

ً جدید ترین خبرا از جهاد دانشگاهی کشور رو در این نشانی دنبال کنین.

نتیجه کار مهم محققان دانشگاه امیرکبیر

دانشگاه امیرکبیر، یکی از قطبای تولید علم پایتخت، موفق به بهینه سازی کاتالیستای پالایشگاهی با نانولولهای کربنی شده.
از این لوله ها واسه انجام روند تبدیل متانول به اولفین استفاده می کنن. جالبه بدونین، تبدیل متانول به اولفینا، یکی از فرآیندای مورد توجه در میدون تبدیل گاز طبیعی به اجناس با ارزش پتروشیمی بالا هستش.

واسه تبدیل متانول به اولفین از کاتالیستا استفاده می شه ولی در مدت کوتاهی غیر فعال می شه.
حالا با نانولولهای کربنی به عنوان قالب سخت در ساخت نانو کاتالیست ساپو ۳۴، مدت استفاده زیاد شده.

جدید ترین خبرا از دانشگاه صنعتی امیر کبیر تهران رو در این نشانی اینترنتی دنبال کنین.

۹۷ درصد فریز موفق نمونه های خون بند ناف

تازگیا باخبر شدیم که مسئول بانک خون بند ناف جهاد دانشگاهی خراسان جنوبی، از موفقیت این واحد در فریز ۹۷ درصد نمونه های خون بند ناف خبر داده. روند جمع آوری خون بند ناف به صورت به طور کامل استریل، بدون درد و بدون تداخل در روند زایمان مادر شکل میگیره. جالبه بدونین، پس از جمع آوری خون بند ناف، کیسه خون طبق دستورالعمل ارائه شده درون فلاسک قرار میگیره و بیشترین حد طی ۲۴ ساعت و با حفظ دمای ۱۵ تا ۲۲ درجه سانتیگراد به بانک خون بند ناف منتقل می شه.

شرکت فناوری بن یاختهای موسسه رویان جهاد دانشگاهی ایران، در میدون بانک خون بند ناف فعالیت داره که واسه به دست آوردن جزییات بیشتر بد نیس به این سایت مراجعه کنین.

همکاری  دانشگاه صنعتی اصفهان با دانشگاه سلیمانیه عراق

دانشگاه صنعتی اصفهان واسه اولین بار در میان دانشگاه های کشور، دانشکده مهندسی مشترکی رو با یکی از دانشگاه های مهندسی کشور عراق تاسیس کرده. براساس تفاهم انجام شده، قراره تا در این دانشکده در مقطع کارشناسی رشته های مهندسی رایانه، کنترل، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی از ترم اول سال تحصیلی ۲۰۱۶-۲۰۱۷ جذب دانشجو صورت پذیرد. جالبه بدونین، بعضی از استادان هیات علمی دانشگاه اصفهان و بعضی از آزمایشگاهای مهندسی این دانشگاه در اختیار دانشکده جدید التاسیس قرار  می گیره.

قراره، پذیرش دانشجوی دکترا بین دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه سلیمانیه عراق هم تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس عملیاتی شه.
دانشگاه صنعتی اصفهان در این نشانی و دانشگاه سلیمانیه در این لینک در دسترس هستن.

صادرات ۱۲۹ هزار دلاری شرکتای علم بنیان کردستانی

پارک علم و فناوری کردستان اعلام کرد این مجموعه ظرف سال گذشته تا کنون بیشتر از ۱۲۹ هزار دلار، اجناس علم بنیان به بیرون مرز کشور صادر کرده. این مسئول گفت، واسه پشتیبانی از شرکتای فعال کردستان در میدون فناوری و نوآوری، صندوق تحقیق و فناوری تشکیل شده که ۵۰ درصد سرمایه ۳ میلیارد تومانی اون تا کنون جذب منابع شده.

جالبه بدونین صندوق تحقیق و نوآوری کشور هم تسهیلاتی با اندازه ۱۲ درصد به شرکتای علم بنیان پرداخت می کنه.
۱۰۰ شرکت علم بنیان موفق در کردستان مشغول به فعالیت هستن.

پارگ علم و فناوری کردستان رو در این نشانی دنبال کنین.

دانشجویان دانشگاه علم و فرهنگ نگران نباشن

اگه شمام دانشجوی دانشگاه علم و فرهنگ هستین، نگران شهریه ثابت خود نباشین. جالبه بدونین، شهریه ثابت در طول سنوات مجاز دانشجو همیشه ثابت بوده و بدون تغییر دریافت می شه.
اگه شهریه متغیر هر ساله به استناد آیین نامه وزارت علوم و نظر هیات امنای دانشگاه زیاد میشه. پس دانشگاه علم و فرهنگ در سال تحصیلی جدید، افزایشی واسه شهریه ثابت دانشجویان اش نداره.

دانشگاه علم و فرهنگ و جدید ترین خبرهایش رو در این نشانی دنبال کنین.

شرایط بورس تحصیلی به دانشجویان دانشگاه آزاد یزد اعلام شد

خبر بعدی اینکه رییس دانشکده نساجی و پلیمر دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد اعلام کرد که دانشجویان قبول شده در مقطع کارشناسی دانشکده نساجی یزد، علاوه بر اشتغال، از طرف شرکتای مهم نساجی استان هم بورسیه می شن.
این خدمات از سال تحصیلی جدید در اختیار دانشجویان جدید الورود دانشگاه قرار میگیره. این مقام مسئول خبر داد که انتخاب یکی از رشته های نساجی از طرف دانشجویان در مقطع کارشناسی، دلیل می شه علاوه بر اشتغال، امکان تحصیل رایگان اونا جفت و جور شه.

جالبه بدونین، دانشکده نساجی دانشگاه آزاد یزد اولین واحد دانشگاهیه که با مراکز مهم نساجی کشور در تعامل بوده و فرصتای کارآموزی و راه اندازی کارگاه های مشترک رو بین صنعت و دانشگاه در دستور کار قرار داده.

واسه به دست آوردن جزییات بیشتر جهت ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه آزاد اسلامی یزد به این نشانی مراجعه کنین.

نتیجه کار مهم دانشگاه علم و صنعت در مورد تولید آب شیرین

تازگیا دانشگاه علم و صنعت موفق شده تا واسه اولین بار در کشور، دستگاه صنعتی تولید برق و آب شیرین از امواج دریا رو تولید کنه.
دکتر صادق صادق زاده، مدیر این پروژه یه چند وقت پیش خبر داد که اجرای پروژه تولید برق و آب شیرین از امواج دریا در اندازه صنعتی در دانشگاه علم و صنعت از سال ۹۳ در دستور کار بوده و امسال به واقعیت نزدیک شد.

به گفته ایشون، این مبدل جزو مبدل‌های کمتر پیچیده بوده و به نسبت بقیه مبدل‌ها، دارای ابعاد کوچکتریه اما نصب لوازم و سامانه‌های وابسته در ساحل، هزینه تولید انرژی رو در مقایسه با سامانه‌های دورتر از خط ساحلی کاهش می‌دهد. هم اینکه دسترسی به این سامانه واسه بازدید و تعمیرات راحت‌تر هستش.

می تونیم بگیم که فناوری ساخت دستگاه مبدل انرژی امواج، فقط در دست چند کشور از جمله جمهوری چین، دانمارک، امریکا و ژاپن قرار داره.

جدید ترین خبرا از دانشگاه علم و صنعت رو در این نشانی دنبال کنین. خبر بعدی این که دانشگاه علم و صنعت در غرفه ای ۱۸ متری، اجناس جدید خود در میدون نانو رو در مهر ماه سال جاری رونمایی می کنه.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   ۸ نمونه از عجیب ترین و جالب ترین کیسه های خواب که تاکنون تولید شده اند

نتیجه کار مهم دانشگاه تهرانیا در میدون سلولای خورشیدی

دانشگاه تهرانیا هم تازگیا به نتیجه کار مهمی در ارتقای بازدهی سلولای خورشیدی از راه ایجاد پایلوت فتوولتائیک دست پیدا کردن. دانشگاه تهران اعلام کرد که محققان  نماد آموزش عالی ایران، در حال ساخت مجتمع پایلوت فتوولتائیک هستن و این مجتمع به عنوان مرکز تحقیقاتی فناوریای جدید واسه افزایش بازده سلولای خورشیدی در دستور کار قرار داره.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران از راه اندازی مجتمع پایلوت فتوولتائیک در دانشگاه تهران خبر داد و اعلام کرد: با در نظر گرفتن ظرفیت‌هایی که در کشور در بخش انرژی خورشیدی هست، ستاد پیشرفت فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر معاونت علمی از سال ۸۷ تاسیس یه مجتمع پایلوت فتوولتائیک رو شروع کرد.
مجری پروژه «راه اندازی مجتمع پایلوت فتولتائیک» اضافه کرد: این ستاد با در نظر گرفتن امکانات و تجربیات موجود در مجتمع تحقیقاتی لایه ‌های نازک و نانو الکترونیک دانشکده برق و کامپیوتر دانشگاه تهران وظیفه تاسیس این مجتمع پایلوت فتوولتائیک رو به این دانشگاه واگذار کرد.

خبرهای باحال از دانشگاه تهران رو در این نشانی اینترنتی دنبال کنین.

از دانشگاه تهران دیگه چه خبر؟

از دانشگاه تهران خبر رسید که هیاتی از دانشگاه ملبورن استرالیا واسه افزایش تعاملات فنی و مهندسی کشور کانگوروها با قطب علمی ایران، از دانشگاه تهران دیدن کردن. مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، تازگیا همکاری زیادی رو با محققان کشورای اسلامی در دستور کار قرار داده. تمدید قرارداد همکاری بین مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران با دانشگاه هنان چین از جمله دیگه برنامه های این دانشگاه در نیمه اول شهریور ۹۵ بود. هم جهت با بازدیدای بین المللی از دانشگاه تهران،‌ با خبر شدیم که وزیر محیط زیست و انرژی فرانسه هم با رییس این مرکز علمی به گفت و گو پرداخته.

افتخاری جدید واسه دانشگاه علوم پزشکی مشهد

رییس اداره منابع علمی و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نمایه شدن ۵ مجله علمی تحقیقاتی دانشگاه در پایگاه های معتبری هم چون: Archives of Bone and Joint Surgery، Asia Oceania J of Nuclear Medicine & Biology، Avicenna J of Phytomedicine، International J of Pediatrics و Iranian J of Neonatology خبر داد که در پایگاه های علمی مهمی هم چون اسکوپوس و ESCI‌ نمایه شدن.

جالبه بدونین، الان ۳۰ عنوان از مجلات علوم پزشکی کشور در نمایه‌ نامه جدید موسسه تامسون رویترز (آی. اس آی قبلی) با نام (ESCI) نمایه می‌شن که پنج مجله علمی- پژوهشی در این لیست، واسه دانشگاه علوم پزشکی مشهده.

اضافه می شه که بزودی جشن نیم قرن فعالیت دانشکده دندون پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار می شه.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد رو در این نشانی اینترنتی دنبال کنین.

دانشگاه علوم پزشکی گیلان، مرکز تحقیقات علوم اعصاب ساخت

از دانشگاه علوم پزشکی دیگری در شمال ایران (گیلان) خبر رسید که مرکز تحقیقات علوم اعصاب در اون راه اندازی شده.

گفتنیست، مرکز تحقیقات علوم اعصاب، اولین مرکز تحقیقاتیه که با همکاری دانشگاه علوم پزشکی گیلان و دانشگاه گیلان بوجود اومده. به نظر می رسه همکاری و تعامل نزدیک استادان علوم بالین و علوم پایه نه فقط منتهی به کاربردی شدن تحقیق‌ها شه بلکه با ارتقای سطح علم، سلامت جامعه رو هم در بستر زمان پیشرفت بخشه چیزی که کمبود اون امروز در جامعه پزشکی مشخصه.

آخرین خبرا از فعالیتا و برنامه های دانشگاه علوم پزشکی گیلان رو در این نشانی اینترنتی دنبال کنین.

غزال دانشگاه تهران راهی استرالیا می شه

خبر خوب دیگه از دانشگاه تهران این که همونجوریکه قبلا در مجله دانشگاهی ما درباره خودروی غزال دانشگاه تهران گفته بودیم، حالا این خودرو می خواد تا در رقابتای استرالیا شرکت کنه.
یه چند وقت پیش، رییس مرکز طراحی و ساخت خودروی خورشیدی “غزال ایرونی” در دانشگاه تهران با اعلام خبر ساخت خودروی” غزال ایرونی ۴” گفته بود که خودروی خورشیدی “غزال ایرونی ۴” قراره در رقابتهای ۲۰۱۷ استرالیا شرکت کنه.

دکتر کارن ابری‌نیا در دومین کنفرانس فصلی “سار” که تازگیا در وزه ملی ایران برگزار شد، اعلام داشته بود که خودروی خورشیدی “غزال ایرونی ۴”، خودروی چهار دریه که شکل اون به سمت خودروهای معمولی جهت داده بوده و قراره سال ۲۰۱۷ میلادی در مسابقات استرالیا شرکت کنه.

رییس مرکز طراحی و ساخت خودروی خورشیدی “غزال ایرونی” با اشاره یا اینکه سه خودروی دیگه ما با نام‌های غزال” ایرانی۱ ” ،”غزال ایرانی۲ “،”غزال ایرونی ۳ ” نامگذاری شده‌ان، اضافه کرد: به دلیل تیزپایی، ظرافت و زیبایی این خودروی خورشیدی نام غزال ایرونی رو واسه اون انتخاب کردیم. این خودرو اولین خودرویی بود که در کشور با این تکنولوژی ساخته شد.

وزارت علوم: شروع برنامه مشترک پذیرش دانشجو با دانشگاه های قبرس

خبر بعدی این که دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه تهران به گفته معاون آموزشی وزارت بهداشت، برنامه مشترک خود رو واسه پذیرش دانشجو با کشورای مدیترانه شرقی در قبرس در دستور کار قرار داده و تا آخر سال ۹۶ این برنامه عملیاتی می شه.
این دوره ها در زمینه های پزشکی و دارو سازی هستن.

براساس اجرای برنامه مشترک بین دانشگاه ‌های علوم پزشکی داخلی و بیرون مرز کشور، پذیرش دانشجویان خارجی شروع می‌شه و این دانشجویان می‌تونن نصف دوره آموزشی رو در دانشگاه‌های بیرون مرز کشور و نصف اونو در دانشگاه ‌های داخل کشور طی کنن. همون ‌طور که گفته شد این برنامه الان در دانشگاه‌ های علوم پزشکی کرمان و تهران شروع شده.

برگزاری دوره های تبادلی (EXCHANGE STUDENT’S PROGRAMS) و دوره های مشترک (DUAL DEGREE) با مراکز علمی موفق دنیا، از بهترین فرصتا واسه ارتقای توان علمی و دانشگاهی در کشوره.

از دانشگاه شریف چه خبر؟

از افتخار علمی ایران در جهان خبر رسید که دانشگاه شریفیا تازگیا کارگاه تهران، شهر بدون دوده رو با هدف پشتیبانی از کاهش آلایندگیای کربنی برگزار کردن. از طرفی، بیست و سومین جلسه شیمی تجزیه با تجلیل از بزرگان این رشته در دانشگاه شریف برگزار شد.
راه اندازی مرکز تحقیقات مشترک آب ایران و استرالیا با همکاری دانشگاه شریف از جمله اقدامات جدید دانشگاه در چند وقت اخیره. ً باید خاطر نشون کنیم، دانشکده مهندسی رایانه دانشگاه صنعتی شریف، تازگیا جشن ۳۰ سالگی خود رو برپا کرد.

دانشگاه شریفیا رو در این نشانی اینترنتی دنبال کنین.

از خواجه نصیریا چه خبر؟

دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی هم قبل از شروع سال تحصیلی جدید، خبر ساز بود. حضور پر رنگ کارشناسان بین المللی در شانزدهمین کنفرانس انجمن هوا فضا دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی از جمله افتخارات این همایش در چند وقت گذشته بود.

امضای تفاهم نامه همکاری دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی و موسسه فناوری دهلی نو هم از جمله برنامه های بین المللی دانشگاه در نیمه اول شهریور ماه اعلام شد.
پذیرش دانشجوی مشترک دانشگاه های روسیه و صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی تازگیا قطعی گشت.

از بزرگ ترین دانشگاه خاورمیانه چه خبر؟

از دانشگاه آزاد اسلامی هم خبر رسید که دکتر سید علی ابطحی، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی از راه اندازی ۱۰۰ رشته جدید در بخش علوم پزشکی در دانشگاه آزاد خبر داد. جالبه بدونین ۹۷ واحد دانشگاهی در میدون علوم پزشکی در این دانشگاه فعالیت دارن. خبر بعدی این که دانشگاه آزاد اسلامی با سازمان حفاظت محیط زیست، تفاهم نامه همکاری دو جانبه ای هم جهت با پیشرفت مسائل زیست محیطی در کشور بستن. خبرهای داغ از دانشگاه آزاد رو در خبرگزاری اونا دنبال کنین.

[ منابع: خبرگزاری اونا ، ایسنا ،  دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی  ،وزارت علوم و تحقیقات ، دانشگاه تهران]