مطالب عمومی سری اول

معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت دوم)

سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر از هفته آینده کار خود رو شروع می کنه و آثار زیادی در ژانرهای جورواجور در اون با همدیگه به رقابت می پردازن. تیم ما می خواد امسال پوشش کاملی از فیلم‌های پخش شده در این جشنواره رو واسه شما خوانندگان داشته باشه و همه آثار پخش شده در جشنواره رو معرفی و بررسی کنه.
حالا که تا شروع جشنواری چیزی نمونده، بد نیس نگاهی دقیق‌تر به فیلم‌هایی که قراره درزمان چند روز آینده به نمایش در بیان داشته باشیم. پوشش کامل فیلم‌های جشنواره سی و هفتم فیلم فجر به وسیله ما از دهم بهمن ماه شروع می شه.
با معرفی کامل فیلم‌ های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر همراه باشین.

البته قبل از اون اینم بگیم که پیش‌تر در مطلبی جداگونه به آثار راه یافته به بخش نگاه نو پرداخته بودیم که بد نیس واسه خوندن اون به این لینک مراجعه کنین.

۹- در خونگاه

در خونگاه آخرین ساخته سیاوش اسعدیه و قصه‌اش در حال و هوای دهه شصت می‌گذره. اسعدی بعد از شش سال به سینما برگشته و می خواد تا دوباره داستانی درام و قوی رو روایت کنه که با فانتزی مخصوص امضای خودش در آثارش ترکیب شده باشه.

فیلم به وسیله کاگردان در تیتراژ به مسعود کیمیایی پیشکش شده.
اونطور که از تصاویر و اخبار درز شده درباره فیلم برمی‌آید، در خونگاه اثریه مثل فیلمفارسی‌های سنتی سینمای ایران اما با فرمی مدرن و داستانی غنی‌تر. اسعدی قصد داشته تا ادای دینی به این نوع فیلمسازی داشته باشه و سال گذشته با وجود اینکه فیلم کامل شده بود، اما واسه یه سری ریزه‌کاری فنی از شرکت در جشنواره سی و ششم بی خیال شد و در آخر تونست امسال خود رو به جشنواره سی و هفتم برسونه.

عوامل و دست‌اندرکاران فیلم عبارتند از:

کارگردان: سیاوش اسعدی، جفت و جور کننده: منصور سهراب پور، نویسنده: نیما نادری- سیاوش اسعدی، مشاور پروژه : روزبه معینی، مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی و فیلمبرداران: حسن و مهدی اصلانی، تدوین:محمدرضا مویینى صداگزارى: علیرضا علویان، موسیقى: فرزین قره گوزلو، ساخت تیزر:على رشیدى مدیر برنامه ریزی و دستیار اول کارگردان: علیرضا صالحی، طراح صحنه و لباس: مجید علی اسلام، طراح گریم: آرزو حلاجی، مدیر صدابرداری: ناصر انتظاری، مدیرتولید: ناصر ریحان صفت ،جانشین تولید: عباس نصرالله،جلوههای خاص میدونی : رضا ترکمان ،عکاس و فیلمبردار پشت صحنه: مهرداد ناصری، طراح پوستر: سیروس سلیمى خلیق، جلوه هاى ویژه بصرى : سینا قویدل، تدارکات:ابولفضل غلامى

۱۰- سال دوم دانشکده من

رسول بالاترین جایگاه دلیلی سال‌هاست که نتونسته فیلمی شایسته و لایق اسم و رسمش بسازه و مدتهاس که مشتاقان سینمای این کارگردان از دیدن یه فیلم خوب که به وسیله ایشون خلق شده باشه محروم مونده‌ان. صدرعاملی بعد از چندین سال به سینما برگشته و ویترین برگشتی‌های امسال جشنواره رو رنگین‌تر کرده (بسیاری فکر می کنن جشنواره سی و هفتم محلی شده واسه برگشت خیلی از کارگردانانی که سالیان سال از فیلمسازی دور بودن) صدرعاملی برگشت خود به سینما رو با کمک پرویز شهبازی انجام داده، فردی که فیلمنامه‌های قدرتمندی چون عیار ۱۴، مالاریا و دربند رو در کارنامه هنری خود داره و به نظر می‌رسد ترکیب این زوج هنری بتونه خروجی موفق آمیزی داشته باشه.

علی مصفا و بابک حمیدیان و ویشکا آسایش هم در فیلم هستن. فیلم سال دوم دانشکده من قرار بود که دو سه ماه پیش به اکران عمومی در بیاد اما وقتی عزمشو جزم کرد که در جشنواره فیلم فجر شرکت کنه، جفت و جور کننده قید اکران عمومی زودتر از موعد معمولی رو زد و عزمشو جزم کرد که اثر رو در جشنواره شرکت دهد.

اونطور که از شنیده‌ها بر میاد صدرعاملی دوباره به سراغ سوژه نگرانی‌های دختران جوون و نوجوون رفته و این بار از زاویه‌ای جدید‌تر و امروزی‌تر به این نگرانی‌ها می‌پردازه.

 

۱۱- سرخپوست

 

نیما جاویدی پیش‌تر با فیلم مبلورن خود رو به سینما معرفی کرد و تونست خودشو به عنوان یه کارگردان جوون نوظهور آینده‌دار به مخاطبان بشناساند. جاویدی دوباره با ترکیب بازیگران قدر و ماهر سینمای ایران یه گروه بازیگری قوی رو گرد هم آورده تا اثر جدید خود رو جلوی دوربین ببره. نوید محمد زاده، پریناز ایزدیار و ستاره پسیانی چندتن از این بازیگران هستن که با گریم‌های متفاوت و خاص جلوی دوربین جاویدی قرار گرفته‌ان.

در خلاصه داستان رسمی که از طرف روابط عمومی این اثر منتشر شده، اینجور اومده: سال ۱۳۴۷ ، یه زندان قدیمی در جنوب ایران به دلیل نزدیکی با فرودگاه در حال پیشرفت شهر در حال تخلیه س. سرگرد نعمت جاهد، رئیس زندان به همراه مامورانش در حال انتقال زندانیان به زندان جدیدند. تا اینکه …

فیلم سرخپوست یه فیلم داستان محور درام اجتماعیه که زمان فیلمبرداری‌اش نزدیک به سه ماه زمان برده و اونطور که از عکس‌های منتشر شده از اون برمی‌آید از نظر طراحی لباس و چهره‌پردازی بسیار دقیق و موشکافانه عمل کرده. محمدزاده با فیلم سرخپوست در جشنواره حضور داره و اونطور که خودش می‌گوید با فیلمی متفاوت در سینمای ایران روبرو هستیم.

 

۱۲- سمفونی نهم

 

محمدرضا هنرمند فیلم‌های کمدی فانتزی خاصی در سینمای ایران ساخته و با آثاری که امضای ثابت خودشو در اونا حک کرده پیش تماشاگران سینمایی معروف شده؛ آثاری چون مومیایی ۳ و مرد عوضی و دزد عروسک‌ها زاییده ذهن و تخیل اون هستن. هنرمند هم مانند بسیاری دیگه از کارگردانان حاضر در جشنواره سی و هفتم فجر بعد از مدتها به میدون فیلمسازی برگشته و از ساخت فیلم قبلی‌اش بیشتر از ۱۶ سال می‌گذره و از همین نظر، طرفداران اون از اینکه دوباره تماشاگر به تصویر کشیده شدن اثری به وسیله این کارگردان هستن، خوشحال‌ان.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   واکسن HPV نجات‌بخش هزاران زن در سراسر جهان

هنرمند به همراهی حامد افضلی فیلمنامه اثر جدید خود رو نوشته، فردی که سابقه چندانی در سینمای کشورمون نداره و بیشتر در مورد تلویزیون و کمدی‌های تلویزیونی سابقه داشته. در فیلم آخر هنرمند، حمید فرخ نژاد, ساره بیات, مهرداد صدیقیان, هدی زین العابدین, محمدرضا فروتن از نقش‌آفرینان اصلی هستن.

فیلم جدید هنرمند یه اثر کمدی عاشقانه س که کمتر در سینمای ایران به اون پرداخته شده و به نظر می‌رسد که جنس کمدی اونم از نوع کمدی مرغوب و اصیل همیشگی این کارگردانه.

۱۳- شبی که ماه کامل شد

نرگس آبیار بعد از نفس و شیار ۱۴۳ دوباره فیلمی ساخته که هنوز نمی‌توان با قاطعیت گفت می‌تونه موفقیت آثار قبلی اونو جفت و جور کنه یا خیر اما باید اعتراف کرد که این کارگردان زن رو می‌توان یکی از مهم‌ترین فیلمسازان زن نسل دوم سینمای ایران بعد از انقلاب دونست. فیلمسازی که می‌تونه به دور از احساسات‌گرایی ملودراماتیک و افراطی زنونه، فیلم‌هایی پراحساس و در عین حال سخت و ترحم‌فرار بسازه. شنیده‌ها حکایت از این داره که فیلم از نگاه معشوقه عبدالمالک ریگی بیان می‌شه و الناز شاکردوست بازی متفاوتی رو در این اثر سینمایی رقم زده.

اونطور که روابط عمومی فیلم خبر داده، این اثر روایت دختر جوونی از مناطق جنوب شهر تهرانه که درگیر عشق جوونی شهرستانی می‌شه و این در حالیه که دختر به دلایلی مجبور به مهاجرت از ایرانه. در این راه، برادرش با اون همراه می‌شه اما در میونه راه، اتفاقاتی واسه اون‌ها رقم می‌خورد.

۱۴- طلا

پرویز شهبازی که بیشتر به عنوان فیلمنامه نویس می شناسنش و چند سالیه که آثار نوشته شده به وسیله خودشو کارگردانی هم می‌کنه، با فیلم طلا به عنوان کارگردان در جشنواره حضور پیدا کرده. فیلمی که برخلاف بقیه آثار قبلی اون پر از بازیگران ستاره و مشهوره. رامبد جوون جفت و جور کنندگی فیلم رو رو دوش داره و  حضور اون باعث شده که نگار جواهریان هم نقش اصلی فیلم رو رو دوش بگیره.
دیگه بازیگران فیلم عبارتند از: هومن سیدی, طناز طباطبایی, هدی زین العابدین, مهرداد صدیقیان, احترام برومند.

خلاصه داستان فیلم هم این جوری معرفی شده: چند جوون قصد راه‌اندازی رستورانی رو دارن این وسط پدر یکی از اون‌ها فوت کرده و مبلغ زیادی پول هم مفقود می‌شه. فیلم طلا یه درام اجتماعیه که همه بازیگران اون واسه بار اول با کارگردانش همکاری کرده و باید دید که این همکاری اولیه در آخر چه خروجی به دنبال داره اما به نظر می‌رسد که طلا بتونه در میان تماشاگران از محبوبیت بالایی بهره مند شه.

 

 

 

۱۵- تختی

 

 

 

بهرام توکلی کارگردانیه که دوست داره خودشو در همه ژانرهای سینمایی آزمایش بزنه و آثاری که می‌سازه معمولا در دسته بندی قرار می‌گیرند که در سینمای ایران خیلی جدی نگرفته شده‌ان. اون سال گذشته با تنگه ابوقریب، یه اثر جنگی با بودجه بزرگ وارد جشنواره شده بود و امسال یه فیلم در ژانر بیوگرافی ورزشی درباره جهان پهلوان تختی ساخته؛ فیلمی که به صورت مشکی و سفید فیلمبرداری شده و با اینکه اطلاعات چندانی از اون در دسترس نیس اما به نظر می‌رسد که گریمورهای فیلم کار خود رو خوب انجام داده و حمیدرضا آذرنگ رو بسیار مثل این پهلوان اسطوره‌ای ساخته‌ان. سعید ملکان گریمور معروف که در کار جفت و جور کنندگی هم سررشته داره به عنوان سرمایه‌گذار فیلم حضور داره و اون پیش‌تر با جفت و جور کنندگی اینجا بدون من، دیگه اثر بهرام توکلی اعتماد خودشو نسبت به اون نشون داده بود.

براساس زندگی شخصیت تختی پیش‌تر در دهه هفتاد شمسی فیلم دیگری به کارگردانی بهروز افخمی و بازی فریبرز عرب نیا ساخته شده بود که در زمان خود نتونست اونطور که باید درمیون محافل سینمایی و تماشاگران دیده شه و توکلی می خواد که زندگی این اسطوره ورزشی کشورمون رو از دوران کودکی تا بالاترین درجه به تصویر بکشه. نگفته نمونه قبل از این قرار بود امیر جدیدی در نقش تختی فرو بره و بنا به دلایلی نامعلوم از این پروژه بی خیال شد.

تختی می‌تونه تحولی در ژانر قهرمون پروری اونم از نوع ورزشی در سینمای کشورمون به وجود بیاره و به قول عده‌ای راکی سینمای ایران باشه!

معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت اول)

معرفی کامل فیلم‌های سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر (قسمت سوم)