مطالب عمومی سری اول

طعم ترس در شبکه تهران

شبکه تهران (اچ‌دی) دست به اقدامی تازه زده و پخش فیلم‌های معروف ژانر وحشت رو در دستور کار خود قرار داده. نمایش یه هفته‌ای فیلم‌های برگزیده ژانر وحشت که با شعار «از هفته فیلم وحشت بدون حضور کودکانتون لذت ببرین» به عنوان اولین قدم‌های مثبت در مورد رواج فرهنگ درجه‌بندی فیلم‌های سیما براساس سن واسه مخاطبان و در نظر گرفتن نیازای گروه‌های جورواجور مخاطبان به روی آنتن رفته و پیش‌بینی می‌شه شروع کننده اتفاقاتی جدید در این مورد باشه. این فیلم‌ها هر شب ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه تهران می‌رود و مخاطبان می‌تونن تکرار اون‌ رو ظهر روز بعد ساعت ۱۴ ببینن..

یتیم‌خونه: ترس در خونه کودکی

««یتیم‌خونه» فیلمیه ساخته سال ۲۰۰۷ به کارگردانی خوان آنتونیو بایونای اسپانیایی که نام گیلرمو دل تورو رو هم در مقام جفت و جور‌کننده کار یدک می‌کشد و داستانی ترسناک و پررمز و راز رو روایت می‌کنه. قصه اصلی فیلم، داستان زن جوونی با نام لارا رو روایت می‌کنه که در کودکی به فرزندخواندگی قبول شده و حالا واسه خودش زندگی تشکیل داده و همراه با خونواده و بچه‌هاش واسه گذران زندگی به اون یتیم‌خونه متروکه برگشته. خونه‌ای در سبک گوتیک و قرون وسطایی که با حضور این خونواده دست به شورش زده و تلاش در بیرون کردنشون از قلمروی خود داره.
به کار گیری حضور بازیگران کودک در فضای وحشت و به تصویر کشیدن خونه‌ای قدیمی و غیرمسکونی در کنار اشاره هایی به فرهنگ اسپانیایی، یتیم‌خونه رو به اثری دیدنی تبدیل کرده. این فیلم قراره امشب پخش شه.

سکوت بره‌ها: مرثیه ذهن هشیار

««سکوت بره‌ها» رو هم باید یکی دیگه از نورانی‌ترین فیلم‌های سبک ترس در تاریخ سینما حساب کرد.
فیلمی به کارگردانی جاناتان دمی و با بازی تشویق‌برانگیز آنتونی هاپکینز، جودی فاستر و اسکات گلن که در همون سال تولید خود ـ ۱۹۹۱ ـ تونست برنده پنج جایزه اسکار شده و به عنوان فیلمی برگزیده در تاریخ سینما موندگار شه.
سکوت بره‌ها که در اصل از سری کتاب‌های معروف ترس‌آور و جنایی نوشته توماس هریس اقتباس شده، داستان «هانیبال لکتر» دکتر برگزیده و آدم‌خوار معروف دنیای ادبیات ترسناک رو روایت می‌کنه که پیشه اصلی‌اش روان‌پزشکیه و از راه تحلیل روان آدم‌ها، شخصیتشون رو تحت تاثیر قرار داده و اونا رو به انجام اعمال خطرناکی مجبور می‌کنه. این فیلم در واقع داستان مصاحبه یکی از شخصیت‌های اصلی این مجموعه در نقش دختری جوون با نام کلاریس استرلینگ (با بازی جودی فاستر) است که یه کارآموز پلیس اف‌بی‌آی بوده و ماموریت پیدا می‌کنه تا با هانیبال، این قاتل زنجیره‌ای معروف که تازگیا دستگیر شده و هنوز تحت بازجوییه، مصاحبه کنه.
این فیلم هرچند تنها اقتباس نمایشی انجام شده از روی کتاب‌های هریس نیس و همین تازگی مجموعه‌ای تلویزیونی با نام «هانیبال» هم با بازی مدس میکلسن در نقش این قاتل هوشمند ساخته شده؛ اما هنوز که هنوزه خیلی از مخاطبان، هاپکینز رو با اون لحن نورانی و چشمون زیرکش به عنوان تنها هانیبال هالیوود قبول دارن. سکوت بره‌ها سه‌شنبه شب پخش می‌شه.

حس ششم: فروشی بزرگ

««حس ششم» فیلمیه که علاقه‌مندان به سینمای وحشت و ژانرهای رازآلود در دهه‌ های ۹۰ میلادی حتما این فیلم رو دیده یا بعدا حرفش رو شنیده‌ان. فیلمی خوش ساخت و روان به کارگردانی ام. نایت شیامالان که خود اصلیتی دو رگه هندی ـ آمریکایی داره و شهرتش در نویسندگی و ساخت فیلم‌های رازآلود تا جایی بوده که بعضی منتقدان اونو با اسپیلبرگ و هیچکاک مقایسه کرده‌ان. بروس ویلیس که عموما مخاطبان اونو با بازی در نقش‌های مهیج و قهرمانانه‌ای چون سری فیلم‌های «جون سخت» می‌شناسن، در یکی از یدونه و توک تجربیات بازی در نقش‌های ترسناک در این فیلم در نقش دکتر مالکوم کرو، دکتر کودکانی ظاهر می‌شه که تلاش در درمان کودکی عجیب و خارق‌العاده داره؛ کودکی که فکر می‌کنه دنیاهایی دیگه و شخصیت‌هایی در گذشته می‌تونن اونو ببینن و با اون رابطه دارن. فیلم با وجود بودجه بسیار محدودی که خرج ساختش شد ـ تنها ۴۰ میلیون دلار ـ اما به واسطه روایت خوش ساخت و ساده‌اش مورد استقبال مواجه شده و با فروشی ۶۷۲ میلیون دلاری باعث حیرت سینماداران شد.
فیلم هم اینکه از نگاه منتقدان و داوران آکادمی فیلم اسکار هم مورد قبول واقع شده که ارمغان اون شش اسکار در رشته‌های جور واجور واسه این فیلم بود.«حس ششم» چهارشنبه شب پخش می‌شه.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   معرفی فشن بلاگرهای معروف دنیا و صفحات اینستاگرامی آن ها

 

بقیه: ترس‌های یه مادر

 

«بقیه» فیلمی ساده و خوش ساخته که بارها از شبکه‌های جور واجور تلویزیون ایران هم پخش شده و شاید مخاطبان زیادی تماشاگر اون بوده‌ان. این فیلم ساخته‌ای از الخاندرو آمنابار کارگردان شیلیایی ـ اسپانیاییه که در سال‌های گذشته به واسطه ساخت فیلم‌های تشویق شده‌ای چون «چشمانت رو باز کن»، «بقیه» و «دریای درون» واسه خود در مجامع جهانی هنری و سینمایی اعتبار پیدا کرده. یدونه ستاره این فیلم، «نیکول کیدمن» در نقش مادری تنها هستش که در دوران غیبت همسرش به واسطه حضور در جبهه‌های جنگ جهانی دوم در خونه‌ای قلعه مانند و بزرگ همراه با دو بچه و خدمه انگشت‌شمار خونه‌اش تنها مونده. زن کم کم متوجه رفتارهایی عجیب از طرف کودکانش شده و احساس می‌کنه روحی ناشناس به زندگی‌شون نفوذ کرده. بقیه، روایت ترس‌های این مادر و آخرسر روبرو شدن‌اش با حقیقت ماجراست. این فیلم رو که ساخته ۲۰۰۱ه پنجشنبه شب در شبکه تهران ببینین.

شب بیست و نهم: ترس وطنی

آخرین فیلم این فهرست و در واقع حسن ختام این جشنواره، یکی از یدونه و توک فیلم‌های استاندارد ایرونی ساخته شده در ژانر وحشته. فیلمی ساخته سال ۱۳۶۸ به کارگردانی حمید درخشانی که در روایت خود از افسانه‌ها و خرده فرهنگ‌های اقوام ایرونی هم بهره جسته و در واقع ترسی بومی رو به جون مخاطبان خود می‌اندازد. داستان فیلم، روایت ازدواج محترم و حسین (با بازی مرجانه گلچین و رضا رویگری) است که برابر یه سنت خانوادگی با هم نامزد می‌شن تا در جوونی به ازدواج هم درآیند. والدین حسین در اجرای این مراسم دیرین، با دیدن شبحی نگران آینده ازدواج بچه هاشون می‌شن. در تابستون ۱۳۴۲، شایعه‌ای درباره زلزله، شهر تهران رو خالی از ساکنان کرده‌ است و محترم در راه برگشت به خونه، میان خیال و واقعیت شبحی رو بر بام خونه‌شون می‌بیند و دقایقی بعد در چند متری خود در آشپزخانه شبحی دیگه رو می‌بیند که باصدایی وحشتناک به طرف اون میاد. به تصویر کشیدن کوچه پس‌کوچه‌های متروکه شهر در کنار حرکت هوشمندانه دوربین و هم موسیقی قوی مجید انتظامی تاثیر این فیلم رو واسه مخاطبان دوبرابر ساخته. شب بیست و نهم رو جمعه‌شب ساعت ۲۳ از شبکه تهران تماشا کنین..