مطالب عمومی سری اول

۱۰ واقعیت جالب درباره زبان ایتالیایی که شما را شگفت زده خواهند کرد

زبون ایتالیایی مثل دیگه زبانای رومی ریشه لاتین داره.
بیشتر از ۸۵ میلیون نفر در جهان به زبون ایتالیایی سخن می گن. فارغ از اینکه زبون رسمی کشور ایتالیا حساب می شه، زبون غیررسمی مناطقی مثل سن مارینو، سوئیس، اسلوونی و واتیکان سیتی هم هست.

ایتالیایی در آرژانتین و ایالت متحده آمریکا هم یکی از زبانای عادی هستش.
هم اینکه جالبه بدونین که در جدول محبوب ترین زبانای غیر انگلیسی، رتبه پنجم رو به خود اختصاص داده.

الفبای ایتالیایی ۲۱ حرف داره

در الفبای ایتالیایی فقط ۲۱ حرف هست.

حروف انگلیسی مثل جی، کی، دبلیو، اکس و وای در ایتالیایی وجود ندارن. پس، اگه یکی از این حروف رو در نوشته های ایتالیایی مشاهده کردین، باید بدونین که از زبانای دیگه مثل انگلیسی یا اسپانیایی به عاریه گرفته شده.

همه حروف صدادار تو یه کلمه وجود دارن!

Soqquadro (سوک‌کوادرو) به معنی «به هم ریختگی» تنها واژه ایتالیاییه که در اون دو حرف q پشت سر هم داره.
به کار گیری دو q در این کلمه مجازه. هم اینکه، کلمه Aiuole  (جمع واژه aiuola – (آیوئالا) به معنی گلزار) کوتاه ترین کلمه ایتالیاییه که هر ۵ حرف صدادار این زبون رو در خود داره.

رابطه با برق

واحد استاندارد اندازه گیری برق یعنی ولت (به طور دقیق تر باید بگیم ولتاژ) در ایتالیا ریشه داره.
«الساندرو ولتا» فردی بود که الکتریسیته رو کشف کرد.
پس، واحد اندازه گیری برق رو به خاطر بزرگداشت این مخترع بزرگ، ولت نامیدند.

چرخاننده زبون

به گفته ایتالیاییا، طولانی ترین کلمه ایتالیایی precipitevolissimevolmente به معنی «به سرعت کامل که میتونی» است که شامل ۲۶ حرفه. اما به ادعای محققان زبون شناسی، طولانی ترین کلمه ایتالیایی، esofagodermatodigiunoplastica است که به عمل جراحی برداشتن معده و مری میگن.

عبارتی که تلفظ اون بسیار سخته و میشه از اون به عنوان چرخاننده زبون یاد کرد، ‘Trentatré trentini entrarono a Trento tutti e trentatré trotterellando’ است به معنی: «سه فرد تشنه اهل ترنتو وارد شهر شدن، هر سه فرد تشنه کج و معوج راه می رفتن.»

شباهت نوشتاری و تلفظی

بعضی از کلمه ها در زبون ایتالیایی مثل واژه ها در زبانای دیگه نوشته و حتی به همون صورت تلفظ می شن، اما معنی به طور کامل متفاوتی دارن. به طور مثال، una camera در زبون ایتالیایی به معنی «یه اتاق» است. اما camera در زبون انگلیسی به معنی «دوربین» است. این در حالیه که «دوربین» به ایتالیایی می شه: macchina fotografica.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   واکسن HPV نجات‌بخش هزاران زن در سراسر جهان
پدر زبون ایتالیایی

درسته که مردم ایتالیا از اول به زبون ایتالیایی سخن می گفتن اما تا قبل از اومدن «دانته آلیگیری» این زبون استانداردهای لازم رو نداشته. دانته که خالق «کمدی الهی» است رو پدر زبون ایتالیایی می دونن. آلیگیری کتاب کمدی الهی که در اون سفر خیالی خود رو به دوزخ، برزخ و بهشت تعریف می‌ کنه رو در سال ۱۳۰۸ شروع و در سال ۱۳۲۰ یعنی یه سال قبل از مرگش تکمیل کرد.
خیلی از نویسنده ها و شاعران اون دوره، نوشته های خود رو به لاتین می نوشتند اما دانته زبون ایتالیایی رو واسه کتابت اشعار و کتاب هاش انتخاب کرد.

وقتی که ایتالیایی به زبون رسمی تبدیل شد، فقط ۲٫۵ درصد از مردم این کشور به این زبون صحبت می کردن

نویسنده های مشهوری مثل دانته و پترارک مسوول گویش توسکانی و تبدیل شدن زبون ایتالیایی به زبون رسمی بودن. وقتی که ایتالیا در سال ۱۸۹۱ میلادی به ملتی متحد تبدیل شد، زبون ایتالیایی رو هم به عنوان زبون مادر این کشور انتخاب کرد.
این در حالی بود که فقط ۲٫۵ درصد از مردم ایتالیا توان صحبت به این زبون رو داشتن.

اولین متن نوشته شده به زبون ایتالیایی

اولین متنی که به زبون ایتالیایی نوشته شده، Placiti Cassinesi است که یه سند قانونی واسه اختلافات بر سر زمینای صومعه های جنوب ایتالیا هستش.

زبون موزیکال

دوستداران موسیقی با واژه های فورته، کریسندو، آلتو، سوپرانو و تمپو آشنایی دارن. این کلمه های ایتالیایی به استانداردهای موسیقی در سراسر جهان تبدیل شدن.

پنجمین زبون محبوب دنیا واسه یادگیریه

پس از زبانای (به ترتیب) انگلیسی، اسپانیایی، فرانسوی و آلمانی، زبون ایتالیایی پنجمین زبون محبوب مردم جهان واسه یادگیریه. در کشور آمریکا هم رتبه چهارم رو داره.