مطالب عمومی سری اول

واکسن HPV نجات‌بخش هزاران زن در سراسر جهان

واکسن HPV سلاحی مجهز واسه نابود کردن ویروس پاپیلومای انسانیه که به طور خلاصه اچ‌پی‌ایشون نامیده می‌شه. این ویروس از راه ایجاد تماس جنسی با فرد آلوده منتقل می‌شه. در بعضی از زنان، عفونت اچ‌پی‌ایشون ممکنه پایدار باشه و در آخر به شکل‌گیری سرطان دهانه رحم منجر شه. سرطان دهانه رحم چهارمین سرطان شایع در بین زنان دنیاست

به گزارش جدیدترین یافته‌های علمی و پزشکی، واکسن HPV میتونه زنان جوون و دختران کم‌سن رو از دچار شدن به سرطان دهانه رحم مراقبت کنه.
به‌خاص اگه واکسن در سنین ۱۵ تا ۲۶ سالگی تزریق شه.

این گزارش بدنبال مطالعه‌ی ۲۶ تحقیق گسترده‌ای انجام شد که قبلا در این مورد روی بیشتر از ۷۰ هزار زن مورد آزمایش قرار گرفته بودن. به موجب اون مشخص شد این واکسن اثرات جانبی جدی‌ بدنبال نداره.

بیشتر اشخاصی که دارای رابطه‌های جنسی نزدیک هستن در خطر دچار شدن به ویروس اچ‌پی‌ایشون قرار دارن.

البته پس از رو شدن این ویروس، بدن خیلی از زنان می‌تونه به‌طور طبیعی این عفونت ویروسی رو برطرف کنه.
اما دووم و پایداری ویروس HPV منتهی به کارکرد عجیب سلول‌های دهانه‌رحم می‌شه که اصطلاحا به اون «مرحله قبل از سرطانی شدن» می‌می گن. یعنی اگه این سلول‌ها مورد درمان قرار نگیرند، در آخر به سرطان دهانه رحم منجر می شن.

مرگ هزاران زن بدست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) 

سرطان دهانه رحم (محل اتصال واژن به رحمه) چهارمین سرطان شایع در زنان و پنجمین عامل مرگ به وجود اومده به وسیله سرطان در زنان دنیاست.

دکتر «مارک آربین» سرپرست ارشد واحد همه‌گیرشناسی سرطان در مرکز سرطان بلژیک در بروکسل در این رابطه گفته: هرساله بیشتر از نیم میلیون نفر به سرطان دهانه رحم گرفتار می‌شن که حدود نصف اونا در اثر این مریضی جون خود رو از دست میدن.

واکسن اچ‌پی‌ایشون Cervarix که فقط ویروس‌های HPV16  و HPV18 رو هدف قرار می‌دهد.

از اونجا که گونه‌های مختلفی از اچ‌پی‌ایشون در جهان هست، فقط تعداد کمی از اونا خطر دچار شدن به سرطان دهانه رحم رو در زنان پیشرفت میدن. HPV16 و HPV18 با داشتن آمار ۷۰ درصدی در ابتلای زنان به این ویروس، به‌عنوان عاملین اصلی ایجاد سرطان دهانه گردن رحم در زنان دنیا شناخته شده‌ان.

به‌منظور انجام آزمایشات جدید در مورد ویروس پاپیلومای انسانی، تیم تحقیقاتی یاد شده مطالعه خود رو به بررسی دو واکسن تجاری موجود HPV اختصاص داد. این واکسن‌ها شامل موارد زیر هستن:

  • واکسن اچ‌پی‌ایشون Cervarix که فقط ویروس‌های HPV16  و HPV18 رو هدف قرار می‌دهد.
  • واکسن اچ‌پی‌ایشون Gardasil که همین ویروس‌ها رو هم اینکه‌ی دو نوع ویروس پاپیلومای انسانی دیگه که عامل اصلی زگیل ناحیه تناسلی هستن رو هدف قرار داده.

سازمان بهداشت جهانی پیشنهاد کرده که حتما واکسن اچ‌پی‌ایشون واسه دختران و پسران بین سنین ۹ تا ۱۴ سال تزریق شه.
کشورای آمریکا، انگلستان، استرالیا و کشورای اتحادیه اروپا همه دستورالعمل‌های متفاوتی در این رابطه دارن که فقط تعدادی از اونا «پسران» رو شامل می‌شه.

از اونجا که بیشتر بررسی‌ها و تحقیقات در مورد پسران نیس، پس محققان در مورد تاثیر واکسن اچ‌پی‌ایشون نظر قطعی ندارن.

واکسن اچ‌پی‌ایشون Gardasil ویروس‌های HPV16  و HPV18 رو هم اینکه‌ی دو نوع ویروس پاپیلومای انسانی دیگه که عامل اصلی زگیل ناحیه تناسلی هستن رو هدف قرار می‌دهد.

جالبه بدونین که هیچ‌کدوم از تحقیقات بررسی‌شده به وسیله آربین و تیم تحقیقاتی اون، سلامت زنان رو به مدت بیشتر از ۸ سال مورد آزمایش و مطالعه قرار نداده بودن. این بازه وقتی واسه پیشرفت سرطان دهانه رحم کافی نیس.
پس، واسه اندازه‌گیری تاثیر هر کدوم از این واکسن‌ها، محققان بدنبال بررسی مراحل پیش سرطانی برآمدند.

در زنان بین ۱۵ تا ۲۵ سال که جواب آزمایش اونا به HPV قبل از دریافت واکسن منفی بود، اندازه خطر دچار شدن به HPV16 یا HPV18 واسه هر ۱۰ هزار زن واکسینه نشده ۱۶۴ بود. این در حالیه که این عدد واسه زنان واکسینه شده فقط «دو نفر» بود.

با این حساب، واکسن ویروس پاپیلومای انسانی خطر دچار شدن به سرطان دهانه رحم رو از ۲۸۷ به ۱۰۶ از هر ۱۰ هزار زن کاهش می‌دهد.

براساس جدیدترین گزارشات پزشکی، در بین زنان هم‌سن که جواب تست HPV اونا مثبت و منفی بود، تزریق واکسن خطر دچار شدن به سرطان دهانه رحم با ویروس‌های HPV16 و HPV 18 رو از ۳۴۱ به ۱۵۷ نفر از هر ۱۰ هزار زن کم کرد.

تلقیح  HPV هم هم اینکه خطر دچار شدن به پیش‌سرطانی شدن رو از ۵۵۹ به ۳۹۱ از هر ۱۰ هزار نفر کم کرد.

در زنان سن بالا‌تر که در ۲۵ تا ۴۵ سالگی واکسینه شده بودن، تاثیر واکسن HPV  کمتر بود. اما بازم آمار دچار شدن به سرطان دهانه رحم در میان کسایی که واکسینه شده بودن در مقایسه با آدمایی که واکسینه نبودن، از ۱۴۵ به ۱۰۷ در میان هر ۱۰ هزار نفر کاهش پیدا کرده بود.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   حقایقی جالب و کمتر شنیده شده در مورد «شاه کبرا»؛ خطرناک ترین مار زهر دار جهان

اینجور نتیجه‌ای به این خاطره که این زنان بیشتر قبل از دریافت واکسن وارد مرحله پیش‌سرطانی شده‌ان و واکسن تاثیری در این نداره.

تست ویروس پاپیلومای انسانی در تشخیص سرطان دهانه رحم تا ۷۰ درصد از پاپ اسمیر موثرتره.

دلایل اطمینان‌بخش مبنی بر تاثیر واکسن اچ‌پی‌ایشون

بر خلاف ادعاهای موجود مبنی بر بروز مشکلات پی‌شناسی مثل تشنج در نتیجه تزریق واکسن اچ‌پی‌ایشون، آربین و همکاران اون متوجه عکس العمل‌هایی مثل بازوی متورم در آدمایی شدن که هر کدوم از واکسن‌های HPV رو دریافت کرده بودن.

 

اما این واکسیناسیون اثر منفی جدی در بر نداره.

 

دکتر جو موریسون، مشاور کارشناسان سرطان زنان در بیمارستان Musgrove Park در سومرست در انگلستان در این رابطه گفته: این ادعا که واکسن به دختران جوون آسیب می‌رساند هیچ پایه علمی نداره. باور به همچین چیزی دلیل کم شدن اندازه واکسیناسیون و افزایش خطر دچار شدن به سرطان دهانه رحم در زنان می شه.

ایشون هم اینکه بیان داشته، دولت‌ها موظف هستن دختران و زنان جوون کشور خود رو به دریافت واکسن اچ‌پی‌ایشون تشویق و هدایت کنن.

سرطان دهانه رحم

بیشتر موارد سرطان دهانه رحم در کشورای در حال پیشرفت اتفاق می‌افتد که برنامه تست دوره‌ای ندارن، اما در کشورای پیشرفته با انجام پاپ اسمیر موارد این سرطان کاهش بسیار زیادی پیدا کرده.

این سرطان در تموم سنین می تونه ایجاد شه اما قبل از ۲۵ سالگی نادره و بیشتر زنان ۳۰ تا ۴۵ ساله‌ای رو که از نظر جنسی فعال هستن گرفتار می‌کنه.

هیچ خانوم زیر ۲۵ سالی نیاز به غربالگری این نوع سرطان ندارن مگه اینکه جز افراد پرخطر باشن.

بزرگ السادات موسوی رئیس انجمن سرطان‌های زنان در ایران سال گذشته اعلام کرد واکسن به اندازه کافی وارد شده به زنان بین سنین ۱۴ تا ۲۶ سال پیشنهاد کرد مخصوصا قبل از ازدواج واکسن HPV تزریق کنن.

به گفته خانوم موسوی «آمار رسمی از گسترش این مریضی نداریم» اما به گفته وزارت بهداشت سرطان دهانه رحم از مقام پنجم به مقام دوم یا سوم در بین سرطان‌های شایع زنان پیشرفت پیدا کرده.

بعضی منابع حتی سرطان دهانه رحم رو شایعترین سرطان زنان در ایران دونسته‌ان.

تست ویروس پاپیلومای انسانی در تشخیص سرطان دهانه رحم تا ۷۰ درصد از پاپ اسمیر موثرتره.

کلام آخر

در آخر هم بد نیس به نتیجه تحقیقاتی اشاره کنیم که در سال گذشته در کشور ایتالیا انجام شد.
به موجب این تحقیق، تست ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) با تست سلول شناسی (پاپ اسمیر) واسه پیشگیری از سرطان دهانه رحم مستقیما مقایسه شدن.

یافته های این تحقیق وسیع نشون داد تست ویروس پاپیلومای انسانی در تشخیص سرطان دهانه رحم تا ۷۰ درصد از پاپ اسمیر موثرتره.

این بررسی چهار تحقیق بزرگ اروپایی رو موشکافی کرده که در اونا ۱۷۵ هزار زن ۲۰ تا ۶۴ سال رو بطور متوسط شش سال و نیم زیر نظر بوده‌ان.

یافته های این تحقیق که در نشریه معتبر لنست منتشر شده، نشون می‌دهد که تشخیص سرطان با تست HPV در زنان ۳۰ تا ۳۵ سال قابل توجه تر بوده.

دکتر گوگلیلمو رونکو از مرکز همه‌گیرشناسی و پیشگیری از سرطان ایتالیا که این تحقیق رو انجام داده گفته: بررسی ما نشون میده غربالگری با تست HPV بهتر از تست سلول شناسی از سرطان بدخیم دهانه رحم مراقبت می کنه و بر این پایه ما پیشنهاد می کنیم تست تشخیص HPV با اولویت‌بندی (تریاژ) از سی سالگی با دست کم پنج سال فاصله انجام شه.

سارا هیوم، مدیر اطلاع رسانی مرکز تحقیقات سرطان بریتانیا هم در این رابطه گفته: ویروس پاپیلوما بسیار شایعه. دوری از رفتارای پرمخاطره جنسی انتقال اونو کاهش می‌دهد هر چند کاندوم به طور کامل از انتقال اون جلوگیری نمی‌کنه.

ویروس پاپیلومای انسانی بیشتر از صد گونه داره و می تونه از تماس پوستی منتقل شه.
انواعی از اون که در دهن و نواحی تناسلی و معقد زندگی می‌کنن از راه تماس جنسی منتقل می‌شن.

این ویروس عامل سرطان دهانه رحمه و دلایل رو به رشد نشون میده در سرطان دهن و گلو نقش داره.