مطالب عمومی سری اول

با موزه حیات وحش دارآباد تهران آشنا شوید

آشنایی با حیات وحش دیدنی و عالی ایران، یکی از آرزوهای گردشگران و طبیعت گرده های جهان بوده که در میان گردشگران و هموطنان ایرونی، خیلی موضوعیت نداره. واسه خیلیا، مهم نیس که گونه های جانوری و گیاهی کشور رو بشناسن و از این تنوع زیستی فوق العاده سرزمین چهار فصل ایران، خبردار شن.

اما اگه از اون دسته گردشگرانی هستین که به حیات وحش و محیط زیست ایران علاقه داشته و در پایتخت زندگی می کنن، بازدید از موزه حیات وحش دارآباد تهران رو پیشنهاد می کنیم که در روزای بلند بهار و تابستون، فرصت خوبی واسه گردشگری شهری در شمال پایتخت در اختیارتون قرار میده.

صدها گونه گیاهی و جانوری از سراسر ایران و جهان، فرصت طبیعت گردی موزه حیات وحش تهرانه که در گزارش امروز سرویس گردشگری ما دربارش صحبت می کنیم.
البته موزه تاریخ طبیعی پردیسان تهران هم می تونه مقصد دیگه موزه گرده های طبیعت دوست ایرونی باشه.

 

 

با ما همراه باشین.

 درباره موزه طبیعت و حیات وحش ایران

مطمئنا، یکی از ظرفیتای گردشگری تهران، موزه های پایتخت هستن که هر یک، دنیایی از گفته ها و ناگفته های فرهنگی، هنری، تاریخی و باستانی رو در اختیار مخاطبان خود با هر سلیقه و علم، قرار میدن.
این پتانسیل گردشگری شهری تهران، نباید مورد غفلت قرار بگیره و باید با موزه‌ها، مثل گالری‌های شهر، آشتی کرد.

یکی از ظرفیتای گردشگری تهران، موزه طبیعت و حیات وحش ایران هست که چند سالی از تاسیس اون میگذره. این مجموعه، یکی از کامل‌ترین مراکز معرفی گونه‌های طبیعی و حیات وحش ایران در فضای یه موزه تخصصی و آموزشی به حساب می‌رود. در این موزه، علاوه بر اون‌ که می‌توان درباره طبیعت ایران، اطلاعات کامل و مستندی به دست آورد، بازدید کننده موزه قادر میشه تا در علوم مربوط به تاکسیدرمی و نگهداری گیاهان و مسائل در رابطه، آموزش ببینه.

این موزه که با استقبال کاربران تریپ ادوایزر هم همراه شده، از سال ۱۳۷۶ به عضویت شورای بین المللی موزه ها و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت درآمد. جالبه بدونین که ۱۶۵ گونه از ۵۱۷ گونه پرنده ایی که در ایران شناسایی شده، در این موزه به نمایش عموم درآمده و حتی پوست ببر منقرض شده ایران هم مثلا کم پیدا، ارائه شده.

بیشتر از ۸ هزار گونه گیاهی از طبیعت ایران، در سالنای جور واجور موزه، نگهداری و در برابر دید علاقمندان هستش.
این موزه اهداف جالبی رو تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس دنبال می کنه که راه اندازی سالن خلیج فارس به خاطر نگه داری کلیه جانداران خلیج فارس مثل ماهی‌ها، مرجان‌ها، نرم تنان و … از اون جمله هستش.

، ایجاد فضای منبع واسه نگهداری جانوران تاکسیدرمی شده و تکمیل بخش حشرات با معرفی ۱ میلیون گونه، از برنامه‌های آینده این مکان هستش.
این موزه تلاش داره تا کامل‌ترین و بزرگ‌ترین کتابخونه محیط زیست و زمین شناسی ایران رو راه اندازی کرده و بخش تحقیقات گربه سانان بزرگ کشور رو ساماندهی کنه.

از دلایل پیدایش این مجموعه ها، که در بر گیرنده نمونه های طبیعی هستن، افزایش علاقه به تاریخ انسانی و طبیعی از جمله حیات وحش بوده.
حیات وحش به معنی تموم موجودات زنده از گیاهان، جانوران، باکتریا و بقیه موجودات ذره بینی که در محیط طبیعی خود زندگی می کنن.

کشور ما به دلیل وسعت زیاد، چین خوردگیا، پستی و بلندیا و شرایط اقلیمی خاص از زیستگاهای طبیعی با ارزشه که گونه های جور واجور و عالی از حیات وحش گیاهی و جونور رو در دل خود جای داده.

این شرایط اقلیمی خاص موجب شده تا حدود ۸ هزار گونه گیاهی، حدود ۱۱۴۱ گونه جانوری در برگیرنده بیشتر از ۵۱۸ گونه پرنده، حدود ۲۳۴ گونه خزنده، ۱۷۴ گونه ماهی، ۱۹۴ گونه پستانداران، ۲۲ گونه دوزیست و تعداد خیلی از بی مهرگان در این محیط به زیست خود ادامه میدن.

هر چند توجه به این لازمه که از میون این گیاهان و جانوران تعدادی از گونه ها در خطر نابودی قرار داره.
موزه در سال ۱۳۷۶به عضویت شورای بین المللی موزه ها ( ICOM) و کمیسیون آموزش و ارتباطات سازمان جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN-CEC) در اومد.

موزه طبیعت و حیات وحش ایران در بخشای زیاد نمایشگر نمونه های زیستی جور واجور ایرانه و در سالنای اون پنج راسته پستانداران شامل خرگوشا، جوندگان، گوشتخواران، فردسمان، زوج سمان در ۱۳ در برگیرنده خرگوش، سنجاب، موش، سگ سانان، خرسها، راسو، کفتار، گربه سانان، اسب و الاغ، گوزن، گاوسانان، خوکا و فکا بیشتر از ۲۶ گونه از موجودات رو به نمایش گذاشته.

اهداف موزه حیات وحش ایران

  • آگاهی بخشی به جامعه به شکل اعم و رابطه نزدیک با استادان، دانشجویان، دانشگاه ها به شکل اخص در زمینه های جونور شناسی، گیاه شناسی، محیط زیست، زمین شناسی
  • ایجاد زمینه های مناسب جهت جذب و جلب جهانگردان و بازدید کنندگان داخلی و خارجی.
  • رابطه با تشکلای غیر دولتی (NGO) و به کار گیری پتانسیلای مادی و الهی اونا در گسترش پیشرفت قابلیتای موزه
  • بستر سازی جهت بر پایی نمایشگاه ها و جشنواره های داخلی و بین المللی مخصوصا در ایام خاص از سال (روز طبیعت، محیط زیست، روز کودک و…) با به کار گیری تشکلای غیر دولتی و بقیه سازمانا
  • تشکیل کارگاه های علمی و عملی (Work Shop) به وسیله استادان داخلی و خارجی
  • تشکیل دوره های آموزشی زیست محیطی، تورهای طبیعت گردی و بازدیدهای علمی
  • چاپ و نشر کتب، جزوات، مجلات و جفت و جور و پخش فلیمای آموزشی
  • ایجاد سایت اینترنتی و معرفی امکانات و تواناییای موزه به علاقمندان
  • برگزاری همایشای علمی و زیست محیطی جهت سنین جور واجور گروه های علم آموزی و دانشجویی

گشتی دیجیتالی در سایت

سایت دو زبانه هست و بخش انگلیسی در نشانی اینترنتی در این نشانی در دسترس هست.

اما به جامعیت بخش فارسی نیس.

اطلاعات بسیار خوبی درباره این موزه در وب‌سایت اون ارائه شده که در واقع، این مجموعه رو به یه محیط آموزش الکترونیکی کاربردی تبدیل می کنه.

معرفی سالن‌ها، معرفی گونه‌ها، زمین شناسی، تاکسیدرمی و سینمای شش بعدی از جمله مواردی هست که در بخش معرفی موزه دارآباد تهران ارائه شده.
موزه طبیعت، دارای ۹ سالن جدا از هم هست که در هر سالن، گونه‌های مختلفی از قاره‌های جهان، درمعرض دید بازدید کننده قرار می‌گیرد. مثلا، سالن اول به منطقه آسیا، اروپا و آمریکای شمالی اختصاص داره.

سالن دوم و سوم به گونه‌های مناطقی شمالی، مرکزی و جنوب ایران اشاره شده و سالنای ۷ تا ۹، سالن‌های زمین‌شناسی، حشرات و گیاه‌شناسی اسمشه. هر کدوم از این بخش‌ها، با اطلاعات متنی و مصوری، بارگذاری شدن که واسه علاقمندان به طبیعت، محتوای خیلی مهمی دارن و دلیلی واسه تشویق کاربر سایت، به بازدید حضوری از موزه س.

مثلا سالن گیاه‌شناسی موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد ایران، دارای ۶۰۰ گونه گیاهی خودرو از مناطق جور واجور کشور بوده و براساس جغرافیای گیاهی کشور، طبقه بندی شده  ان. در این ساختار، اهتمام بر اون بوده که دست کم ۵۰ گونه بومی در بین گیاهانی که در این مجموعه جمع آوری شده، در برابر دید بازدید کننده‌گان قرار بگیره.

یکی از بخش‌های باحال و خواندنی وب‌سایت، بخش معرفی گونه ها هست که ده ها گونه‌ای که در اقلیم ایران یافت می‌شه، در برابر دید علاقمندان طبیعت قرار می‌گیرد. مثلا، اگه درباره پلنگ ایرونی که این سال‌ها، به واسطه در برابر نابودی بودن، بسیار مورد توجه مسئولان محیط زیست و جامعه جهانی قرار گرفته، علاقه مند به مطالعه هستین، پیشنهاد می‌شه که بخش پلنگ ایرونی سایت رو ببینین.

یکی از قابلیتای خوب این سایت، اطلاع رسانی گسترده و تخصصی درباره آثاری هست که در این موزه در اختیار بازدید کننده گان قرار گرفته. بعضی از بخش‌های پرتال هم چون بخش معرفی گونه‌ها یا کتابخونه تخصصی، دایرکتوری حرفه ای واسه عاشقان طبیعت گردی در ایران زمین بنظر میاد که مراجعه زیاد به اون، می‌تونه با تکمیل و بروزرسانی اطلاعات، صورت بگیره.

از دیگر بخش‌های جذاب این موزه، بخش زمین شناسی هست که از شش قسمت با عنوان: گونه‌های زمین شناسی، معرفی سنگ‌ها و کانی‌ها، گونه‌های سنگ و کانی، رد پای دایناسور، فسیل شناسی و ژئو توریسم تشکیل شده و هر یک، اطلاعات علمی و مصوری رو در اختیار بازدید کننده وب‌سایت قرار می‌دهد.

اگه با علم تاکسیدرمی آشنایی ندارین، به شما پیشنهاد می‌کنیم که این بخش رو در وب‌سایت موزه حیات وحش ایران دنبال کنین. این علم، به روش حفظ و نگهداری موجودات به صورت غیر زنده اشاره می‌کنه و اصول ساخت دیوراما رو هم آموزش میده. حتی واسه علاقمندان به این حرفه، کلاس‌های آموزشی زیر نظر پدر علم تاکسیدرمی ایران تشکیل می شه.

سرویس تور مجازی  سایت موزه طبیعت ایران، یکی از بخش‌های باحال و دیدنی اون هست که مخاطبان رو به مشاهده دیجیتالی موزه در فضایی ۳۶۰ درجه می‌برد. روشی که در خیلی از موزه‌های دنیا، عادی شده و حتی بعضی از موزه‌ها مانند موزه لوور پاریس، سرویس تور مجازی خود رو به صورت غیر رایگان و با کیفیت HD‌ به بازدید کننده‌گان ارائه می کنن.

در واقع، سایت موزه‌ها می تونه محفلی واسه رد و بدل کردن اطلاعات محققان و بازدید کننده گان و فرصتی واسه پیشرفت کار و کاسبی موزه باشه.

بخش خبری سایت موزه حیات وحش ایران رو باید یکی از کامل‌ترین بخش اخبار در میان سایت‌های موزه ای کشور دونست. از سال ۱۳۹۱ تا کنون، اطلاع رسانی دقیق و گسترده فعالیتای این موزه به صورت الکترونیکی، روی پرتال عرضه و در اختیار بیننده قرار گرفته که به نظر می رسه واسه پیشرفت ظرفیتای اطلاع رسانی پرتال، باید این روش اطلاع رسانی تا حدودی به قسمت انگلیسی سایت هم اضافه شه.

این مطلب را هم حتما بخوانید :   گزارش روزیاتو از روزهای داغ نگارخانه های تهران در آبان ۹۵

از راه بخش خبری موزه، میشه به جزییات فعالیت‌های گسترده فرهنگی، علمی و تحقیقاتی موزه در میدون حیات وحش و طبیعت ایران در سال ۹۶ و سالای قبل فهمید که فرصت گردشگری شهری خوبی رو واسه عاشقان موزه گردی، جفت و جور می کنه.

بخش تحقیق که در سایت ارائه شده، هنوز اطلاعات خاصی در اون بارگذاری نشده که انتظار میره این روش تا همین چند وقت دیگه که خیلی هم دور نیس در دستور کار وب مستر محترم قرار بگیره.
کتابخونه تخصصی سایت رو باید یکی از بهترین بخش‌های اون دونست که می‌تونه واسه دانشجویان رشته‌های علوم طبیعی به خصوص زیست شناسی جانوری، بسیار به درد بخور باشه.

در این قسمت، اطلاعات ۱۵۹ کتاب منبع در میدون زیست شناسی جانوری و حتی گیاهی، با توضیحات کوتاه، در اختیار مخاطبان قرار گرفته. البته  مخزن کتابخونه موزه دارآباد، بیشتر از ۲۷۰۰ کتاب فارسی و ۱۶۰۰ منبع انگلیسی رو در بخش طبیعت و حیات وحش در خود جای داده که علاقمندان می تونن از ظرفیتای کتابخونه ای این موزه هم استفاده کنن.

گالری تصاویر این موزه کامل نیس و انتظار میره که ده‌ها عکس از گونه‌های گیاهی و جانوری معرفی شده در این موزه، در اختیار مخاطبان قرار بگیره.

سالن ۱: سالن اروپا و آمریکای شمالی

در این بخش در کنار «پیتون» درازترین مار دنیا از خونواده بوئیده، طاووس نر و ماده هند و سریلانکا و ببر بنگال و نمونه های برگزیده دیگری از آسیا به نمایش در اومده. اروپا و آمریکای شمالی پستانداران به نمایش درآمده در این قسمت در بر گیرنده «موس» بزرگترین گوزن دنیا، شاموا، گوزن زرد اروپایی، خرس قهوه ای آمریکای شمالی و ببر سیبریه. پرندگان قاره های آسیا و اروپا مشترکه.

سالن ۲: شمال ایران

سالن شماره ۲: شمال ایران با حرکت در سمت چپ گونه هایی مثل قوچ ارمنی، آهو، قوچ البرزی، شوکا، شاه بوف، قرقاول، فلامینگو و … نمایشگر جانوری (فون) شمال غرب ایرانه. در قسمت شمال ایران فیل ماهی خزر با طول بیشتر از ۴ متر و گونه های جنگلی خزر به نمایش در اومده ان. مرال، گراز، گربه سانانی چون پلنگ، گربه جنگلی، گربه پالاس، مشکی گوش و سگ سانانی چون شغال، روباه و گرگ و از حیوانات به نمایش گذاشته شده.

در این سالن هم اینکه می تونین قوچای اوریال که از گونه های شمال شرق هستن و پازنها (کل) رو از نمونه های شرق و غرب ببینین.
هم اینکه پرندگان تاکسیدرمی شده در سالن شماره ۲ بومی و مهاجر ایران هستن.

سالن ۳: مرکز و جنوب ایران

در اول ورود با دو نمونه از نادر ترین و زیباترین پستانداران ایران و جهان یعنی گور ایرونی و یوز پلنگ ایرونی که در خطر نابودی قرار دارن و حفاظت شده هستن مواجه میشین و با نگاهی به بالا متوجه حضور «دال» از شکلای جور واجور لاشخورا میشین. نمونه های این سالن بیان کننده پراکندگی گونه های جانوری در مرکز و جنوب ایرانه. نمایش پستاندارانی چون کاراکال، شغال، روباه، کفتار و … هم اینکه خزندگانی از شکلای جور واجور مارها و مارمولکا مانند لوس مار نشون دهنده این امره. هم اینکه پرندگان تاکسیدرمی شده در سالن شماره ۳ بومی و مهاجر ایران هستن.

سالن ۴: سالن آفریقا

در این سالن بعضی از پستانداران آفریقا و پرندگان مهاجر این قاره و ایران به نمایش گذاشته شده.
در ورودی سالن شاخ و جمجمه گاو وحشی آفریقایی و عاج فیل آفریقایی، گرگدن مشکی، سگ وحشی، پلنگ و گراز زگیل دار افریقایی در برابر نمایش قرار گرفته. در سمت راست سالن نمونه های متنوعی از گاو سانان این قاره مانند آنتیلوپا به نمایش درآمده ان.

سالن ۵ و۶ : سالن آبزیان

جانوران زنده این سالن شامل جانوران مربوط به دو رده خزندگان و ماهیا هستش.
در بخش آبزیان نمونه های مختلفی از ماهیا آب شیرین شامل نمونه هایی از آسیا، آفریقا، آمریکای جنوبی و ماهیا آب شور شامل نمونه هایی از خلیج فارسه. تنوع رنگی این موجودات همراه با حرکات زیبای اونا در آب چشم نوازه. در بخش خزندگان شکلای جور واجور مارهای سمی، نیمه سمی نگهداری می شن که در بر گیرنده گونه هاییه که در ایران هم پراکندگی دارن. در این سالن هم اینکه نمونه هایی از خزندگان و آبزیان تاکسیدرمی شده هم به نمایش در اومده ان.

سالن ۷: سالن زمین شناسی

در این سالن دورانای جور واجور زمین شناسی به صورت شماتیک و به صورت دیوراما به نمایش دراومده. استناد به آیات قرآنی نشون دهنده مهم بودن این بخش از دوران بالاترین جایگاه اسلام از دید الهیه.

هر کدوم از دیوراماها، مختصات زیست جانوری و گیاهی و نمایی کلی از هر دوره از زیست زمین رو در برابر دید قرار میده. در این بخش سنگوارهای متنوعی هم به نمایش در اومده ان که قدمت بعضی از اونا به بیشتر از یه میلیارد سال می رسه.

این نمونه ها شامل سنگوارهای «پر کامبرین» یعنی قبل از دوران اوله. از دوران «پالئوزوئیک» یعنی ۵۴۲ تا ۲۵۱ میلیون سال قبل هم تعدادی اسفنج، مرجان، خار پوست، سفالوپود جمع آوری شده.
از دوران «مزوئیک» یعنی ۲۵۱ تا ۶۵ میلیون سال پیش هم تعدادی دو کفه ای، خار پوست، سفالود پود و شکم پا جمع آوری شده و در برابر نمایش قرار گرفتن.

از دوران ”سنوزوئیک” که در بر گیرنده ۶۵ میلیون سال پیش تا عصر حاضره هم نمونه های خیلی از شاخه های جور واجور گرد اومده. در این سالن می تونین تعداد خیلی از کانیا و سنگایی رو ببینین که از دید دارویی، صنعتی و ساختمانی کاربرد به سزایی دارن.

سالن حشرات

این سالن در شمال محوطه موزه قرار داره و به خاطر آشنایی با شکلای جور واجور بومی و غیر بومی پروانه ها که جزو زیباترین حشرات هستن بر پا شده.در این سالن علاوه بر به نمایش گذاشتن پروانه ها شکلای جور واجور مختلفی از قاب بالان، عقربا و رتیلا هم دیده می شه این بخش براساس جغرافیای جانوری به ۸ منطقه اصلی واسه پراکندگی گونه های جانوری تقسیم شده.

پیشنهادات

۱- شناخت حیات وحش ایران در مساحتی کوچیک در شمال تهران، فرصت فوق العاده ای در اختیار طبیعت دوستان ایرانه که در موزه دارآباد باید از اون بهره جست.

۲- موزه حیات وحش ایران تا آخر شهریور ماه، از ساعت ۸ الی ۲۰ پذیرای بازدید علاقمندانه.

۳- موزه حیات وحش ایران از مهر ماه تا آخر سال، از ساعت ۸ لغایت ۱۸ پذیرای بازدید علاقمندان میشه.

۴- موزه حیات وحش ایران در طول سال، در روزای شنبه تعطیله.

۵- موزه حیات وحش ایران در ایام عزاداری و عید فطر تعطیله.

۶- دانشجویان رشته های زیست شناسی جانوری و گیاهی و کلیه علاقمندان به طبیعت پژوهی در کشورمون، از فرصت فوق العاده موزه تخصصی حیات وحش ایران و جهان استفاده کنن.

۷- واسه رفتن به موزه دارآباد، می تونین اول موزه نیاوران رو بازدید کنین و از اونجا با خطیای موجود، خود رو به موزه دارآباد برسونین. به کار گیری مترو نوبنیاد واسه عزیمت به این مقصد موزه گردی شمال پایتخت هم پیشنهاد می شه.

۸- حالا زرافه هم به دنیای تاکسیدرمی موزه حیات وحش دارآباد اضافه شده.

۹- اولین موزه گیاهان ایران، از سال ۱۳۹۴ در موزه حیات وحش دارآباد رونمایی شد که بیشتر از ۶۰۰ گونه گیاهی ایران رو در برابر دید گیاه دوستان قرار میده.

۱۰- اگه علاقمند به راه اندازی استارت آپ در میدون گردشگری هستین، تکنیکای ارائه واقعیت مجازی (VR) و واقعیت اضافه (AR) به گردشگری دیجیتالی در موزه ها می تونه درآمد زا باشه.

تقویم محیط زیستی ایران

    • فروردین : ۷ فروردین روز ساعت زمین / ۱۳ فروردین : روز انس با طبیعت
    • اردیبهشت: ۳ اردیبهشت : روز زمین پاک / ۲۵ اردیبهشت: روز بین المللی پرندگان مهاجر
    • خرداد: ۲ خرداد: روز تنوع زیستی / ۱۶ خرداد: روز محیط زیست/ ۲۸ خرداد: روز مقابله با بیابان زدایی

  • مرداد: ۱ مرداد: روز جهانی جمعیت
    • شهریور: ۹ شهریور: روز ملی یوزپلنگ ایرونی / ۲۶ شهریور: روز جهانی حفاظت از لایه ازون
    • مهر: ۱۶ مهر: روز کودک و محیط زیست  / ۱۷ مهر: روز محیط بان/ ۲۱ مهر: روز کاهش بلایای طبیعی
    • آبان: ۳ آبان: روز جهانی مقابله با تغییرات اقلیمی
    • آذر: ۳ آذر: روز ملی پرنده نگری / ۲۱ آذر: روز جهانی کوهستان

  • دی:  ۲۹ دی: روز ملی هوای پاک

  • بهمن: ۱۴ بهمن: روز جهانی  تالابا

  • اسفند: ۱۵ اسفند: روز ملی درختکاری / ۲۴ اسفند روز جهانی حفاظت از رودخانه ها

درباره موزه

    • نشانی: میدون نیاوران، خیابون دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابون موزه

  • تلفن: ۲۲۲۹۰۰۰۲-۲۲۸۰۳۵۳۹-۲۲۸۳۳۰۸۴-۲۲۸۳۳۰۸۱
  • فکس: ۲۲۲۸۸۲۵۴

واسه آشنایی با طبیعت ایران و جهان، یکی از روزای سال ۹۶ رو به گشتی در موزه حیات وحش دارآباد تهران اختصاص بدین.

آخرین خبرها از دنیای گردشگری ایران و جهان رو در دنیای سفر و آرزو سفر دنبال کنین.